Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-27@11:29:03 GMT

پتروپارس و سی‌ان‌پی‌سی جایگزین‌های توتال

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۵۰۸۳۳

پتروپارس و سی‌ان‌پی‌سی جایگزین‌های توتال

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی تحریم‌های آمریکا را دلیل خروج توتال از پارس جنوبی عنوان کرد و گفت: توتال پروژه‌ را خوب پیش برد و اکنون هم شرکت‌های پتروپارس و سی‌ان‌پی‌سی جایگزین آن خواهند شد.

اسدالله قره‌خانی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره خسارات محتمل خروج شرکت توتال از پارس جنوبی، اظهار کرد: بعد از تحریم‌های آمریکا شرکت‌های خارجی یکی پس از دیگری از قراردادشان با ایران خارج می‌شوند و این مسئله منحصر شرکت نفتی توتال نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تهدیدها، جریمه و خساراتی که آمریکایی‌ها در قبال کار با ایران برای شرکت‌های اروپایی در نظر گرفته بستر مناسب کار را از این شرکت‌ها گرفته و شرایطی نیست که این‌ها بتوانند با ایران ادامه همکاری دهند، حال این شرکت توتال باشد، انی، شل و یا لوک‌اویل! همگی به نوبت از ایران خارج خواهند شد و این مسئله خاص شرکت‌های نفتی نیست و در بخش خودرو هم شاهد خروج شرکت‌های اروپایی هستیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه چنین موضوعی را در رابطه با قرادادهای هواپیمایی و زیمنس هم شاهدیم، اضافه کرد: شرکت‌های خارجی بعد از تحریم‌ها دیگر فضای ایران را مناسب کار نمی‌بینند.

قره‌خانی درباره اینکه آیا شرکت‌های داخلی می‌توانند جایگزین توتال شوند، گفت: شرکت‌های داخلی در بعضی قسمت‌ها این توانایی را دارند که جای توتال را پر کنند، اما در بخش‌هایی هم نواقصی وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی تأمین مالی این پروژه‌ نفتی را حدود پنج میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: هیچکدام از شرکت‌های داخلی توان تأمین چنین هزینه‌ای را ندارند؛ حتی بانک‌های ما هم نمی‌توانند این پروژه‌ها را تأمین مالی کنند و اگر این توانایی را داشتند، از همان ابتدا کار به توتال نمی‌رسید.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس مانع بعدی سر راه حضور شرکت‌های داخلی در پروژه‌های نفتی را نبود دانش فنی و تکنولوژی لازم دانست و اظهار کرد: شرکت نفتی توتال با سابقه فعالیتی که داشت چنین تکنولوژی را احراز کرده بود و ما برای کسب چنین تجربه‌ای حتی در 12 میدان دیگر، باید سه یا چهار سال در عمق سه هزار متری فشار افزایی داشته باشیم، بنابراین توتال چنین تجربه‌‌ای را داشت و ما فاقد این دانش هستیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره خسارات ناشی از خروج توتال گفت: با توجه به اینکه توتال سابقه خوبی در پایبندی به قرارداد نداشت، همان زمان، بندی در متن قرارداد در نظر گرفته شد که اگر زمانی اینها رفتند، شرکت «سی‌ان‌پی،سی چین» جایگزین شود و وجود چنین بندی در قرارداد نشان می‌دهد رفتن توتال از همان ابتدا محتمل بوده است.

قره‌خانی تاکید کرد: نکته‌ دیگری که در قرارداد قبلی نبود اینکه، اگر توتال رفت، هیچ ادعایی برای هزینه‌هایی که تاکنون انجام داده، نداشته باشد و هرآنچه آورده هم در داخل کشور باقی می‌ماند و این در حالی است که ما ضمانتی را برای آنان نداریم.

سخنگوی کمیسیون انرژی با بیان اینکه شرکت توتال اعلام کرده فقط به دلیل تحریم‌های آمریکا مجبور به خروج از ایران است، تصریح کرد: آن‌ها شرایط یا خواسته جدیدی را مطرح نکردند و خواستار تغییر قرارداد هم نشدند و تا زمانی هم که بودند پروژه‌ را خوب پیش بردند؛ اکنون هم شرکت‌های پتروپارس و سی‌ان‌پی‌سی جایگزین آنان خواهند شد.

انتهای پیام/4034

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۵۰۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی

استاندار کردستان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان با ارسال لوح سپاس از اقدام‌های مدیر و کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان برای ارائه خدمات و تسهیلات به مسافران نوروزی تشکر و قدردانی کردند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان، در این لوح منصور مهرزاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان و اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار و رئیس ستاد خدمات سفر این استان از تلاش جهانبخش نوکانی، مدیر منطقه کردستان قدردانی کردند.

دیگر خبرها

  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز
  • اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان
  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است
  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین
  • واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی
  • تامین نفت سفید ۱۱ هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی