Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-07@10:53:32 GMT

مرگ مغزی با کمای عمیق فرق دارد

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۹۳۱۲۳

مرگ مغزی با کمای عمیق فرق دارد

دکتر مسعود مظاهری گفت: مرگ مغزی اساسا همان مرگ است و هیچ فرقی با مرگ حتمی ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر مظاهری معاون هماهنگی تیم پیوند اعضای بیمارستان مسیح دانشوری افزود: فردی که دچار مرگ مغزی شده با کمک دستگاه ها و فناوری پزشکی مدت زمان محدودی حفظ می شود که این مدت بسیار محدود است و زمان طلایی حدود 24 ساعت تا 48 ساعت است و هر لحظه ممکن است اعضای بدن متوفی مغزی دچار مشکل شود مثلا قلب او از تپش بازایستد و دچار سکته یا جسم فرد متوفی متلاشی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


  معاون هماهنگی تیم پیوند اعضای بیمارستان مسیح دانشوری گفت: هر مرگ مغزی می تواند تا 8 نفر را از مرگ و 50 نفر را از معلولیت نجات دهد. دکتر مظاهری گفت: در برخورد با فرد دچار مرگ مغزی شده و خانواده داغدار او نباید با دید منفعت طلبانه برخورد کرد بلکه باید رفتاری انسانی و محبت آمیز داشت و شرایط خانواده ای را که عزیزش را از دست داده درک کرد، بعد باید کوشید خانواده را به آرامی آماده پذیرش اهدای عضو کرد که این ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. دکتر فرحناز صادق بیگی رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به عمر 14 ساله اهدای عضو در ایران گفت:  با وجود عمر کوتاه اهدای عضو در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر پیشرفت های خیلی خوبی داشته ایم و همواره سیر صعودی داشته ایم چنانکه سال گذشته 1000 مورد اهدای عضو داشتیم.  رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه شهید بهشتی  با بیان این که مرگ مغزی با کمای عمیق کاملا فرق دارد گفت: مرگ مغزی برای مردم ناشناخته است در حالی که سکته قلبی و مرگ قلبی را همه می شناسند و یکی از دلایلی که خانواده ها مرگ عزیزشان را نمی پذیرند همین است.   دکتر صادق بیگی با بیان اینکه در مرگ مغزی کل مغز دچار مرگ می شود افزود: فقط یک درصد مرگ ها بر اثر مرگ مغزی اتفاق می افتد در حالی که بیش از 40 درصد مرگ ها ناشی از مرگ قلبی و سکته قلبی است. رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه شهید بهشتی  گفت: راه تشخیص مرگ مغزی بسیار دشوار است و برای عموم ممکن نیست بلکه از طریق معاینات تخصصی و آزمایش های تخصصی در محیط تخصصی ممکن است و اینکار هم با وسواس و بسیار با دقت و توسط متخصصان دوره دیده انجام می شود.  دکتر صادق بیگی گفت: ساختار مغز تماما سلول های عصبی است برای همین ترمیم ناپذیر است و وقتی سلول های مغز تماما می میرند برگشت ناپذیر است.
 رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه شهید بهشتی افزود: چرخه تایید مرگ مغزی بسیار حساس و سختگیرانه است چنان که بعد از تشخیص اولیه مرگ مغزی و پذیرش خانواده، جسم فرد دچار مرگ مغزی شده به بیمارستان اهدای عضو منتقل می شود،  تازه آنجا باز با معاینات تخصصی مرگ مغزی بررسی و تایید می شود یا نمی شود، در صورت تایید، باز 5 پزشک متخصص مورد اعتماد همه مراحل و موارد را بار دیگر بررسی می کنند و خودشان هم بیمار را معاینه می کنند که در صورت تایید آن 5 پزشک آنوقت وارد مرحله اهدای عضو می شویم.           
   

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: مظاهری مرگ مغزی اهدای عضو مسیح دانشوری کما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۳۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات جان چند بیمار با اعضای بدن کارمند پست

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، خانواده مرحوم علیرضا شجاعی‌راد، پس از فوت فرزندشان، در یک اقدام خداپسندانه با اهدای کلیه‌ها، چشم‌ها و برخی از بافت‌ها و نسوج از قبیل: دریچه‌ی قلب، مغز استخوان و... وی به بیماران متقاضی موافقت کردند.

مرکز تحقیقات پزشکی قانونی تهران اعلام کرد، اهدای اعضای بدن این مرحوم به زندگی چندین بیمار نیازمند به پیوند عضو و مغز استخوان جانی دوباره بخشید.

مرحوم علیرضا شجاعی‌راد متولد ۱۳۶۶ بود و از سال ۱۳۸۷ به عنوان متصدی تجزیه و ثبت مرسولات در مرکز تجزیه و مبادلات شرکت ملی پست مشغول خدمت بود. او متاهل و دارای یک فرزند هشت ساله است.

دیگر خبرها

  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در شهرکرد
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • ۲ عمل اهدای عضو در مشهد نجات بخش جان پنج بیمار شد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری
  • نجات جان ۵ بیمار با اهدای عضو جوان بجنوردی
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • اهدای عضو بیمار مرگ مغزی همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • پنجمین اهدای عضو در چهارمحال و بختیاری همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • نجات جان چند بیمار با اعضای بدن کارمند پست