Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@00:08:34 GMT

امام هادی (ع)؛ صاحب شناسنامه شیعه

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۹۰۴۸

امام هادی (ع)؛ صاحب شناسنامه شیعه

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، سختی‌ها از همان ابتدای زندگی و در دوران کودکی آغاز شد. البته که این موضوع، در خاندان رسول خدا (ص) موروثی است. تا به دنیا می‌آیند، بسیاری را مجذوب خود می‌کنند و این اتفاق به مذاق حاکمان زمان خوش نمی‌آمد. از آن سخت‌تر اینکه در کودکی و در سن ۹ سالگی بار امامت روی دوش این امام بزرگوار (ع) قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقی که برای پدرشان امام جواد (ع) هم افتاد. زمانی که امام جواد (ع) هشت ساله بودند، پدرشان امام رضا (ع) از دنیا رفتند و سکان هدایت شیعه را بر عهده گرفتند. این نخستین بار بود که معصومی در این سن به امامت می‌رسد. بسیاری به همین دلیل جواد الأئمه (ع) را به عنوان امام نپذیرفتند و از شیعه روی برگرداندند. به این ترتیب فرقه‌هایی دیگر در شیعه شکل گرفت. اما عکس این اتفاق در زمان امام هادی (ع) رخ داد. وقتی ایشان در کودکی به امامت رسیدند آن‌هایی که همچنان پیرو این راه بودند با تجربه‌ای که از امام جواد (ع) و چگونگی آغاز امامتشان داشتند، به راحتی امامت امام هادی (ع) را پذیرفتند.

هشت سال پیش از شروع امامت امام هادی (ع) در سال ۲۱۲ (ه. ق)، مدینه شاهد دنیا آمدن فرزندی از خاندان رسول اکرم (ص) بود. مدینه شهر غم از دست دادن بزرگان و شادی دنیا آمدن پسران بهشتی است. بالا و پایین‌های زیادی را دیده است. هر چند امام هادی (ع) ۱۳ سال از دوران امامتشان را در مدینه سپری کردند، اما نقاط عطف زندگیشان در شهر سامرا رقم خورد.

باید دشمن اصلی امام دهم (ع) را متوکل دانست. کسی که نه فقط به دنبال به شهادت رساندن امام هادی (ع) بود، بلکه می‌خواست دودمان شیعه را به باد دهد. شخم زدن سرزمین کربلا و مقبره امام حسین (ع) از جمله کار‌های متوکل است که این ادعا را ثابت می‌کند. هر چند متوکل در این امر ناکام بود و معتمد عباسی حضرت هادی (ع) را به شهادت رساند.

متوکل خفقان شدیدی در جامعه ایجاد کرده بود؛ علویان را در محاصره اقتصادی قرار داده بود؛ به شاعران ثروت فراوانی می‌داد که در اشعار خود به اهل بیت (ع) هتاکی کنند. بیت المال در این زمان نه فقط صرف عیش و نوش درباریان بلکه برای نابودی اسلام هزینه می‌شد. ریخت و پاش‌ها با بیت المال موجب سختی اوضاع معیشتی مردم آن زمان شد. اکثر سادات آن زمان را دستگیر و زندانی کرده بود.

در برخی منابع مانند جلد دو «مروج الذهب»، ص۵۰۳ آمده است که به دستور متوکل امام هادی (ع) را نزد او آوردند. متوکل در حالی که مست بود و مراسمی را برای خوشگذرانی ترتیب داده بود، از آن حضرت (ع) خواست برای او شعری بخواند. امام هادی (ع) عذر خواستند، اما متوکل اصرار ورزید و امام (ع) این اشعار را سرود.

باتوا علی قُلَلِ الأجبال تحرسهم غُلْبُ الرجال فما أغنتهمُ القُللُ
واستنزلوا بعد عزّ عن معاقلهم فأودعوا حُفَراً، یا بئس ما نزلوا
ناداهُم صارخ من بعد ما قبروا أین الأسرة والتیجان والحلل؟
أین الوجوه التی کانت منعمة من دون‌ها تضرب الأستار والکللُ
فأفصح القبر عنهم حین ساء لهم تلک الوجوه علی‌ها الدود یقتتل
قد طالما أکلوا دهراً وما شربوا فأصبحوا بعد طول الأکل قد أُکلوا
وطالما عمروا دوراً لتحصنهم ففارقوا الدور والأهلین وانتقلوا
وطالما کنزوا الأموال وادخروا فخلفو‌ها علی الأعداء وارتحلوا
أضحت مَنازِلُهم قفْراً مُعَطلة وساکنو‌ها إلی الأجداث قد رحلوا

انتهای پیام/

28 / 28 امام هادی (ع) شناسنامه شیعان دین و اندیشه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: امام هادی ع دین و اندیشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۹۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا

حوزه‌های علمیه کشور برای دهه کرامت تدارک ویژه دیده و در هزار نقطه کشور و ۴۰۰ نقطه جهان برنامه‌ خواهند داشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله محسن اراکی در دیدار اعضای ستاد ملی دهه کرامت، گفت: پیش از امام رضا(ع) مذهب تشیع در انزوا قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه در آثار شعرا و هنرمندان می‌توان به این موضوع یقین پیدا کرد، افزود: این موارد موضوعاتی است که هنوز به درستی در تاریخ تحقیق نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تبیین این نکات موجب می‌شود مردم قدر وضعیت امروز تشیع را بدانند، گفت: عجیب‌ترین پدیده اجتماعی عشق مردم به اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به اینکه نقش اولاد امام کاظم(ع) در انتشار این عشق و جوشش بی‌نظیر بوده است، خاطرنشان کرد: اقداماتی که دهه کرامت انجام می‌شود نیز به معنای ترویج و تقویت این عشق و جوشش است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه این عشق و شور باید به جریان اجتماعی تبدیل شود، تصریح کرد: در دوران صفویه برخی مداحان با حضور در بازارها به نوحه خوانی می‌پرداختند که یک اقدام بسیار موثر در تربیت مردم بود.

وی با اشاره به اینکه ارزش دهه کرامت باید حفظ شده و به یک اقدام روتین تبدیل نشود، گفت: مراسم دهه کرامت باید زنده، با روح و پویا باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اولاد امام کاظم(ع) در کشور کانون‌های جریان فرهنگی هستند، افزود: اولاد امام کاظم(ع) محبت اهل بیت(ع) و اسلام را در نقاط مختلف به صورت یک جریان اجتماعی ترویج دادند.

وی با اشاره به اینکه مسئله حب اهل بیت(ع) در تمام جریانات اسلامی وجود دارد، بیان کرد: هیچ جریان اجتماعی به قدرت و گستردگی جریان محبت اهل بیت(ع) وجود ندارد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه تمام کار اهل بیت(ع) معجزه و فرابشری است، افزود: باید این معجزات را تبدیل به داستان و فیلم کرده و به مردم معرفی کرد.

نماینده حوزه‌های علمیه کشور در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز در دیدار با آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: به عنوان حوزه علمیه اعتقاد داریم که دهه کرامت باید طراوت بخش باشد.

حجت الاسلام سید حسن طیب حسینی با اشاره به اینکه برنامه‌های دهه کرامت باید امید افزا، نشاط آفرین و مروج شادی حلال باشد، افزود: شعار جهاد تبیین باید یکی از برنامه‌های محوری در دهه کرامت باشد.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تلاش داریم از ترویج برنامه‌های بدون وجاهت شرعی جلوگیری شود، عنوان کرد: به عنوان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در طول دهه کرامت در هزار نقطه کشور و 400 نقطه جهان برنامه‌هایی خواهیم داشت.

وی از تولید محتوای فاخر، به روز و مورد نیاز اقشار مختلف در قالب‌های مختلف یاد کرد و گفت: حدود 5 هزار مورد از این محتواها از هم‌اکنون قابل استفاده است.

 طیب حسینی تصریح کرد: برگزاری نشست‌های علمی و همایش‌های ملی و بین المللی در دستورکار حوزه‌های علمیه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • صاحب‌نظر روس: ایران الگوی مثال‌زدنی پیشرفت برای شرق و غرب است
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • تهران صاحب بلندترین سکو بانجی‌ جامپینگ دنیا