غدیر؛ جریان شایستهسالاری دین است
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۹۱۰۱۲
کارشناس امور دینی گفت: غدیر یک جریان شایستهسالاری دینی است که در جریان آن حضرت محمد (ص)، امام علی (ع) را بهعنوان نمونه این شایستهسالاری در تاریخ اسلام معرفی کردند.
حجتالاسلام یوسف مصطفوی در گفتوگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: زمانی که دین اسلام نهال کوچکی بود، پیامبر اکرم (ص) به دنبال فردی توانمند با تفکر مثبت و بر اساس شایستهسالاری بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در مبانی دین اسلام، شایستهسالاری در علم، تدین، آگاهی و اخلاقمداری پایهریزی شده است؛ نگاه دین به جامعیت و حفظ و صیانت از اسلام است که امام علی (ع) به عنوان تربیت یافته پیامبر اکرم (ص) تنها ولی پس از شخص پیامبر (ص) به شمار میرفتند.
مصطفوی تصریح کرد: شخصیت امام علی (ع) به گونهای بود که حتی افراد خارج از دین اسلام نیز مجذوب ایشان میشدند؛ و در جریان غدیر پیامبر اکرم (ص) نگاه سالم از دین را به جامعه ارائه کردند.
این کارشناس در ادامه افزود: غدیر تنها یک واقعه تاریخی نبود، بلکه در این روز دین و جامعیت رهبری کامل شد؛ در این روز پیامبر اکرم (ص) دست امام علی (ع) را به عنوان انسانی کمال یافته و کامل شده بالا برده تا پس از ایشان امام علی (ع) ولی امت شود.
مصطفوی تصریح کرد: امام علی (ع) تنها فرد پس از پیامبر اکرم (ص) بودند که میتوانستند از نهال کوچک اسلام حفظ و حراست کنند اما پس از اندک زمانی از گذشت غدیر و رحلت پیامبر اکرم (ص)، کسانی که با علی (ع) بیعت بسته بودند، آن روز را فراموش و انکار کردند.
این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: پس از غدیر دو جبهه مقابل یکدیگر صفآرایی کردند، جبهه نخست انسانهای دارای کمال و شایستهسالاری و جبهه دوم انسانهایی که هوای نفسانی و شیطانی عقل و قلبشان را از بین برده بود. باید به این نکته توجه داشت ک همواره در طول تاریخ این دو جبهه حضور داشته و دارند.
مصطفوی یادآور شد: استکبار شوم جهانی دستهای است که در جبهه انسانهای ناقص و پیرو هوای نفسانی قرار دارند که همواره با ایجاد دشمنی سعی در فراموش کردن غدیر و موضوع شایستهسالاری دینی را دارند اما باید گفت تنها راه برونرفت از شرایط کنونی، توجه به غدیر است، امروز جامعه نیاز به شایستهسالاری دارد.
وی خاطرنشان کرد: امروز هر آنچه در اختیار داریم باید در مسیر تبعیت و تاسی از شایستهسالاری امام علی (ع) قرار گیرد، زیرا جامعه تشنه همین شایستهسالاری است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۹۱۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی
به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ششمین جشنواره سراسری «نقالان علوی» را با مدد مولی الموحدین امیرالمومنین امام علی(ع) از عید قربان تا عید غدیر برگزار میکند.
*بخشهای جشنواره
مسابقه بزرگسالان
بخش طلاب
مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه) در ۴ سطح
مسابقه طومارنویسی
پژوهش و پایاننامههای برتر دانشجویی
نمایشگاه پردهها و نقاشی خیالیسازی
*مسابقه بزرگسالان
شرکتکنندگان در این بخش از بین هنرمندان و دانشجویان با سابقه اجرای نقالی کشور هستند. انتظار میرود در این بخش مجالس با آداب و ریزهکاریهای سنتی، انتخاب طومارهای غریب و نقل های بدیع و حفظ ساختار نمایشی نقالی آمیخته به خلاقیتهای فردی را شاهد باشیم.
جشنواره در این بخش میزبان ۱۰ اثر از برگزیدگان هیئت انتخاب آثار می باشد.به شرکت کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*بخش طلاب
با عنایت به زمینههای تحصیلی، پژوهشی و مطالعاتی طلاب، فعالیت و حضور این گروه در حوزه نقالی و پردهخوانی میتواند پیوندی عمیق بین هنر و معرفت ایجاد کند. اسناد تاریخی گواه آن است که در ادوار مختلف، نقالان و پردهخوانان ضمن تسلط بر ادبیات داستانی، عالم به علوم دینی و معرفتی، قاری قرآن و مشرف بر حدیث بودهاند و همواره با نقل داستانهایی با مضامین حماسی و دینی، خواندن پندنامهها و ربطزدن داستانها با زندگی روزمره مردمان همعصر خود، در دل تکایا و حسینهها، از نقالی مکتبخانهای ساخته بودند.
از سویی دیگر، با عنایت به فعالیتهای تبلیغی طلاب، نقالی و پردهخوانی میتواند به عنوان ابزاری چند رسانهای با ویژگی سهولت در اجرا، مکملی مهم برای امر تبلیغ باشد.
این بخش غیر رقابتی است. جشنواره در این بخش پذیرای حداکثر ۱۰ اثر است.
به شرکتکنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه)
بخش دانش آموزی در ۲ مقطع ابتدایی و متوسطه، در ۲ دوره اول و دوم، مجموع ۴ گروه سنی برگزار میشود. جشنواره در این بخش با نظر هیاتانتخاب از هر گروه سنی میزبان ۵ شرکتکننده است. به شرکتکنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*مسابقه طومارنویسی
با فقدان استادان مکتبی و سنتی و از بینرفتن بخشی از طومارها و از سویی گسترش هنر نقالی بین جوانان و نوجوانان، جامعه هنری نیازمند تولید طومارهایی با شاخصههای ادبی و هنری است. ویژگی طومارهای نقالی چنین شمرده شده است.
الف ـ سابقه و اصالت داستانها
ب ـ آداب و آیینها
ج ـ اهمیت زبانی
با عنایت به موارد یادشده، مسابقه طومارنویسی میتواند زمینهساز کشف و معرفی طومارنویسان و طومارهای جدید برای تقویت و گسترش نقالی و کمک حال نقالان باشد.
در این بخش از آثار راهیافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی میشوند. به هر اثر حقالتالیف پرداخت میشود و طومارهای برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.
*پژوهش و پایان نامههای برتر دانشجویی
تشویق و ترغیب دانشجویان و پژوهشگران برای شناخت جنبههای فلسفی، شیوههای اجرایی، آداب و ساختار نمایشهای ایرانی، کارکردهای اجتماعی، سیر تاریخ سیاسی و اعتقادی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری نمایشهای ایرانی از رخدادهای تاریخی، سیر تحول و تطبیق نمایشهای ایرانی با تحولات اجتماعی و ... میتواند منجر به تولید پژوهشنامهها و مقالات متعددی شود.
در بخش پژوهش و پایاننامههای برتر، جشنواره پذیرای پایاننامههای تخصصی و میانرشتهای با موضوع نقالی و پردهخوانی در تمامی مقاطع، پژوهشها و مقالات آزاد است.
در این بخش از آثار راهیافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی میشوند. به هر اثر حقالتالیف پرداخت میشود و آثار برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.
*نمایشگاه پردهها و نقاشی خیالیسازی
با هدف آشنایی عمومی با هنر فاخر نقاشی خیالیسازی (پرده)، همزمان با برگزاری جشنواره و در بخش جنبی، نمایشگاه پردههای سنتی و طراحیهای گرافیگی جدید، برگزار میشود. از هنرمندان نقاش یا مالکان پردههای سنتی، برای نمایش و شرکت در این بخش دعوت به عمل میآید.
گاه شمار جشنواره:
* مهلت ارسال آثار در تمامی بخشها ۲۰ خرداد است.
* اعلام نتایج آثار منتخب ۲۵ خرداد
* زمان برگزاری جشنواره از ۱ تا ۴ تیر است.
*آیین اختتامیه جشنواره ۵ تیر و مقارن با عید سعید غدیر است.
* محورهای جشنواره:
۱- زنده نگهداشتن معارف علوی و واقعه غدیر خم به ویژه واقعه مباهله
۲- احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت؛ غدیر و مباهله
۳- بیان سبک زندگی، علم و عمل حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)
۴- ترویج اخلاق و جوانمردی برگرفته از سیره نبوی و علوی
۵- پاسداشت فرهنگ ولایتمداری در جامعه ایرانی-اسلامی
موضوعات جشنواره:
۱- پرداختن به اهمیت مباهله از منظر آیه ۶۱ سوره آل عمران: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ»
۲- بیان داستان مباهله و واقعه غدیر و معرفتشناسی سیره زندگانی امیرالمومنین (علیه السلام)
۳- نقش واقعه غدیر و مباهله در پذیرش ولایت و ولایتپذیری در زمان معاصر
* شرایط عمومی جشنواره
تکمیل و تایید فرم جشنواره به منزله آگاهی و پذیرش قوانین و رعایت تمامی مقررات جشنواره است.
هر متقاضی میتواند حداکثر یک اثر را برای حضور در جشنواره ارایه کند.
متون مورد استفاده هنرمندان و شرکتکنندگان باید بر اساس متون پیشنهادی ستاد جشنواره و یا منابع معتبر باشد. (معرفی منابع الزامی است.)
تمامی هنرمندان میتوانند فیلم نقالی، فایل متن طومار و پژوهشها و فرم شرکت در جشنواره را به صورت حضوری در تهران به دبیرخانه تحویل و یا به آدرس دبیرخانه از طریق پست ارسال کنند.
هر اثر نقالی باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۰ دقیقه باشد.
هیاتانتخاب، آثاری را که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند مورد ارزیابی قرار نخواهد داد.
هر شرکتکننده در صورت پذیرفتهشدن باید الزاما همان اثر ارسالی به دبیرخانه و پذیرفتهشده را در جشنواره اجرا کند.
کد خبر 6099549 فریبرز دارایی