Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@11:47:48 GMT

دستور موقت دادگاه لاهه ضمانت اجرایی ندارد

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۰۹۸۱

دستور موقت دادگاه لاهه ضمانت اجرایی ندارد

امروز بیست و هفتم اوت ۲۰۱۸، روز رسیدگی به درخواست صدور دستور موقت ایران مبنی بر توقف تحریم های یکجانبه آمریکا است. نتیجه این جلسه رسیدگی می تواند در توسعه حقوق بین الملل عمومی و در فرآیند تحولات آتی در مناسبات حقوقی ایران و آمریکا بسیار موثر باشد.

پژمان میر کریمی زراسوند، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل حقوق بین‌الملل در یادداشتی برای ایمنا نوشت: پیرو اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر علیه ایران که با موازین حقوق بین الملل عمومی و معاهدات فیمابین دو کشور  مغایر است، ایران اقدام به طرح دعوی بر علیه این کشور در دیوان بین المللی دادگستری کرد، البته با توجه به آثار سنگین و زیانبار این تحریم ها بر حوزه اقتصاد، جمهوری اسلامی ایران درخواست صدور «دستور موقت» مبنی بر توقف اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا را مطرح کرد و دیوان بین المللی دادگستری امروز را به عنوان وقت رسیدگی به این درخواست، مقرر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساس استدلال حقوقی ایران در جلسه رسیدگی به درخواست صدور دستور موقت مبتنی بر  بند ۲ از ماده ۲۱ عهدنامه مودت ۱۹۵۵، فیمابین ایران و آمریکا و همچنین تایید سیستم های نظارتی پیش بینی شده در توافق برجام مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات مندرج در متن توافقنامه برجام و معاهده NPT   است.

در جلسه امروز دکتر جمشید ممتاز، از اساتید برجسته حقوق بین الملل عمومی به عنوان قاضی پیشنهادی از سوی ایران در تیم قضات حضور دارند و یقینا یک قاضی هم بنا بر پیشنها ایالات متحده آمریکا در قضاوت امروز دادگاه لاهه حضور خواهند داشت. گمانم بر این است که ایالات متحده در دفاعیه خود برای جلسه امروز، عدم وجود منشاء واحد در تحریم‌های اعمالی بر علیه ایران با معاهده مودت ۱۹۵۵ را به عنوان استدلال به دادگاه اعلام و استدلال می کند که در خلال توافق برجام سازوکارهای مستقلی دیده شده و در آن برای تخلف اعضاء از این توافق راهکار لازم پیش بینی شده است.

همچنین به احتمال فراوان تهدید صلح بین المللی و حمایت از تروریسم توسط جمهوری اسلامی ایران را نیز به عنوان یکی از استدلالات خود مطرح خواهد کرد که یقیناً این استدلال مردود خواهد شد؛ چرا که آمریکا به تنهایی ضامن تامین صلح و امنیت بین المللی نیست و این وظیفه بر عهده سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان است که آنها نیز توافق برجام را به عنوان یک قطعنامه بین المللی پذیرفته اند و هیچ دلیلی برای اقدام خودسرانه و یکجانبه آمریکا به بهانه تامین امنیت بین المللی وجود ندارد.

باور نگارنده بر این است که از هر دو منظر معاهده مودت ۱۹۵۵ و توافقنامه برجام، اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا با حقوق بین الملل عمومی و تعهدات پذیرفته شده توسط دولت های پیشین آمریکا مغایر است و به ظن قریب به وقوع، احتمال صدور این دستور موقت محتمل است، اما آنچه که باید بدانیم این است که:

۱-  دستور موقت در نظام حقوق بین الملل عمومی ضمانت اجرایی ندارد؛ خاصه اینکه این دستور موقت  بر علیه آمریکا است و بنا به دلایل مختلف، هیچ کشوری توان وادار کردن آمریکا به اجرای دستور موقت احتمالی را نخواهد داشت.یادآور می شوم ایران نیز در پرونده گروگانگیری، دستور موقت صادر شده توسط دیوان بین المللی دادگستری را اجرا نکرد.

۲- صدور این دستور موقت مبنی بر توقف تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر علیه ایران، باعث خواهد شد تا مشروعیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا به کمترین سطح برسد و وجهه بین المللی آمریکا را مخدوش شود، هر چند بعید است دونالد ترامپ به مقوله وجهه بین المللی اهمیت بدهد.

۳-  رای جلسه امروز در ماه آینده میلادی صادر خواهد شد، لیکن این مقدمه کار است و اگر دادگاه موضوع ادعای آمریکا در عدم وجود منشاء مشترک فیمابین تحریم‌های جاری و معاهده مودت ۱۹۵۵ را تایید کند، یقیناً آمریکا  از آن در مرحله بعدی این پرونده که رسیدگی به صلاحیت ترافعی دیوان بین المللی دادگستری است، استفاده خواهد کرد و با استدلال مذکور، صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری را مورد خدشه و ایراد قرار می دهد. از این رو بسیار ضروری است که جمهوری اسلامی ایران این احتمال را مورد آنالیز و بررسی قرار بدهد.

