Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@04:09:28 GMT

اجرای احکام اسلامی، فقر را ریشه‌کن می‌کند

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۶۹۸۸۲

اجرای احکام اسلامی، فقر را ریشه‌کن می‌کند

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره دیدگاه اسلام درخصوص فقر گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «فقر افتخار من است». ایشان افتخار می‌کردند که دارایی زیادی ندارند تا مردمی که فقیر و ناتوان هستند، احساس حقارت نکنند و ببینند که پیامبر و امیرالمومنین (ع) نیز با ساده‌زیستی و زندگی فقیرانه روزگارشان را می‌گذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: روایاتی وجود دارد که در آن‌ها آمده است که «فقر گاهی به کفر می‌انجامد». زمانی که فقر وارد جامعه شد، دین و اعتقادات مردم سست شده و به کفر می‌انجامد. پس باید برای برطرف کردن فقر از جامعه تلاش کرد تا شکافی میان فقیر و غنی در جامعه به وجود نیاید.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به سخنی از امیرالمومنین (ع) در نهج‌البلاغه گفت: ایشان به پسرشان محمد حنفیه می‌فرمایند «پسرم، از فقر بپرهیز، چراکه فقر دین انسان را سست می‌کند و تبعات نامطلوبی دارد». در دین اسلام نیز فقر نکوهش شده است تا مردم در جهت فقرزدایی تلاش کنند. اگر خمس، زکات و دیگر واجبات الهی به درستی پرداخت شود، حق فقرا داده شده و قوانین الهی به درستی اجرا خواهد شد و فقیری در جامعه باقی نمی‌ماند.

برای زدودن فقر باید راهکارهای عقلانی ارائه شود

رهبر افزود: در صدر اسلام گاهی حتی فقیری پیدا نمی‌شد که زکات را به او بپردازند. برای زدودن فقر باید راهکارهای عقلانی ارائه شود. در این میان اگر هم کسی فقیر شد سعی کند ناسپاسی و کفران نعمت نکند. امام علی (ع) می‌فرماید: «من نعمتی را ندیدم که یک سو انباشته شده، مگر اینکه حق ضعیفی پایمال شده است».
وی خاطرنشان کرد: اسلام به احسان و نیکوکاری و پرداخت واجباتی مانند خمس و زکات تاکید می‌کند تا فقر از بین برود. شکاف میان غنی و فقیر در جامعه نتیجه بی‌عدالتی و سوءاستفاده از منابع است. امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: «فقر به دین و عقل انسان صدمه می‌زند». فقر تاثیری بسیار منفی بر جامعه می‌گذارد. اگر حقوق‌ها عادلانه باشد و بودجه‌ها عادلانه خرج شود، فقیری باقی نمی‌ماند.
امام جمعه موقت اصفهان در خصوص تفاوت میان زهد و فقر تصریح کرد: زهد یعنی بی‌رغبتی به دنیا؛ انسان زاهد شیفته دنیا نیست و به آنچه که دارد قانع است. زمانی که انسان شیفته دنیا نباشد می‌تواند از دارایی خودش به دیگران نیز کمک کند. در روایات نیز داریم که اهل بیت پیامبر (ص) افطار خودشان را به فقیر می‌دادند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا ایکنا اصفهان فقر دین جامعه امام جمعه موقت اصفهان حجت الاسلام رهبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۶۹۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت

دکتر نور محمد خالد اندیشمند اهل نیجریه در گفتگو با خبرگزاری تقریب با تاکید بر اینکه بیت المقدس همواره یک موضوع محوری در جهان اسلام بوده است، افزود: بیت المقدس به عنوان قبله اول مسلمانان به اشغال اسرائیلی درآمده است و به همین دلیل اتفاقات خونینی در سرزمین فلسطین رقم خورده است. این امر نتیجه جداسازی هایی است که میان کشورهای مسلمان اتفاق افتاد و برخی از این کشورها ناآگاهانه در دام کشورهای غربی افتادند.

دکتر نور محمد خالد ادامه داد: هدف اولیه تفرقه افکنی میان کشورهای مسلمان، پیشبرد اهدافی بود که غرب برای تحقق امیال سیاسی و مادی خود در میان کشورهای مسلمان جستجو می کرد. اشغال فلسطین یکی از این اهداف بود که اسرائیل با حمایت متحدان غربی اش ان را به دست اورد و در حالی که کشورهای مسلمان مشغول اختلافات داخلی میان خود بودند، این هدف را توسعه داد. اختلافاتی هم که با وجود اوج گیری جنگ در منطقه میان اسرائیل و مردم فلسطین همچنان پابرجاست.

او در ادامه افزود: یعنی در این شرایط انتظار می رفت که دولت های مسلمان علاوه بر موضع گیری سیاسی در حمایت از مردم فلسطین اقدام عملی هم انجام دهند اما همچنان فاصله خود را با یکدیگر حفظ کرده اند. بنابراین ضروری است که تمام مسلمانان جهان با هوشیاری و با تکیه بر اصول مشترکی که دارند انسجام خود را بیش از پیش حفظ و دشمنان اسلام را ناامید و ناکام سازند.‏

دکتر نور محمد خالد به نقش متفکران و نخبگان کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی متفکران دینی نقش مهمی دارند و درصورتی که از قالب مرزهای مجازی و طبیعی فراتر روند  که به جای اندیشه ملی، اندیشه امت را برجسته سازند، می توانند ظرفیت های بالقوه برای وحدت میان مسلمانان را بالفعل سازند. در حال حاضر امروز وحدت اسلامی هنگامی جنبه عملی به خود خواهد گرفت که منشور مهم امت اسلامی به عنوان یک اصل مهم و بنیادین قرآنی و تنها مفهوم غالب اسلامی مورد توافق و تعهد فقها، اندیشمندان ودولتمردان کشورهای مسلمان قرار گیرد. وحدت مذاهب اسلامی یک هدف متعالی و حیاتی در به همپیوستگی امت اسلامی می باشد که پرداختن به آن بیش از گذشته حائز اهمیت است.
 

دیگر خبرها

  • نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت
  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • معرفی رئیس تبلیغات اسلامی جغتای
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • شهید مطهری مهذب در اخلاق، مبتکر در روش و فرقان انقلاب بود
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • شهید مطهری فرقان انقلاب بود
  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است
  • ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان