Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:48:38 GMT

45 درصد نیروگاه های تجدید پذیر کشور بادی هستند

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۲۲۹۴

45 درصد نیروگاه های تجدید پذیر کشور بادی هستند

قزوین – ایرنا – وزیر نیرو گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید نیروگاه های تجدید پذیر در کشور 640 مگاوات است که 45 درصد آنها را نیروگاه های بادی تشکیل می دهند.

به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان روز دوشنبه در آیین بهره برداری از بزرگترین نیروگاه بادی کشور در منطقه سیاه پوش طارم سفلی افزود: نیروگاه سیاه پوش بزرگترین نیروگاه بادی نصب شده در کشور است که امروز به مرحله بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: امیدواریم در برنامه دولت دازدهم بتوانیم هرچه زودتر از ظرفیت های نیروگاه های چهار و پنج هزار مگاواتی تجدید پذیر در کشور استفاده کنیم.
اردکانیان یادآور شد: امیدواریم با حمایت بانک های عامل و بخش خصوصی بتوانیم ظرفیت 30 هزار مگاواتی بادی کشور را هرچه سریعتر فعال سازیم.
به گفته اردکانیان استفاده از نیروگاه های تجدید پذیر در مصرف سوخت،آب و نیز کاهش آلایندگی های هوا و اشتغالزایی بسیار موثر هستند.
وزیر نیرو ادامه داد: امیدواریم هر چه بیشتر از دکل های نیروگاه های بادی که مانند درختان سرافراز کاشت شده اند بتوانیم بیشتر از گذشته انرژی تولید کنیم.
نیروگاه بادی سیاهپوش طارم طی یکسال با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و هزینه اجرای این طرح بزرگ 86 میلیون یورو معادل هشت هزار میلیارد ریال است.
نیروگاه بادی سیاهپوش دارای 18 توربین 3.4 مگاواتی بوده و هریک از ایستگاه های این نیروگاه معادل4.3 مگاوات برق تولید می کند که برای اولین بار در کشور اتفاق می افتد.
از مزایای احداث این نیروگاه بادی می توان به جلوگیری از انتشار سالانه 110 هزار تن گازهای گلخانه ای معادل کاشت هزار و 100 هکتار جنگل و جلوگیری از آلودگی 22 هزار خودرو اشاره کرد.
این طرح به طور کل توسط بخش خصوصی اجرا شده و از تسهیلات صندوق توسعه ملی با مشارکت بانک توسعه تعاون استفاده کرده است .
بخش طارم سفلی به مرکزیت شهر سیردان در 120 کیلومتری غرب قزوین قرار دارد.
6101 * 8054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد نیروگاه های تجدید پذیر بزرگترین نیروگاه بادی کشور قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۲۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است

معاون وزیر نیرو گفت: تاکنون ۱۰۰ مدرسه در کل کشور نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام کرده‌اند که امیدواریم همچنان توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، محمود کمانی درباره روند توسعه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در مدارس کشور، اظهار کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش داشتیم تا سامانه‌های خورشیدی در مدارس کشور توسعه پیدا کنند؛ این تفاهم‌نامه بین سازمان توسعه مدارس، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و خیرین مدرسه‌ساز منعقد شده است که خیرین علاوه بر ساخت مدارس، هزینه‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی بر روی پشت بام مدارس را هم متقبل شوند.

وی ادامه‌داد: ساتبا برق تولیدی این نیروگاه‌ها را با نرخ مناسب می‌خرد و عواید حاصل از برق تولیدی به تامین هزینه‌های جاری و نگهداری مدارس کمک بزرگی می‌کند. استان قم در این زمینه پیشتاز است و ۱۱ مدرسه در این استان به سامانه‌های خورشیدی تجهیز شده است.

کمانی با اشاره به افتتاح سه سامانه ۲۰ کیلوواتی در مدرسه خیرساز «غلامرضا زیرک» در شهر قم، ابراز امیدواری کرد ساخت سامانه های خورشیدی در مدارس توسعه پیدا کند، زیرا ظرفیت فوق العاده‌ای در کل کشور وجود دارد، این امر زمینه فرهنگ‌سازی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور را فراهم می‌کند و به تولید برق پاک کمک می‌کند؛ هم اکنون ۱۰۰ مدرسه در کل کشور وجود دارد که نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام کرده‌اند که امیدواریم توسعه پیدا کنند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور، اظهار داشت: در کنار مدل‌های مختلفی که وزارت نیرو و ساتبا برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر شامل نیروگاه‌های بزرگ و بخش صنعت دارد، ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس را در حوزه مدارس و نیز نهادهای حمایتی در حال پیگیری هستیم.

وی درباره جزئیات ساخت هشت‌هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر در دست ساخت در کشور، بیان‌داشت: ما برای ۲ بسته نیروگاهی از شورای اقتصاد مجوز گرفته‌ایم که شامل یک بسته چهار هزار مگاواتی و بسته چهار هزار و ۵۰۰ مگاواتی است؛ مناقصه‌های مربوط به آن در سال گذشته، برگزار و برندگان آن اعلام و از این حجم نیروگاهی، ساخت ۲۵۰ مگاوات در استان قم قرار دارد که در چند ساختگاه در حال پیگیری است؛ امیدواریم با تخصیص زمین، احداث این نیروگاه ها به‌زودی شروع شود.

بر اساس هدف‌گذاری انجام شده، قرار است نیروگاه‌های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه ساخته شوند؛ از این سطح ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور در حال اجراست.

لازم به ذکر است، تفاهم نامه همکاری میان سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا)، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در خردادماه سال ۱۴۰۲ به مدت پنج سال منعقد شده است.

هدف از امضای این تفاهمنامه، ساخت سامانه‌های خورشیدی مقیاس کوچک و پاک توسط خیرین و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در مدارس کشور و توسعه فرهنگ بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق در جامعه معلمان و دانش آموزان است. با اجرای این تفاهم‌نامه‌، نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی با ظرفیت دست‌کم ۲۰ کیلووات و غیرانشعابی در ۲۰ هزار مدرسه منتخب کشور با سرمایه‌گذاری خیرین برای انتفاع مدارس ساخته می‌شوند.

کد خبر 748490

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • ۲۰ درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران
  • اورژانس بانوان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