۴-  به هرحال، در مراحل بعدی دومرحله رسیدگی به صلاحیت ترافعی دیوان و رسیدگی به ماهیت دعوی مطروحه را در پیش خواهیم داشت.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آمریکا ایران برجام دیوان بین المللی دادگستری اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۰۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه لاهه و پیامدهای جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس العربی، بعد از افزایش زمزمه‌ها درباره احتمال صدور حکم بازداشت شماری از سران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری به خاطر جنایت‌های آنها علیه مردم فلسطین، رسانه‌های عبری از ترس و وحشت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر خبر دادند؛ چرا که نام او هم کنار دیگر سرکردگان اسراییلی همچون «یوآف گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش اسراییل در لیست افرادی که ممکن است حکم بازداشت آنها صادر شود، دیده می‌شود.

بر همین اساس بنیامین نتانیاهو روز جمعه گذشته در واکنش به این تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری که بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری هم از آن حمایت و بر لزوم اقدام به اجرای آن تاکید کرده‌اند، در اظهاراتی وقیحانه گفت که «اسراییل هیچ تلاشی از سوی دادگاه لاهه را برای تضعیف حق اساسی در دفاع از خود نخواهد پذیرفت».

در صورتی که این حکم علیه سران رژیم صهیونیستی صادر شود، ۱۲۰ کشور عضو دادگاه لاهه ملزم هستند که افراد مذکور را در صورت ورود به خاک خود دستگیر کرده و آنها را به دادگاه لاهه تحویل دهند. در حال حاضر رژیم صهیونیستی در تلاش برای فرار از صدور این حکم بوده و متحدان آمریکایی و اروپایی خود را برای جلوگیری از صدور چنین حکمی تحت فشار قرار داده است.

در همین راستا نتانیاهو تماس‌های گسترده‌ای با شرکای غربی و آمریکایی خود برقرار کرده و از آنها می‌خواهد که جلوی صدور این حکم در دیوان بین المللی دادگستری را بگیرند. نکته قابل توجهی که در تصمیم دیوان بین المللی دادگستری برای صدور حکم بازداشت مقامات اسراییلی وجود دارد، این است که فارغ از صدور یا عدم صدور این حکم، صرف اتخاذ همین تصمیم در کنار سایر تحولات جهان و واکنش افکار عمومی به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه بیانگر یک بیداری بی‌سابقه در سطح جهانی است.

در سطح داخلی اسراییل نیز تنش‌ها و درگیری‌های زیادی میان سران سیاسی و نظامی این رژیم به ویژه در کابینه راست افراطی نتانیاهو وجود دارد و آنها نمی‌توانند تصمیم واحدی درباره پاسخ به پیشنهاد اخیر مصر در مذاکرات آتش‌بس غزه اتخاذ کنند و وزرای فاشیست کابینه اسراییل همچون بتسلئیل اسموتریچ، نتانیاهو را تهدید و اعلام کرده‌اند که پذیرش آتش بس به معنای شکست اسراییل و تسلیم شدن در برابر حماس است.

همچنین نتانیاهو برای فرار از عواقب شکست در عملیات طوفان الاقصی همچنان اصرار به ادامه جنگ فرسایشی غزه دارد و این در حالی است که ماندن اسرای اسراییلی در غزه فشار زیادی از جانب صهیونیست‌ها و به ویژه خانواده‌های این اسرا به نتانیاهو و کابینه او وارد می‌کند.

در سطح عربی هم شاهد تحرکاتی برای برقراری آتش بس در نوار غزه هستیم؛ جایی که عربستان سعودی روز گذشته میزبان نشست‌هایی با حضور شخصیت‌ها و مقامات کشورهای عربی با هدف تقویت تلاش‌ها و فشارها جهت پایان جنگ در غزه بوده است.

اما مهم‌ترین تحولی که این روزها در سایه ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در سطح جهان مشاهده می‌شود، خیزش دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکاست. این جنبش دانشجویی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی ضد مردم فلسطین که از دانشگاه‌های آمریکا آغاز شد، به مرور به دانشگاه‌های سراسر جهان کشیده شده و همه این حقایق نشان می‌دهد که جهان بعد از جنگ غزه دیگر مانند قبل از آن نیست و اسراییل دیگر آن «بت مقدس» نیست که هیچکس نتواند به آن آسیب برساند.

کد خبر 6092116

دیگر خبرها

  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا
  • دادگاه لاهه در حال بررسی جنایات اشغالگران در بیمارستان‌های غزه است
  • تلاش لابی‌های صهیونیستی درباره حکم دادگاه لاهه
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا
  • احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه لاهه و پیامدهای جهانی
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو