Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت : این هنر صنعت قدیمی به همت خاله عذرا از زنان کهنسال روستای برجک بخش کمره خمین احیا شد که می تواند بدون چرخ ظروف سفالی درست کند و اکنون دارای بیش از 35 شاگرد نیز هست .

کاظمی افزود: در این روش خاص با کمک یک خانم ۷۵ ساله، دانش و روش ساخت سفال بدون چرخ گَرد در منطقه گسترش داده شد و اهالی فعالیت خود را در این رشته آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در راستای اهداف سازمان میراث فرهنگی مبنی بر حمایت از کارگاه‌ها و به طور خاص رشته‌های رو به فراموشی همانند سفالگری روستای برجک بخش کمره شهرستان خمین با همکاری دهیاری و بخشداری و هنرمند بومی آن منطقه وارد عمل شده و موفق به گسترش دوباره این هنر بین اهالی منطقه شده است.

معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه در ساخت این سفال‌ها روش ساخت به همان روش سنتی و بومی در پیش گرفته شده به طوری که صفر تا ۱۰۰ این رشته همانند گذشته در همین روستا انجام می‌شود، اظهار کرد: برای استحکام این ظروف با استفاده از موی بز و بدون استفاده از چرخ گرد سفالگری بدست هنرمند شکل گرفته و بعد از پخت در کوره برای استفاده در طبخ غذا و پخت نان، تهیه ماست و نگهداری ترشیجات و همچنین دیگر موارد مصرفی به کار گرفته می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه با این هنر ارزش افزوده خاک 10 برابر می شود ، افزود: بدون شک صنایع بومی و دستی هر منطقه، یکی از افتخارات اهالی آن منطقه است و نوع و روش آفرینش این آثار ریشه در آداب و عادات، رسوم و سنن و اعتقادات مردم منطقه دارد.

وی رشته های فعال صنایع دستی استان را 110 رشته دانست و در ادامه تصریح کرد: میراث‌های فرهنگی و هنری که در طول سال‌ها به نسل‌های آتی منتقل شده دارای ارزش والای معنوی با تکیه بر هنر و خلاقیت نسل‌ها بنا شده است و این سازمان در تلاش برای احیای این هنرها به خصوص در مناطق روستایی برای توسعه اشتغال در روستاهاست .

با توجه به گرایش های مردم برای داشتن ظروف سفالی پیش از تاریخ ،کاظمی خوش بین است بازار این ظروف نیز رونق بگیرد .

معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از تلاش برای ثبت ملی این هنر در سازمان میراث فرهنگی کشور نیز خبر داد.

اکنون بیش از شش هزار هنرمند صنایع دستی در استان فعالیت می کنند و ارزش ریالی کار آنها پارسال به بیش از 200 میلیارد تومان رسید .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: هنر قدیمی بانو 75 ساله احیای سفالگری استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۷۸۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد

فرمانده یگان‌ حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از دستگیری سه نفر در منزل شخصی یکی از روستاهای شهرستان قروه پس از حفر گودالی به عمق ١٥ متر به منظور کشف اشیای تاریخی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، سرهنگ محمدرضا زارعی امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر حفاری غیرمجاز در منزل شخصی یکی از روستاهای شهرستان قروه بررسی‌ها و تحقیقات ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با همراهی فرماندهی انتظامی بخش سریش‌آباد قروه، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی قروه و یگان شهرستان، پس از بازدید از منزل شخصی، سه نفر با هویت بومی شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه خودرو کشف و ضبط شد، گفت: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض دو متر و عمق ١٥ متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

سرهنگ زارعی اضافه کرد: پرونده قضائی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان فرماندهی یگان حفاظت شماره تلفن ٠٨٧٣٣١٧٨٨٥٥ گزارش داده و ما را در حفاظت از این سرمایه ملی یاری کنند.

کد خبر 750746

دیگر خبرها

  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود