Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: دو هفته قبل قیمت مرغ در کرمان به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان رسید این در حالی بود که با افزایش قیمت مرغ این کالا که نقش کالای جایگزین گوشت قرمز را بازی می کند از دسترس بسیاری از مردم خارج شد و کمتر کسی سراغ مرغ فروشی ها می رفت بطوریکه برخی از مرغ فروشیها از عدم وجود مشتری در بازار ابراز نگرانی می کردند و مردم هم از افزایش بی رویه قیمت مرغ نالان بودند در همان ایام بود که جلسه ستاد تنظیم بازار کرمان تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جلسه ۲۷ مرداد ماه با حضور مسئولان دستگاههای ذی ربط برگزار و در آن مقرر شد که قیمت مرغ به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یابد، دلایل افزایش قیمت مرغ در این جلسه خروج غیر قانونی مرغ تولیدی استان کرمان به استان های مجاور اعلام شد و از مرغ داران خواسته شد که به هیچ عنوان قیمت این کالا را افزایش ندهند و مطابق مصوبات وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار در کرمان عمل کنند.

افزایش مجدد قیمت مرغ در کرمان

اما شب چهارم شهریور ماه اگر به مرغ فروشی های کرمان مراجعه می کردید روی تابلوی مغازه ها قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان نقش بسته بود و مردم باز هم پر زدن مرغ را از سبد کالای مصرفی شاهد بودند.

در جلسه ستاد تنظیم بازار کرمان گفته شد بود که مطابق کارشناسی های صورت گرفته نرخ نهایی مرغ ۸ هزار و تا ۹ هزار تومان اعلام شده و از مرغداران خواسته شده بود که به مصوبات ستاد تنظیم بازار عمل کنند.

برخورد با مرغ فروشی هایی که نرخ این محصول را بالا تر از نرخ مصوب عرضه می کنند، جلوگیری از خروج مرغ گرم از استان کرمان و توزیع مرغ سرد در فروشگاهها زنجیره و حتی فروشگاه های کوچک در دستور کار این ستاد قرار گرفته بود و به دستگاه های نظارتی که مدیرانشان در این جلسه حضور داشتند نیز گفته شده بود با هر گونه اقدام مخالف مصوبات برخورد کنند.

حتی به دستگاه های انتظامی هم دستور داده شده بود که از خروج مرغ از مرزهای استان خودداری کنند.

مرغداری ها برای حمایت در مقابل نوسانات قیمت نهاده های تولید کالاهایی مثل کنجاله، ذرت، و سویا را با ارز دولتی دریافت کرده اند و حمایتهای لازم از سوی دولت از آنها شده است

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اعلام کرد: مرغداری ها برای حمایت در مقابل نوسانات قیمت نهاده های تولید کالاهایی مثل کنجاله، ذرت، و سویا را با ارز دولتی دریافت کرده اند و حمایتهای لازم از سوی دولت از آنها شده است و باید این کالا را مطابق با نرخ دولتی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شده است عرضه کنند.

عباس سعیدی بیان کرد: دولت حمایت های لازم را انجام داده است و مرغداری ها هم باید نیاز بازار را مطابق با نرخ های مصوب تامین کنند، همچنین صادرات مرغ تولیدی در استان کرمان به خارج از استان غیر قانونی است و این مرغ برای تامین نیاز داخلی تولید شده است.

وی گفت: مرغداری ها باید به موقع جوجه ریزی را انجام دهند و کشتار و تامین نیاز مردم هم طبق برنامه هر روزه باید انجام شود.

هیچ گونه کمبودی برای تامین نیاز بازار وجود ندارد

سعیدی بیان کرد: مرغی که هم اکنون در مرغداری ها وجود دارد نتیجه جوجه ریزی ۴۰ روز قبل است و ماهانه دو میلیون قطعه جوجه ریزی در راستای تامین نیاز استان انجام می شود و هم اکنون مرغ مورد نیاز مردم در مرغداری ها وجود دارد و این روند در حال حاضر هم ادامه دارد.

وی گفت: هیچ کمبودی در استان وجود ندارد و باید مطابق مصوبات مرغ کشتار و وارد بازار شود.

اما تمام این باید و نبایدها در حالی مطرح می شود که اکثر مرغداران علیرغم مصوبات از کشتار و ورود مرغ به بازار خودداری کردند و مرغی در مرغ فروشیها عرضه نمی شد و یا عرضه به صورت محدود صورت می گرفت، شب چهارم شهریور هم که خبرنگار مهر به فروشگاه های عرضه مرغ در کرمان مراجعه کرد این کالا با قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم عرضه می شود که با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار فاصله گرفته است.

این در حالیست که برخی از رسانه ها از قول یکی از فعالان تولید مرغ نقل کرده اند که نرخ این محصول در کرمان تابعی از نرخ مرغ در خراسان جنوبی، یزد، اصفهان و فارس است و قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان برای مرغ تعیین شده است!

نرخ های دوگانه قیمت مرغ در کرمان

حالا مردم کرمان نمی دانند باید حرف ستاد تنطیم بازار در خصوص تعیین قیمت ۸۵۰۰ تومان قبول کنند یا نرخی که در حال حاضر بر روی تابلوها نقش بسته است.

مطابق تصمیماتی که ستاد تنظیم بازار گرفته است هر گونه افزایش قیمت نرخ مرغ با توجه استفاده تولید کنندگان از ارز دولتی غیر قانونی می باشد و متاثر از عوامل روانی است.

مردم خواستار برخورد با عوامل گران فروشی شدند

مردم کرمان نیز در گفتگو با مهر خواستار برخورد جدی قضایی و قانونی با هر گونه کم فروشی و یا گران فروشی کالاهای مختلف در استان کرمان شدند.

محمد قربانی یکی از شهروندان کرمانی است که می گوید: طی روزهای اخیر شاید برخورد جدی مسئولان دستگاههای قضایی و امنیتی و انتظامی استان کرمان با محتکران بودیم و این روند باید ادامه یابد.

وی افزود: در شرایطی که باید با همدلی و همراهی یکدیگر فشارهای اقتصادی را کاهش دهیم چگونه افرادی که از ارز دولتی استفاده می کنند قیمتها را بالا می برند به این بهانه که در استانهای مجاور قیمت مرغ گران است؟

این شهروند گفت: تولید مرغ در کرمان از نهاده های استان کرمان، تسهیلات دولتی و ارز دولتی انجام شده است و نباید برای سود بیشتر این مرغها به خارج از استان منتقل شود و یا قیمت به صورت غیر منطقی افزایش یابد.

تولید مرغ در کرمان از نهاده های استان کرمان، تسهیلات دولتی و ارز دولتی انجام شده است و نباید برای سود بیشتر این مرغها به خارج از استان منتقل شود و یا قیمت به صورت غیر منطقی افزایش یابد

وی بیان کرد: مسئولان قیمت ها را مطابق با کارشناسی اعمال می کنند و افزایش قیمت ها سوء استفاده از نوسانات بازار محسوب می شود.

یکی از مرغداری های کرمان گفت: بعد از اعلام قیمت ۸۵۰۰ تومان برخی از مرغدارها از کشتار مرغ و عرضه در بازار خودداری کردند و مرغ مورد نیاز برای ارائه به مردم وجود نداشت و در نهایت امروز قیمت به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و مرغ مجددا وارد مغازه ها شد.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت مرغ مردم امروز تقاضای کمتری در بازار داشتند و همه در انتظار هستند که مسئولانی که در ستاد تنظیم بازار اعلام نظر کردند از گران فروشی مرغ جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: باید نظارتها و بازرسی های قانونی از مرغداری ها افزایش یابد و با تولید کنندگانی که از کشتار مرغ خودداری می کنند و آن را به استان های دیگر منتقل می کنند برخورد شود و این کالا با نرخ مصوب عرضه شود.

در حالیکه مسئولان کرمان در روز برگزاری ستاد تنظیم بازار بر برخورد جدی با افرادی که مرغ را با نرخی بالا تر از ۸۵۰۰ تومان عرضه می کنند تاکید می کردند امروز خبری متناقض منتشر شد و گفته شد در قیمت مرغ دخالت نمی کنیم.

در قیمت مرغ دخالت نمی کنیم

حمید ملانوری در نشست بررسی وضعیت تولید و عرضه مرغ در استان کرمان اظهار کرد: در نشست تخصصی با مدیران دستگاه های دولتی، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مرغ، ساماندهی بازار این محصول در استان مورد توجه قرار گرفته است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان از نظارت جدی بر بازار مرغ در استان کرمان خبر داد.

