Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با بیان اینکه ارز و خشکسالی موجب افزایش قیمت آجیل و خشکبار شده است، گفت: در ۸۰ درصد اقلام خشکبار با افت تولید ۳۰ تا ۵۰ درصدی مواجه هستیم.

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان درباره دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار اظهار کرد: در تعیین قیمت آجیل و خشکبار چند مولفه اثرگذار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تولید است، متاسفانه در فصل زراعی امسال، تولید برخی اقلام به دلیل خشکسالی و سرمازدگی تا ۵۰ درصد کاهش داشته که بالطبع قیمت را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار مولفه بعدی تاثیر گذار بر قیمت آجیل و خشکبار را نرخ ارز عنوان کرد و افزود: اقلام آجیل و خشکبار یا صادراتی و یا وارداتی هستند که هر دو با ارز سروکار دارند زمانی که نوسانات در قیمت ارز به وجود می‌آید بر قیمت اثر می‌گذارد، با کمبود تولید و افزایش نرخ ارز مشخص است که قیمت آجیل و خشکبار افزایش پیدا می‌کند، قیمت برخی اقلام با نوسان ارز بین ۵۰ تا ۷۰ درصد تغییر و گران شده است.

وی دیگر مولفه تاثیرگذار را عرضه و تقاضا ذکر کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی تقاضا طی ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و بالطبع این موضوع نیز بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

احمدی تصریح کرد: برای فصل زمستان و ایام عید با توجه به افزایش تقاضا ممکن است قیمت‌ها تغییر کند البته امیدواریم کمبود تولید جبران شود و قیمت‌ها بیش از این گران نشود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با بیان اینکه در ۸۰ درصد اقلام خشکبار با افت تولید ۳۰ تا ۵۰ درصدی مواجه هستیم، افزود: سالانه ۱۵ هزار تن مغز گردو مصرف داریم، اما امسال با کاهش ۷۰ درصدی تولید مواجه هستیم و ناچار به واردات هستیم و با توجه به افزیش نرخ ارز قیمت گردو نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در پسته نیز وضعیت به همین گونه است، سالانه ۱۹۰ هزار تن پسته تولید داشتیم اما، امسال فقط ۹۰ هزار تن تولید داریم.

احمدی خاطرنشان کرد: طی جلساتی که با مسئولان وزارت جهادکشاورزی برگزار کردیم نسبت به کمبود هشدار دادیم و اعلام کردیم نسبت به واردات اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش گردو بسته است و کسی نمی‌تواند از مبادی قانونی وارد کند که تا جبران کمبود صورت گیرد تصریح کرد: ما وظایف مان را انجام دادیم مابقی بر عهده وزارت جهادکشاورزی است که آیا می‌پذیرد ثبت سفارش را آزاد کند یا خیر.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تاکید کرد: هر کالایی که با افزایش قیمت بیش از اندازه مواجه شود خریدار نخواد داشت و بازار آن راکد می‌شود و در حال حاضر فروش واحد‌های صنفی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است، فقط اقلام افزایش قیمت داشته است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آجیل قیمت ارز خشکبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۹۵۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۴ درصد پهپادهای کشاورزی در داخل تولید می‌شوند

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان در حاشیه رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ گفت: ۸۴ درصد از پهپادهای کشاورزی بومی‌سازی شده و در داخل کشور تولید می‌شوند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "امیر رضا پناهی" مدیر بخش فروش پهپادی شرکت دانش‌بنیان فرابرد با بیان اینکه این شرکت سازنده انواع پهپادهای کشاورزی در ایران و تنها دارنده تأییدیه سازمان هواپیمایی کشوری است، افزود: در حال حاضر توانسته‌ایم در حوزه کشاورزی، پایش و نظارت و سایر حوزه غیرنظامی و صنعتی پهپادهایی رو تولید و کشور از واردات این کالا بی‌نیاز کنیم.

پناهی گفت : 84 درصد از پهپادهای کشاورزی بومی‌سازی شده و در داخل کشور تولید می‌شوند.

المپیاد فناوری؛ رقابت در هوش مصنوعی، پهپاد و برنامه‌نویسی

وی افزود: با بومی‌سازی پهپادها، موفق به صادرات هم شده‌ایم. این محصولات در حوزه‌های سم پاشی، بذرپاشی و گرانول پاشی و در ظرفیت های 20 و 30 لیتری به تولید می‌رسند.

وی ادامه داد: پهپاد کشاورزی شامل محلول پاش سم پاش، بذرپاش و کودپاش هستند.  

پناهی با بیان اینکه این محصولات هوشمند بوده و به صورت پرواز خودکار نیز روی آسمان می‌ماند، افزود: بسته به سفارش پهپادهای به صورت عمود پرواز هم تولید می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معامله گران محتاط شدند / بازار طلا به کف حمایت برگشت
  • ۸۴ درصد پهپادهای کشاورزی در داخل تولید می‌شوند
  • این خودرو یک‌دفعه ۹۰ میلیون گران شد/ جدول قیمت
  • نوسان چشمگیر قیمت ها در بازار خودرو؛ کدام خودرو ۹۰ میلیون تومان گران شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • آجیل، دیگر یک کالای لوکس نیست
  • مشهد قطب آجیل ایران می‌شود
  • افزایش ۱۵۸ درصدی میانگین قیمت یک متر خانه در تهران/ گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق پایتخت معامله می‌شود؟
  • گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران/مسکن چقدر گران شد؟
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۷ اردیبهشت؛ سکه یک میلیون تومان گران شد
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ طلا و سکه باز هم گران شد