Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@17:42:55 GMT

میانجی‌گری آلمان و مرکل برای حل مناقشه قره‌باغ

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۱۱۲۷۹

به گزارش ایسنا،  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در باکو گفت که همکاری آلمان با جمهوری آذربایجان باید توسعه یابد. او با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان درباره حقوق بشر نیز صحبت کرد. صدراعظم همچنین پیشنهاد کرد که آلمان در مناقشه ناگورنو-قره‌باغ میانجی‌گری کند.

مهم‌ترین موضوع اقتصادی آلمان و آذربایجان خط لوله‌ایست که قرار است گاز را از طریق گرجستان و ترکیه به جنوب اروپا منتقل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحادیه اروپا قصد دارد به کمک گاز آذربایجان وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد.

دالغا خاتین‌اوغلو، کارشناس نشریه تخصصی «نچرال گس ورلد» به دویچه‌وله گفت: آلمان در گرجستان قرارداد اهدای وام ۱۵۰ میلیون دلاری برای یک پروژه ذخیره‌سازی گاز را امضا کرد. در آذربایجان درباره فاز دوم خط لوله «دالان جنوبی» مذاکره شد. این خط لوله قرار است تا سال ۲۰۲۱ افتتاح شود و در مرحله اول سالانه شش میلیارد متر مکعب به ترکیه و ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا (یونان، آلبانی و ایتالیا) تحویل دهد.

مقام‌های آلمان گفته‌اند که مقدار گازی که قرار است از آذربایجان به اروپا وارد شود، در آینده افزایش خواهد یافت.

شرکت یونیپر آلمان یکی از مشتریان گاز آذربایجان است و قرار است سالانه یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب گاز دریافت کند. این شرکت گاز خریداری شده را در ایتالیا به برق تبدیل کرده و به فروش می‌رساند. در فاز دوم، ظرفیت تحویل گاز به اروپا در سال ۲۰۲۵ به ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز خواهد رسید. اما به یک تامین‌کننده دیگر گاز نیاز هست تا قوانین ضدانحصاری اروپا نقض نشود.

شرکت ملی نفت و گاز آذربایجان هم با آلمان مذاکره کرد. طبق این مذاکره شرکت یونیپر آلمان برای بهبود بهره‌وری انرژی در جمهوری آذربایجان با شرکت سوکار یک قرارداد امضا کرد. شرکت وام‌دهنده هرمس آلمان هم وام ۳۰ میلیون یورویی برای آذربایجان اختصاص داد.

از سوی دیگر، مرکل در دیدار با رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت که آلمان قصد دارد کمک کند تا مناقشه ناگورنو-قره‌باغ به شکل مسالمت‌آمیز حل شود. او تاکید کرد که مناقشه ناگورنو-قره‌باغ معضلی برای منطقه است.

صدراعظم آلمان پیشنهاد میانجی‌گری و حل و فصل مناقشه ناگورنو-قره‌باغ در پای میز مذاکره را در دیدار با رهبر ارمنستان هم طرح کرد. کشور آلمان عضو گروه مینسک است. این گروه سال‌ها پیش تشکیل شده، ولی تاکنون نتوانسته مشکل ناگورنو-قره‌باغ را حل کند.

صدراعظم آلمان از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواسته است تا برای درگیری‌های ناگورنو-قره‌باغ یک راه‌حل صلح‌آمیز پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، صدراعظم آلمان در دومین روز از سفر منطقه‌ای خود به قفقاز جنوبی در کنفرانسی خبری در ایروان گفته بود: بسیار مهم است که این درگیری‌ها به صورت صلح‌آمیز حل شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۱۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس در حال بررسی طرح اسرائیل برای تبادل اسرا

عضو ارشد حماس تاکید کرد: پاسخ به جوابیه اسرائیل همچنان در حال بررسی است.

به گزارش ایرنا، عزت الرشق بار دیگر گفت: هیچ گونه اظهارنظری به نام خود یا منتسب به منابعی در آن درباره پاسخ رژیم صهیونیستی که از کشور‌های میانجی (مصر و قطر) را دریافت کرده‌ایم، نداده است و پاسخ به جوابیه اسرائیل همچنان در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که برخی رسانه‌های اسرائیلی از انتشار این جوابیه منتشر کرده‌اند، با هدف تشویش اذهان و آشوب آفرینی انجام شده است.

 

«خلیل الحیه» معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه بامداد شنبه اعلام کرد که این گروه همان روز پاسخ رسمی دشمن صهیونیستی را در خصوص پیشنهاد جدید برای مذاکرات دریافت کرده است.

الحیه افزود: جنبش اقدام به بررسی این پیشنهاد خواهد کرد و پس از اتمام بررسی‌ها، حماس پاسخ آن را ارسال خواهد کرد. این مقام حماس افزود که این پیشنهاد برای مذاکرات ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین ماه) تقدیم میانجی‌گران مصری و قطری شده بود.

دیگر خبرها

  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • نرخ بیکاری بزرگترین اقتصاد اروپا چه میزان است؟
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • حمله کارشناس صهیونیستی به دولت قطر/ قطر دشمن اسرائیل است
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • بورل: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین تقسیم زمین است
  • تقویت دفاع نظامی و غیرنظامی در دستورکار آلمان
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • حماس در حال بررسی طرح اسرائیل برای تبادل اسرا