وی ادامه داد: قیمت گذاری مرغ باید از سوی کمیته های قیمت گذاری انجام شود و مسئولیت آن با نهادهای دست اندرکار است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان دولتی و بخش خصوصی برای تعیین قیمت مرغ در استان کرمان افزود:مدیریت این موضوع را بر عهده سازمان های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی و... می دانیم.

وی ادامه داد: در تعیین قیمت نهایی مرغ باید هزینه های تولید در مرغداری های استانی را آنالیز کرده و با احتساب سود قانونی پیش بینی شده، قیمت مرغ را تعیین کنند و در این رابطه باید تناسب های بین استانی نیز مورد توجه قرار گیرد.

گرچه دولت توان مدیریت موضوعات و نوسانات قیمتی را در حوزه بازار مرغ دارد اما با توجه به وضعیت این کالا در سایر استان های کشور باید به شکلی اقدام شود که بازار آن روند مناسبی را به خود گیرد

وی اظهارداشت: یکی از آیتم های مورد توجه در بازار، عرضه و تقاضا است و نباید به بهانه افزایش تقاضا در بازار، عرضه را کاهش و قیمت ها را افزایش داد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی دقیق برای تعیین قیمت مرغ در استان کرمان، گفت: در شرایط کنونی بازار، نظارت های دقیقی بر قیمت ها انجام می شود.

وی بر تهیه گزارشی درباره تاثیرات ناشی از یک تصمیم کشوری در استان کرمان تاکید کرد و گفت: گرچه دولت توان مدیریت موضوعات و نوسانات قیمتی را در حوزه بازار مرغ دارد اما با توجه به وضعیت این کالا در سایر استان های کشور باید به شکلی اقدام شود که بازار آن روند مناسبی را به خود گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت اجرایی در استان کرمان در مدیریت موضوعات توان بالایی دارد، افزود: اتاق اصناف در حوزه اصناف جلسات تحلیلی، تبیینی و روشنگری برای تولیدکنندگان برگزار کند تا این قشر بدانند که دولت در راستای تامین نهاده های مورد نیاز چه اقداماتی را انجام داده و چه حمایت هایی از این بخش انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت تمام تلاش خود را برای حمایت از بخش های مختلف به کار گرفته است، گفت: جایگاه دولت در امور مختلف باید مشخص باشد و در کنار آن موضوع عرضه و تقاضا موضوعیت دارد اما در این رابطه نباید به نحوی باشد که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان امنیت، تسهیلات، بخشودگی و... را از دولت بخواهند و در زمان فروش و درآمد به بهانه افزایش تقاضا، قیمت ها را افزایش داده و حقوق مردم را ضایع نمایند.

وی تاکید کرد: برای تعیین قیمت ها باید موضوعات راکارشناسی کرده، قیمت را تعیین کرده و محکم روی این موضوع بایستیم و تاکنون نیز این کار را انجام داده ایم.

حالا مردم کرمان در انتظار اعلام روند قیمت گذاری مرغ هستند و امیدوارند در کنار برخورد با افرادی که کشتار مرغ خودداری می کنند از خروج مرغ از استان نیز جلوگیری شود.

کد خبر 4385764

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری کرمان قیمت مرغ مردم علیه احتکار هفته دولت بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان احتکار شهرکرد مشهد عید سعید قربان شیراز خطبه های نماز جمعه سانحه تصادف استانداری سمنان بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۴۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند

تین نیوز

دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ها خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز، رشد تقاضا را می توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به راحتی از کریدور ششم دست نمی کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت های جدیدی برای تامین مالی های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع رسانی و همچنین سیاستگذاری هایی که از دی ماه و بهمن ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت های صادرات محور بودند، قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می کنند و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر دوطرفه است، مزایده های هفتگی ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می شود می تواند به میزان بسیار موثری جلوی التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت های بالاتر از این نمی تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت ها خود را با نرخ های بانک مرکزی هماهنگ می کند لذا پیش بینی می شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • ۴ دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و نقره داغ شدن خریداران
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت