Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، علی تیموری گفت: از حدود سال۹۴، سازمان حمایت محیط زیست درشورای عالی محیط زیست 5 منطقه را به عنوان قرق اختصاصی پیشنهاد کرد. این شورا پیشنهاد سازمان را تأیید و تصویب کرد و از این تعداد سه منطقه در یزد، یک منطقه در کرمان و دیگری درسمنان است. قرق اختصاصی در سمنان و یزد از سال ۹۴ به اشخاص واجد شرایط واگذار شد و قرق جاشلوبار نیز در سال ۹۶ به شخصی که شرایط لازم را داشته واگذارشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به صدور پروانه‌های شکاردر سال ۹۵ و ۹۶گفت: در سال ۱۳۹۶ حدود ۹۵ راس مجوز شکار کل و قوچ در چهار قرق اختصاصی استان یزد و کرمان به استان‌ها ابلاغ شد. در سال ۱۳۹۶ بر اساس دستورالعملی که سازمان ابلاغ کرد قرق‌دارها موظف شدند حدود ۲۰ درصد مجوز را برای جوامع محلی به قیمت دولتی اختصاص بدهند زیرا محلی ها می‌توانند به قرق‌دار در حفاظت منطقه کمک کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به دوبار سرشماری قرق‌های اختصاصی در سال اشاره کرد و گفت: بر اساس سرشماری‌های انجام شده، سه قرق در یزد سه الی ۴برابر نسبت به زمان تحویل رشد جمعیت داشته است. در حال حاضر۱۴۰۰ راس کل و بز و بیش از ۱۴۲آهو در این منطقه سر شماری شده است اما زمانی که به عنوان قرق موقت واگذار شد۲۰۰راس کل و بز داشتیم.

این مدیر در ادامه گفت: در منطقه روباز و منصورآباد دربید یزد هم شاهد افزایش جمعیت بودیم. در منصور آباد کرمان هم حدوداً ۷۵۰ راس قوچ و میش سرشماری شده است. در منطقه جاشلوبار استان سمنان نیز ۲۵۰ راس قوچ و میش هنگام واگذاری سرشماری شده است که البته قدمت واگذاری جاشلوبار زیاد نیست و نمی توان انتظار رشد زیادی داشت.

تیموری گفت: در سال ۹۷ براساس سر‌شماری و پیشنهاد مدیران کل محط زیست استانها، مجوز شکار ۱۱۲ راس شکار قوچ و کل و آهو در مناطق قرق اختصاصی داده شده است، اما باید توجه کرد از اول آبان تا۱۵ آذر به دلیل فصل جفت گیری شکار ممنوع است.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه از دهم شهریور مجوز شکار قابل صدور است گفت: درسال ۹۷ سی درصد مجوز شکار در اختیار شکارچیان همان استان  قرار می گیرد همچنین قرق بانان باید سه راس از شکار را به جوامع محلی از هر منطقه قرق بدهند. در واقع افزایش استفاده از جوامع محلی داریم.

وی درباره صدور مجوز شکار برای شکارچیان خارجی گفت: بسته به نوع گونه مجوز قیمت از ۴ تا ۷هزار دلار برای شکارچیان خارجی است که قرق بان یک چهارم قیمت ارزی را به خزانه می‌ریزد.

تیموری درباره به توافق سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل‌ها گفت: با کمک سازمان جنگل‌ها، سی منطقه از قرق‌های اختصاصی که استان‌ها پیشنهاد کردند و حدود اربعه آن‌ها بررسی و مشخصات فنی آن‌ها هم در نظر گرفته شده است، تأیید نهایی خواهند شد. این موضوع به شورای عالی محیط زیست ارسال می‌شود تا پس از بررسی  در اختیارعلاقه مندان قرق بانی قرار بگیرد. سیاست سازمان تقویت قرق‌های اختصاصی و تقویت بخش خصوصی برای حضور بیشتر در حفاظت حیات وحش نقش داشته است. اعتقاد ما این است که افزایش مناطق قرق باعث رقابت بین قرق دارها شده و در افزایش تعداد گونه‌ها نقش خواهد داشت.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شبهات احتمالی پیرامون سو استفاده قرق دارها از محیطی که در اختیارشان است گفت: خوشبختانه در پنج قرق موجود تا کنون هیچ گونه تصرف و تخلفی ندیده‌ایم. در تعهد محضری که از قرق‌دار می‌گیریم ضوابط سختی آمده که امکان دخل و تصرف، فنس‌کشی، ساخت و ساز و … وجود نداشته باشد. بر اساس این تعهدنامه هرگونه تصرف عرصه، یا انتفاع از آن، تابع قوانین مترتب در عرصه منابع ملی است. برای واگذاری قرق، توافق نامه محضری در نظر گرفته شده و شیوه نامه دقیقی طراحی شده است.

نگرانی از بابت جمعیت گرازها وجود ندارد

 

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خطری در کشور گراز را تهدید نمی‌کند. دربرخی استان‌ها مانند فارس و خوزستان واستانهای شمالی، جهاد کشاورزی با توجه به آسیب گراز برای مزارع پیشنهاد می‌کند تا دستورالعمل شکار گراز توسط میرشکار محلی صادر شود.

وی ادامه داد: دستورالعمل دومی برای شکار گرازتوسط اقلیت‌های دینی صادر می‌شود که تعداد آنها بسیارکم است. مطابق این دستورالعمل، اقلیت‌ها صد هزار تومان به ازای هر راس پرداخت می‌کنند.

اتباع خارجی، گروه دیگری هستند که برای شکار گراز تقاضای مجوز دارند. این افراد با حدود ۱۰۰۰تا ۱۵۰۰ دلار بسته به میزان اندازه دندان گراز مجوز می گیرند.

تیموری از پروانه انتفاعی نیز نام برد و گفت : هجوم به مزارع  توسط گرازها آنقدر زیاد است که گاهی پروانه انتفاعی صادر می شود. یعنی برای یک منطقه به یک نفر یا یک شرکت  مجوز داده میشود و اوخودش اختیار فروش یا صادرات دارد زیرا گراز در داخل قابل استفاده نیست.

شکار گراز چه توسط اقلیت داخلی چه اتباع خارجی بسیار کم است و برآورد جمعیتی گراز مثبت بوده ودر استان‌هایی که گربه سانان بززگ داریم سعی می‌کنیم که این شکار کنترل شده باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست درباره دستورالعمل شکار پرنده‌ها در فریدونکنار گفت: مجوز شکار پرنده‌هایی که برآورد تعدادی آنها زیاد است و پرندگان مهاجر امسال صادر می شود، مگر اینکه سازمان دامپزشکی اعلام آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان بدهد. سازمان حفاظت محیط زیست منطقه فریدونکنارهرسال دستور العمل صید دوما صادر می کند.

در چهاردهه اخیر روش‌های غیر مجازی برای شکار مانند کرس گذر و شب دام و دام هوایی  استفاده شده است که افراد متخلف به قوه قضاییه معرفی شدند‌. جلسه زود هنگام در فریدونکنار نشان دهنده احساس مسئولیت در این بخش است و امیدواریم سازماندهای ذیربط کمک کنند تا روشهای غیر مجاز را جمع آوری کنیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بخش خصوصی پرنده رشد سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۵۷۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی