Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-30@15:50:36 GMT

واسونک‌های شمال فارس ماندگار شد

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۸۹۰۳۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، این کتاب مجموعه‌ای گردآوری شده از اشعاری است که در منطقه صغاد در ده کیلومتری شهرستان آباده واقع در شمال فارس در مراسم مختلف عروسی خوانده می‌شود.
حمید رضا شیبانی مؤلف این کتاب گفت: ترانه‌های بومی یا فولکلور‌های موسوم به واسونک در شمال فارس در حال نابودی است و با برگزاری مراسم عروسی به شیوه‌های جدید واسونک‌ها کم‌کم در حال فراموشی هستند و از همین رو تصمیم گرفتم آن‌ها را در کتابی جمع‌آوری کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: مطالب این کتاب طی یک سال و به صورت شفاهی از زبان بزرگان و افراد قدیمی شهر‌های صغاد، آباده و شیراز جمع‌آوری شده است.
این ترانه‌ها در شهر صغاد سینه به سینه نقل شده و از آنجا که خواننده اصلی آن‌ها زنان هستند، از مادران دیروز به مادران امروز رسیده است.
شیبانی دایره تنوع واسونک‌ها را مربوط به مراسم گوناگون عروسی از خواستگاری و نامزدی گرفته تا حنابندان و عقد و عروسی دانست و افزود: واسونک باید با لحن و لهجه‌ای خاص خوانده شود که در قدیم به آرامی خوانده می‌شد، اما امروز با ریتمی تند اجرا می‌شود.
شیبانی بازخوانی مجدد ترانه‌های محلی توسط گروه‌های موسیقی را یکی از راهکار‌های ماندگار کردن این ترانه و جلب توجه مردم به آن‌ها می‌داند و معتقد است چاپ این ترانه‌ها در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها مردم را دوباره به این گونه ترانه‌ها جلب می‌کند.
کتاب ترانه‌های محلی و واسونک‌های فارس شمالی در ۲۱۲ صفحه توسط نشر ادیب مصطفوی و در قطع وزیری چاپ شده است.
واسونک ترانه‌هایی محلی است که به معنای واستاندن دختر از خانواده اوست و در مراحل مختلف عروسی خوانده می‌شود و بیشتر در استان فارس رواج دارد.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: آباده کتاب خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۸۹۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 13 به تازگی موسیقی کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» که برای آموزش خردسالان ساخته شده در فضای مجازی وایرال شده اما جامعه‌ای که این موسیقی در فضای مجازی به آن توجه کرده‌اند افراد نوجوان تا بزرگسال هستند! اصل ویدیو و شماری از واکنش‌های کودکان به آنها را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد /از او پرسیدم طرح را خوانده ای گفت نه /با کج فهمی به فضای مجازی ظلم کرد
  • تلاش می کنیم نفت در لیگ ماندگار شود/ هوادار تیم خوبی است
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • واکنش مادر ترانه علیدوستی به حواشی یک عکس با دخترش | تصویر
  • جزئیات طرح ماندگار بانک رفاه کارگران
  • پس‌لرزه عروسی دختر در هتل گران | تکلیف خودتان را از حیث اقتصادی روشن کنید | چرا همیشه صحبت شما و فرزندانتان است؟
  • انتقاد یک مقام سابق از عروسی مجلل دختر شمخانی
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