Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دمرکز آذربایجان غربی، آذربایجان غربی جزو 17 استان برتر غیر ساحلی کشور در زمینه تولید آبزیان است به طوریکه سالانه نزدیک به 17 هزارتن انواع آبزیان در منابع آبی آن تولید می شود. دریاچه پشت سد ارس پلدشت که در شمال آذربایجان غربی و هم مرز با جمهوری خود مختار نخجوان تنها منبع آب شیرین پرورش شاه میگوی دراز کشور  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صید شاه میگو در طول سال در دوره زمانی شش ماهه انجام می شود و سالیانه 60 تن شاه میگوی دراز آب شیرین در آب های سد ارس تولید و به سایر کشورها صادر می شود و در صورت تامین شرایط لازم و تامین منابع مالی می توان تولید شاه میگو را افزایش داد.
آذربایجان غربی رتبه نخست در تولید شاه میگوی دراز آب شیرین را داراست و در صورت فراهم شدن بسترهای لازم تولید این ماده غذایی ارزشمند تا 270 تن در سال نیز افزایش پیدا می کند.   مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی می گوید، پیش بینی می شود امسال بیش از 60 تن شاه میگو از دریاچه پشت سد ارس صید شود.
فصیح با اشاره به ظرفیت بالای این دریاچه در پرورش شاه میگو افزود: دریاچه پشت سد ارس از مهمترین ذخایر تولید شاه میگو در کشور است و در حال حاضر 70 نفر در قالب شش شرکت بهره بردار در استان در این زمینه فعال اند.
او تصریح می کند، این شرکت های بومی و غیربومی در پلدشت، البرز و گیلان مستقر هستند ولی بخش عمده فرآوری توسط افراد بومی و در پلدشت صورت می گیرد.   مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برند جهانی شاه میگوی دراز آب شیرین هم اکنون به نام این استان ثبت شده است، می گوید: برای حضور مستمر در بازارهای جهانی و حفظ جایگاه کشور در این بازارها باید تولید مستمر در دستور کار قرار گیرد.   فصیح در خصوص حمایت از صیادان و ایجاد اشتغال می افزاید، طرح پایلوت پرورش شاه میگو در مزارع و استخر های خاکی پیش بینی شده است و عملیات اجرایی آن توسط بخش خصوصی عملی خواهد شد.
شاه میگوی تولیدی پشت سد ارس با میزان ارز آوری هر کیلو شاه میگو بین 15 تا 20 دلار به کشور های ارمنستان، روسیه، آلمان، ایتالیا و فرانسه که بزرگترین خریداران شاه میگو تولید شده در سد ارس هستند صادر می شود.    در حال حاضر صید و تردد غیر مجاز در اطراف دریاچه پشت سد ارس مهمترین تهدیدات کاهش تولید این آبزی با ارزش و اقتصادی است.   کارشناسان، یکی از دلایل کاهش تولید را تاثیر صیدهای غیر مجاز شاه میگوهای زیر 50 گرم عنوان می کنند چرا که شاه میگوهای زیر 50 گرم بهترین لارو تولید مثل برای سال بعد هستند و صید آنها موجب کاهش زاد و ولد می شود.   به عقیده این کارشناسان، شاه میگوهای صید شده برای صادرات باید دارای وزن 50 گرم باشند، چرا که صید قبل از فصل مقرر موجب می شود تا آبزی به وزن لازم برای صادرات نرسد و باید به زیستگاه عودت داده شوند.
شاه میگوهای صید شده پس از عمل آوری و بسته بندی به صورت زنده به کشورهای اروپایی از جمله ارمنستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا صادر می شود.   رئیس اداره تکثیر و پرورش شیلات آذربایجان غربی می گوید، شاه میگوی تولیدی استان دارای استانداردهای جهانی است و چنان چه شرکت هایی که دارای کد ec یا استاندارد جهانی هستند، مایل به سرمایه گذاری در زمینه بسته بندی و فرآوری شاه میگو در داخل استان باشند، دولت از آنها حمایت می کند.   سلیمی می افزاید، شاه میگو های صید شده در مرکز تخصصی، بسته بندی شاه میگو در شمالغرب کشور در شهرستان پلدشت زیر نظر کارشناسان شیلات و اداره دامپزشکی بسته بندی شده و به کشورهای اروپایی صادر می شود.
او تصریح می کند، این بسته بندی ها بر اساس معیار های جهانی انجام می شود و  به قیمت روز بازار صادر می شود.
رئیس اداره تکثیر و پرورش شیلات استان با اشاره به میزان اشتغال زایی بیان کرد، همزمان با صید شاه میگو در دریاچه پشت سد ارس برای 70 نفر به صورت مستقیم و برای 70 نفر دیگر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.   دریاچه پشت سد ارس پلدشت که در شمال آذربایجان غربی و هم مرز با جمهوری خودمختار نخجوان است بزرگترین منبع آبی پرورش شاه میگوی دراز آب شیرین کشور است.    

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: گزارش مکتوب شیلات آبزیان سد ارس آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۷۱۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تدریجی دمادر آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، براساس بررسی آخرین نقشه های پیش یابی و با استقرارالگوهای پایدار برمنطقه تا اوایل هفته آینده جوی نسبتا آرام و بدون بارش براستان حاکم خواهد شد.

این شرایط در ساعات بعد از ظهر با وزش باد همراه خواهد بود.

از نظر دمایی نیز روند افزایش  تدریجی دما در استان پیش بینی می شود.

 

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۷ اردیبهشت
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • افزایش تدریجی دمادر آذربایجان غربی
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق