Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:42:57 GMT

ثبت جهانی انگور، مسیر توسعه ملایر را هموارتر می کند

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۸۸۲۰۸

ثبت جهانی انگور، مسیر توسعه ملایر را هموارتر می کند

همدان- ایرنا- معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: ثبت جهانی انگور ملایر مسیر پیشرفت و توسعه شهرستان را هموارتر می کند و تحقق این امر مهم نیازمند یک عزم ملی است.

به گزارش ایرنا، باب الله فتحی روز پنجشنبه در نشست هماهنگی ثبت جهانی انگور ملایر افزود: این اقدام یک موضوع ملی است و متولی آن یک دستگاه خاص نیست، بلکه همه مجموعه شهرستان باید پای کار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه انگور ملایر به نام دره جوزان در سازمان فائو ثبت می شود، اظهار داشت: قرار است کارشناسان و نمایندگان فائو مهر امسال در همین زمینه به ملایر سفر کنند.
فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: قبل از سفر نمایندگان فائو، کارشناسانی از وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های مرتبط به ملایر می آیند تا مقدمات کار را فراهم کنند.
فتحی خواستار تشکیل سریع کمیته های زیر مجموعه ستاد با موضوع و برنامه مشخص شد و بیان کرد: از ظرفیت بخش خصوصی نیز باید برای پیشبرد کارها استفاده شود.
وی یادآور شد: از سال 95 که موضوع ثبت جهانی انگور ملایر مطرح شد، فعالیت ها و پیگیری های خوبی توسط مسئولان مرتبط در سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان و نمایندگان مجلس شکل گرفت.
فتحی ثبت جهانی انگور ملایر را بسترساز حضور گردشگران و مسافران از سایر کشورهای جهان و به دنبال آن توسعه همه جانبه این شهرستان دانست و گفت: امیدواریم بزودی بتوانیم ثبت جهانی انگور را در ملایر جشن بگیریم.
معاون استاندار همدان همچنین برگزاری یک دوره کارگاه آموزشی با موضوع ثبت حهانی انگور و آشنایی بیشتر باغداران و کشاورزان را یک ضرورت برشمرد و افزود: موارد لازم باید در این کارگاه های آموزشی بیان شود.

** از بن بست اشتغال خارج می شویم
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم همکاری و همراهی مدیران دستگاه های اجرایی در این زمینه تاکید کرد و گفت: چنانچه انگور ملایر ثبت جهانی شود، شهرستان از بن بست اشتغال خارج می شود.
حجت الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به جایگاه ملی و بین المللی محصولات باغی ملایر، تقویت جایگاه انگور در حوزه فرآوری را یک ضرورت برشمرد.
وی ضمن تقدیر از نگاه مثبت منصور رضوانی جلال رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان در این راستا افزود: با همدلی و وفاق همگانی باید این رخداد فراملی را به نتیجه نهایی برسانیم.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم اظهار داشت: برای تحقق این امر مهم اقدامات از رده های پایین به بالا در حال انجام است و در سطح ملی نیز برای به نتیجه رسیدن آن در تلاش و پیگیری هستیم.
حجت الاسلام آزادیخواه خاطرنشان کرد: چنانچه ثبت جهانی انگور همانند ثبت ملی مبل و منبت ملایر رخ دهد، مسیر ما برای توسعه، کیفی سازی محصولات و برندسازی هموارتر می شود.
وی خواستار همکاری و همراهی بیشتر مدیران شهرستان و جریان سازی اجتماعی این رخداد در بین مردم شد و گفت: ثبت جهانی انگور یک فرصت مغتنم برای توسعه است.
نماینده مردم ملایر در مجلس دهم همچنین به مشکل فروش کشمش با قیمت بسیار پایین طی دو سال گذشته اشاره و تعامل و همدلی مجموعه شهرستان برای حفظ بازار فعلی قیمت فروش کشمش را یک ضرورت برشمرد.
حجت الاسلام آزادیخواه ادامه داد: باید با تلاش و پیگیری های مستمر و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، قیمت را به گونه ای حفظ کنیم که کشاورزان و باغداران آسیب نبینند.
به گزارش ایرنا، نمایندگان سازمان جهانی فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) مهر سال جاری در راستای ثبت پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر از این منطقه بازدید می کنند.
بیش از 2 سال است که پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر تکمیل و به سازمان جهانی فائو ارسال شده است که هم اکنون پس از پیگیری های مستمر و طولانی مرحله نخست این پرونده به تایید فائو رسید و هم اکنون پرونده در مرحله سوم تکمیل قرار دارد.
حدود 11 هزار هکتار از اراضی ملایر زیر کشت انگور است که سالانه بیش از 240 هزار تن انگور در این شهرستان تولید می شود و جایگاه سوم تولید انگور کشور را به خود اختصاص داده است.
7528/2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ثبت جهاني انگور سازمان فائو فرماندار ويژه ملاير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۸۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران که کلیات آن در طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت به تصویب رسیده و برای تعیین کریدور نهایی نیاز به مجوز‌های تکمیلی دارد، مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد؛ این مسیر ریلی –تونلی از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم با راه اندازی بخش توسعه شرقی خط ۲ دسترسی شبکه مترو به پردیس مسافری شرق تهران (پایانه جدید شرق) امکانپذیر می‌شود.

در جریان اقداماتی که برای بازسازی و راه اندازی پایانه جدید شرق مدنظر قرار گرفته است، موضوع اتصال این پردیس مسافری به شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری مجدداً بررسی می‌شود. پروژه توسعه شرقی خط ۲ که اتفاقاً به پایانه جدید شرق ختم می‌شود، در طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت مصوب شده است، اما مسیر و محل ایستگاه‌های آن باید مورد مطالعه مجدد قرار گرفته و مجوز‌های لازم را دریافت کند.

نکته مهم در مورد ادامه خط ۲ مترو به سمت شرق آن است که حدود ۱۴۰۰ متر از این مسیر حفاری و تونل سازی شده و با حفر ادامه تونل به میزان تقریبی ۳۶۰۰ متر دیگر، عملاً از ایستگاه فرهنگسرا به پردیس مسافری شرق دسترسی ایجاد می‌شود؛ حتی جانمایی ایستگاه پایانی این مسیر در طبقه منفی یک ساختمان اصلی پایانه جدید شرق هم صورت گرفته است.

گفتنی است در صورت تکمیل مطالعات مربوطه، اخذ مجوز‌های لازم و تامین به موقع منابع مالی، امکان اتصال ایستگاه مترو فرهنگسرا به پایانه جدید شرق تا پایان سال آینده وجود دارد. البته بررسی‌های لازم جهت ایجاد دیگر مد‌های حمل و نقل عمومی تا پردیس مسافری شرق نیز در حال انجام است و اگر امکان سنجی‌های صورت گرفته تایید شود، می‌توان به راه اندازی سایر سیستم‌های حمل و نقلی مثل قطار سبک شهری (ال آر تی) در این مسیر هم فکر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی رقم می‌خورد
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران
  • معلمان و کارگران بازوان حرکت جامعه در مسیر توسعه هستند
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • هندبال ایران در مسیر توسعه قرار دارد
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر