Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-08@22:08:38 GMT

هوک: هدف نهایی تحریم‌ها تغییر سیاست نظام ایران است

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۸۵۷۸۷

به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، برایان هوک، رئیس کارگروه بررسی مسائل ایران روز گذشته در سخنانی مداخله‌جویانه در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به مسئله حجاب تاخت و سپس اعلام کرد دولت دونالد ترامپ استراتژی جدید در مقابل ایران اتخاذ کرده است.

وی در ادامه با اشاره به مصادیقی با سیاه‌نمایی برای نشان دادن ضعف حقوقی، سوءمدیریت اقتصادی و اشتغال در ایران، کشورمان را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با متهم کردم برخی مسئولان کشورمان به فساد مالی گفت: این‌گونه فسادها باعث بیکاری ایرانی‌ها می‌شود.

رئیس کارگروه بررسی مسائل ایران ادامه داد: توافق هسته‌ای به این هدف ایجاد شد که رفتار ایران در گذر زمان متعادل‌تر شده و باعث شود که ایران به نرم‌های بین‌المللی پایبند بشود.

وی با ابراز نگرانی از حمایت‌های ایران از حزب‌الله، حماس و سوریه، عراق و یمن مدعی شد: نظام ایران سعی دارد اروپا را متقاعد کند تا در توافق هسته‌ای باقی بمانند،‌در حالی که مخفیانه حملات تروریستی در دل اروپا ترتیب می‌دهد.

وی با ابراز خرسندی از «خبر جعلی لغو سفرهای غیرضروری دیپلماتیک فرانسه به ایران» گفت: این همان اقداماتی است که رئیس‌جمهور ترامپ و وزیر پمپئو گرامی می‌دارند. ما فرانسه را به علت اتخاذ چنین اقدامی می‌ستاییم و از ملت‌ها نیز خواستار اقاداماتی مشابه هستیم.

هوک با اشاره به خروج آمریکا از برجام و دور جدید تحریم ها علیه ایران گفت: اولین بخش از کمپین فشار به ایران،‌ تحریم‌های اقتصادی است و هدف نهایی این تحریم‌ها نیز تغییر سیاست نظام است. اولین دور تحریم‌ها در هفتم آگوست اعمال شدند و باقی تحریم‌ها نیز در پنجم نوامبر اعمال خواهند شد.

وی مدعی شد: ما سعی داریم که تا چهارم نوامبر، ‌صادرات نفت خام ایران را تقریبا به صفر برسانیم. ما به همراه امارات متحده عربی، شبکه مبادله ارز که میلیون‌ها دلار به ایران منتقل می‌کرد را مختل کردیم. نا از سایر ملل‌ می‌خواهیم که به کمپین فشار بر ایران بپیوندند.

وی در ادامه صحبت‌هایش، ضمن اشاره به این‌که هدف آمریکا رسیدن به 12 شرطی که پمپئو در ماه می برای ایران وضع کرده بود است،‌ آن‌ها را بار دیگر متذکر شد که به شرح زیر بودند :‌

ایران باید به آژانس گزارش کاملی از ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ارائه کند و از این اقدامات دست بکشد و به شکلی که قابل راستی آزمایی باشد برای همیشه برنامه نظامی هسته ای خود را کنار بگذارد.

ایران باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز به دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نرود و تاسیسات آب سنگین خود را ببندد.

ایران باید به بازرسان آژانس اجازه بازدید از همه سایتهای خود در سرتاسر کشور بدهد.

ایران باید به برنامه موشک‌های بالستیک خود پایان دهد و پرتاب یا توسعه موشکهای با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.

ایران باید شهروندان آمریکایی و همچنین شهروندان متحدان و شرکای ما که در ایران زندانی، مفقود یا در بازداشت هستند را آزاد کند.

ایران باید به حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه از جمله حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین پایان بدهد.

ایران به حاکمیت عراق احترام بگذارد و به دولت این کشور اجازه خلع سلاح شبه نظامیان شیعه را بدهد.

ایران همچنین باید به حمایت نظامی خود از حوثی‌ها پایان دهد و در راستای یک راه حل صلح آمیز در یمن گام بردارد.

ایران باید همه نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند.

ایران باید به حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه پایان دهد.

ایران باید به حمایت سپاه قدس از گروه‌های تروریستی و شرکای شبه نظامی خود پایان بدهد.

ایران باید رفتارهای تهدید کننده علیه همسایگان خود را کاهش بدهد، چرا که بسیاری از آنها متحدان آمریکا هستند. این مسئله شامل تهدیدات ایران برای نابودی اسرائیل و شلیک موشک به خاک عربستان و امارات متحده عربی نیز می‌شود.

وی در پایان مدعی شد که لیست علی‌رغم طولانی بودن، نیازهای ابتدایی است که تمام جهان از یک کشور عادی انتظارش را دارد.

وی در ادامه بیان کرد : رئیس‌جمهور ترامپ از شرک‌ها و متحدانمان می‌خواهد که به کمپین ما ملحق شوند. بسیاری از کشورها از تهدیدی که ایران جدای از تمایلات هسته‌اش ایجاد می‌کنند،‌ آگاهند. این مطلب در مذاکرت با متحدمان قبل از خروج از توافق هسته‌ای آشکار بود. ما می‌خواهیم که تعداد بیشتری از آنها به ما در مواجه با رفتارهای ایرانی‌ها ملحق شوند.

به گزارش ایسنا، سفیر ایران در لندن در واکنش به این ادعاها در صفحه توییتر خود نسبت به اعطای جایزه از سوی بنیاد آمریکایی دفاع از دموکراسی FDD به نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل و برایان هوک رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور واکنش نشان داد.

حمید بعیدی‌نژاد با اشاره به اعطای این جایزه به نیکی هیلی و برایان هوک نوشت: این درحالی است که هدف دولت ترامپ قرار دادن ایران بر سر دوراهی فروپاشی یا حصول توافق با آمریکاست؛ که در آن ایران از جمله برنامه غنی‌سازی اورانیوم، تولید اورانیوم طبیعی، ساخت رآکتور اراک و برنامه موشکی را تعطیل کند.

نیکی هیلی از جمله مقامات ارشد آمریکایی‌ است که در مواضعش دشمنی با ایران و سیاست خارجی کشورمان در برجام و مسایل منطقه‌ای از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ زبانزد رسانه‌ها و افکار عمومی بین‌المللی است.

برایان هوک نیز که پیش از انتصابش به ریاست گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا با خروج آمریکا از برجام چندان موافق نبود به یک‌باره و بعد از اعطای این مقام به وی مواضعی کاملا متفاوت در راستای سیاست‌ خصمانه ترامپ علیه ایران و برجام اتخاذ کرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۵۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: گروسی پس‌از انجام برخی رایزنی‌ها در تهران، به‌منظور شرکت در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، راهی اصفهان شد تا رایزنی با مقام‌های ایرانی را ادامه دهد؛ رایزنی‌هایی که به‌نظر می‌رسد دوطرف دیدگاه مثبتی نسبت به آن دارند.

برخی تحلیلگران معتقدند مواضعی که ازسوی گروسی و اسلامی در جریان نشست‌خبری در اصفهان مطرح شد، نشان می‌دهد ایران و آژانس درحال برداشتن گام‌های مهمی در مسیر تقویت همکاری‌های فی‌مابین و رفع برخی ابهام‌های باقی‌مانده هستند؛ موضوعی که درنهایت می‌تواند چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را در زمینه ازسرگیری مذاکرات لغو تحریم‌ها ترسیم کند.

چشم‌انداز رایزنی‌های تهران - آژانس

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به رایزنی‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در تهران و اصفهان اظهارکرد: گروسی پس از دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی، از جمله وزیر امورخارجه و رئیس سازمان انرژی‌اتمی، نسبت به رایزنی‌های انجام شده ابراز خوشبینی کرده، اما دقیقا تصریح نکرده درباره چه چیزی خوشبین است.

حسن بهشتی‌پور افزود: اگرچه دوطرف پس از دیدارها و رایزنی‌های انجام شده نسبت به گسترش همکاری‌ها و رفع ابهام‌های باقی‌مانده ابزار خوشبینی کرده‌اند، اما تجربه نشان داده مواضع گروسی وقتی به وین بازمی‌گردد قابل اتکا تر است. بنابراین باید در انتظار مواضع تکمیلی‌تر طرف مقابل درباره رایزنی‌های انجام شده در تهران و اصفهان بود.

وی عنوان کرد: در مجموع معقتدم اگر ایران و آژانس بتوانند به راهکار مثبتی برای رفع مشکلات و ابهام‌های باقی‌مانده دست یابند، آن‌ زمان است که می‌توان چشم‌انداز امیدوارانه‌تری پیش روی مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها ترسیم کرد.

یک دیدگاه متفاوت

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهارکرد: درباره روند رایزنی‌های ایران و آژانس برخی قائل به این دیدگاه هستند که مشکلات ایران با آژانس زمانی حل می‌شود که مشکلات تهران با واشنگتن رفع شود. آنان براین گمان هستند که دو موضوع ادعایی باقی‌مانده ازسوی آژانس بیش از هر چیز جنبه «بهانه‌جویی» دارد. این دیدگاه درحالی مطرح می‌شود که از نظر من چندان قابل پذیرش نیست.

بهشتی‌پور ادامه داد: برخلاف برخی، معتقد نیستم اگر آمریکا اراده کند، همه مسائل و مشکلات موجود میان ایران و آژانس رفع خواهد شد. باید در نظر داشت آژانس تنها نهاد بین‌المللی معتبر است که صلاحیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو ان. پی. تی را دارد. بنابراین افزایش سطح همکاری‌ها با این نهاد، می‌تواند بسیاری از گره‌های موجود در زمینه رفع تحریم‌ها را بگشاید.

وی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون تبادل پیام‌های میان تهران و واشنگتن و تاثیر آن در سفر گروسی به تهران عنوان کرد: برخی براین نظرند که ممکن است مذاکراتی میان ایران و آمریکا انجام شده که سفر گروسی نیز در آن چارچوب انجام شده‌است؛ رویکردی که می‌تواند درنهایت به ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها منجر شود.

دست ایران پر است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره گشایش‌های جدید در مناسبات ایران و آژانس ادامه داد: اگرچه فعلا قرائن قابل استنادی به‌جز مواضع اخیر دوطرف وجود ندارد، اما نکته اینجاست که اگر همکاری‌های ایران و آژانس در مسیر درستی حرکت کند و گام‌های مناسبی برای رفع ابهام درباره دو مکان ادعایی آژانس برداشته شود، مقدمه‌ای خواهد بود برای احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه پیشرفت در همکاری‌های دوطرف، بهانه‌جویی‌ها را از آژانس می‌گیرد، ادامه داد: اگرچه آژانس در مقاطعی علیه ایران موضع‌گیری کرده و به سیاسی‌کاری پرداخته، اما باید توجه داشت که ازنظر بین‌المللی حق نظارت دارد و درنهایت مشکلات موجود باید رفع شود.

وی با بیان اینکه معتقدم راه رسیدن به توافق در مسیر رفع تحریم‌ها از آژانس می‌گذرد، اضافه‌کرد: باید در نظر داشته باشیم در شرایط کنونی برای پیشبرد مذاکرات در موضع قدرت هستیم. اکنون ایران از یک‌سو در مناسبات منطقه‌ای دست بالا را دارد و ازسوی دیگر ازنظر ذخایر اورانیوم غنی‌شده وضعیت مطلوبی داریم. بنابراین دست‌مان برای مذاکره پر است.

کد خبر 850166 برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • اتمام حجت هسته‌ای ایران با اسرائیل و آمریکا | موجودیت ایران تهدید شود، دکترین هسته‌ای خود را تغییر می‌دهیم | اگر اسرائیل به حمله ایران پاسخ می داد...
  • کمال خرازی : در صورت تهدید موجودیت ایران دکترین هسته‌ای خود را تغییر می دهیم
  • اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم
  • باید برای اعتلای عزت ملی خودباوری را سرلوحه قرار دهیم/ اصفهان قطب صنعت هسته‌ای ایران است
  • ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا
  • اسلامی: ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی حرکت می‌کنیم
  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته
  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • آماده انتقال دانش هسته ای به سایر کشورها هستیم
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است