Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره-ایرنا- تارنمای مغربی «هسپرس » روز شنبه نوشت: از سرگیری قانون خدمت سربازی با واکنش و مخالفت شماری از احزاب و مردم مواجه شده و برخی این تصمیم را تلاش مقام های دولتی برای تنبیه کردن جوانان معترض و همچنین مسکنی برای بیکاری در این کشور دانستند .

به گزارش ایرنا، هسپرس افزود: حزب «النهج الدیمقراطی » ضمن مخالفت با از سرگیری قانون سربازی جوانان 19 تا 25 ساله، خواستار تشکیل کمیته ای ملی برای لغو آن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دفتر جوانان این حزب در بیانیه ای رسمی اعلام کرد: طرح سربازی اجباری سال 1966 میلادی و در پی قیام 23 مارس 1965 در مغرب اجرایی شد و هدف از آن ادب کردن فعالان جنبش های دانش آموزی و دانشجویی و بیکاران بود.
این حزب تصمیم برای بازگرداندن قانون سربازی اجباری در مغرب را به حوادث سال 2011 میلادی و پس از آن و اعتراض های یک سال گذشته در این کشور مرتبط دانست و تاکید کرد که مغرب از چند سال پیش شاهد اعتراض های گسترده ای بوده و جوانان نقش مهمی در آن داشته اند و در نتیجه از سرگیری خدمت سربازی پس از گذشت سال ها از لغو آن برای این است که مقام ها ی دولتی می خواهند جوانان را مطیع و رام خود کنند و در عین حال می خواهند مسکنی برای بیکاری هزاران جوانان بیکار باشد.
«مصطفی البراهمه » یکی از فعالان مغربی نیز در این خصوص گفت: خدمت سربازی اجباری راه حل نادرستی از سوی مقام های دولتی برای حل مشکلات کشور و از جمله بحران بیکاری است .
البراهمه افزود: جوانان مغربی انتظار دارند شغل آبرومندی پیدا کنند اما با توجه به اینکه شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست و دولت نمی تواند شغل ایجاد کند، اکنون راه حل خدمت سربازی را در پیش گرفته و مقام های دولتی می گویند نظام آموزشی همسو با بازار کار و متناسب با نیازهای آن نیست .
بر اساس قانون خدمت سربازی مغرب، افراد مشمول در صورت خودداری از رفتن به خدمت سربازی از یک تا سه ماه زندانی و از دو تا پنج هزار درهم (211 تا 530 دلار ) نیز جریمه نقدی می شوند.
دولت مغرب اواخر مرداد و پس از موافقت شاه این کشور اعلام کرد که تمامی دختران و پسران جوان بین 19 تا 25 سال این کشور باید به خدمت سربازی بروند.
مقام های مغربی مدت زمان خدمت سربازی را 12 ماه اعلام کرده اند. زنان متاهل یا افرادی که مشکل جسمی داشته باشند از خدمت سربازی معاف هستند.
در سال 1966 برای نخستین بار در مغرب ، خدمت سربازی اجباری شد و آن زمان کسانی که می خواستند کارمند موسسات دولتی شوند، باید قبل از آن به خدمت سربازی می رفتند . مدت سربازی آن زمان 18 ماه بود اما بعدها مدت آن کاهش یافت.
در دهه هشتاد و نود قرن گذشته، علاوه بر متقاضیان کار در ادارات دولتی ، کسانی که ترک تحصیل می کردند نیز می بایست به خدمت سربازی می رفتند .
خدمت سربازی در مغرب در سال 2007(1386) لغو شده بود.
20 فوریه سال 2011 میلادی و در پی تحولات موسوم به بهار عربی در برخی کشورهای عربی، راهپیمایی های اعتراض آمیز در مناطق مختلف مغرب آغاز شد و مردم خواستار انجام اصلاحات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی در کشورشان شدند.آن زمان مردم در پی تغییراتی در قانون اساسی بر اساس اصول دمکراتیک، انحلال پارلمان و دولت، تشکیل دولت موقت و داشتن دستگاه قضایی مستقل، محاکمه افرادی که در فساد دست داشتند و پایان دادن به بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها و به رسمیت شناخته شدن زبان آمازیغی به عنوان زبان رسمی و آزادی همه زندانیان سیاسی شدند.
پس از گذشت چند ماه و با وعده های شاه مغرب برای بهبود شرایط این کشور ، آتش این اعتراض ها کم کم فروکش کرد و اوضاع به حالت عادی بازگشت اما وضعیت اقتصادی مردم تغییری نکرده بود در نتیجه جرقه ای برای آغاز راهپیمایی جدید کافی بود تا مردم بار دیگر به خیابان ها بیایند.
28اکتبر سال 2016میلادی (هفتم آبان 1395) در پی کشته شدن یک ماهی فروش 30 ساله به نام «محسن فکری » در «حسیمه» واقع در منطقه ریف در شمال مغرب ، اعتراض های مردمی به سیاست های دولتی بار دیگر آغاز شد .معترضان ابتدا خواستار اجرای عدالت و کشف حقایق در خصوص علت کشته شدن این جوان بودند اما کمی پس از آن، این جنبش ابعاد دیگری به خود گرفت و مردم ده ها خواسته حقوقی ،اجتماعی و اقتصادی زیادی مطرح کردند که ساخت ورزشگاه و دانشگاه و بیمارستان و ایجاد فرصت های شغلی از این جمله بود .این اعتراض ها به جنبش ریف مشهور شد و کمی بعد ده ها معترض زندانی شدند.
اواخر سال 2017 نیز در برخی مناطق مغرب و از جمله منطقه جراده ، مردم در اعتراض به بیکاری و وضعیت بد اقتصادی خود راهپیمایی هایی برگزار کردند.این نارضایتی ها در مغرب به ویژه میان جوانان همچنان ادامه دارد و دولت ده ها معترض را زندانی کرده است و برخی از معترضان مانند جوانی به نام ناصر الزفزافی به 20 سال زندان محکوم شده اند.
خاورم **2041**1144

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مغرب خدمت سربازي معترضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۰۷۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان معترض در آمریکا آقازاده هستند

به گزارش همشهری آنلاین، «فواد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اعتراضات گسترده دانشجویی در آمریکا علیه نسل کُشی در غزه اظهار داشت: این اعتراض‌ها به دو دلیل انجام می‌شود؛ یکی بحث نسل‌کُشی در غزه است و دیگری مربوط به نسبت میان این دانشگاه‌ها با دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر تأمین تسلیحات نظامی است.

وی با بیان اینکه حرکت اعتراضی دانشجویان از دانشگاه کلمبیا و هاروارد که جز دانشگاه‌های برتر آمریکا هستند آغاز شد، ادامه داد: این دانشگاه‌ها در شرکت‌های تسلیحاتی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ لذا این وابستگی و درهم‌تنیدگی میان این دانشگاه‌ها و دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد اعتراض است.

ایزدی با اشاره به اهمیت پرداختن به اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا گفت: در کشوری که رسانه‌های اصلی دست صهیونیست‌هاست، یک دفعه جمعیتی از جوانان و دانشجویان از عملیات حماس حمایت می‌کنند و به عملکرد آمریکا در قبال غزه و فلسطین انتقاد دارند؛ بنابراین این مساله اهمیت به سزایی دارد.

وی با بیان به اینکه دانشجویان دانشگاه هاروارد و کلمبیا نماینده اکثریت جوانان آمریکایی هستند، افزود: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و در واقع این دانشجوها، آقازاده‌های آمریکا هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اعتراض دانشجویان آمریکایی را مصداق داستان حضرت موسی (ع) و کاخ فرعون دانست و تاکید کرد: پیام اعتراض‌ها در منزل نخبگان مدیریتی آمریکا توسط جوانان این کشور شنیده می‌شود؛ بنابراین این مهم حائز اهمیت است.

کد خبر 847532 برچسب‌ها دانشگاه - دانشجو اسرائیل خبر ویژه فواد ایزدی فلسطین

دیگر خبرها

  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟
  • دانشجویان معترض در آمریکا آقازاده هستند
  • دانشجویان معترض در آمریکا آقازاده‌های این کشور هستند
  • اعلام جزئیات مشوق های سربازی
  • جزئیات مشوق‌های سربازی اعلام شد
  • جزئیات مشوق‌های سربازی اعلام شد | هر سرباز وظیفه از چند مشوق می‌تواند بهره‌مند شود؟
  • تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا
  • یادی از شهید دفاع و حماسه مجتبی آگلی
  • سربازان همچنان در انتظار صدور بخشنامه برای جذب سرباز معلم
  • چگونه سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم ؟