Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: معضل رسیدگی به وضعیت پسماندهای عادی و عفونی بیمارستانی در استان مرکزی همچنان به قوت خود باقیست.

 رضا میرزایی در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت با تاکید بر اینکه محیط‌زیست هیچ‌گاه نسبت به آلودگی‌ها بی‌تفاوت نیست و در چارچوب قانون نسبت به مسائل دغدغه‌مند است، گفت: مباحث زیست‌محیطی اولویت دولت تدبیر و امید است و بواسطه رشد آگاهی زیست‌محیطی جامعه مطالبه‌گری بیشتری را شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در تالاب میقان اراک بیان کرد: از اعتبار نقدی در نظر گرفته شده برای مقابله با ریزگردها در خوزستان در سال گذشته، ٩٧٣ میلیون تومان توسط استان مرکزی برای مقابله با ریزگردها در تالاب جذب شد.

میرزایی افزود: تاکنون ١۴٣ هکتار کاشت قره‌داغ در اراضی حاشیه تالاب انجام گرفته است و امسال نیز برای کاشت ٢٧٠ هکتار هدف‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه جامع مدیریت زیست‌بومی تالاب میقان که به مانند نقشه راه در اختیار است، گفت: مشکل فعلی تالاب ورود پساب تصفیه‌خانه اراک و پدیده ماندآب در منطقه است. برای جلوگیری از ورود این آب به اراضی کشاورزی اراضی تالاب، دایک حفاظتی احداث می‌شود که تاکنون ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و همچنین مسیر کانال به زودی باز خواهد شد تا جریان آب از میان نی‌های تالاب عبور کند و ماندآب بروز نکند.  

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: از اعتبارات استانی ۵۷۰ میلیون تومان برای تالاب میقان در اختیار است و تاکنون در بحث شناسایی منابع آلاینده ورودی به تالاب ۹۰ درصد کار پیشرفت داشته است، همچنین با توجه به اینکه قره‌داغ‌های کاشته‌شده در سال گذشته در مواردی دچار خشکی شده اند در قالب قرارداد واکاوی، احیای این گیاهان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی برج پرنده‌نگری در تالاب گفت: در حاشیه برج، هزار هکتار زمین جهت توسعه پرنده‌نگری در اختیار گرفته شده است که کار فنس‌کشی در حال انجام است، همچنین قرارداد سپیا(تدوین و اجرای برنامه عملیات ظرفیت‌سازی و آگاهی رسانی به مخاطب) به تصویب رسیده است که ارتباط و آموزش و مشارکت جوامع محلی اطراف تالاب و هماهنگی زندگی و معیشت اطراف تالاب در آن مدنظر قرار می‌گیرد، همچنین بازگشت یک میلیون تن باطله‌های حاصل از برداشت سولفات سدیم توسط شرکت املاح ایران در تالاب هدف‌گذاری شده است که این امر توزیع یکنواخت آب در سطح تالاب را ممکن می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر خیزش هیچ‌گونه گردوغباری از سطح تالاب میقان صورت نمی‌گیرد و تنها خیزش از سمت کویر است که امکان آب‌پوشانی منطقه وجود ندارد چراکه سطح کویر از تالاب بالاتر است.

میرزایی در خصوص وضعیت آلودگی هوای اراک نیز با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون به نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۷ روز ناسالم به ثبت رسیده است که کاهشی ۳۸ درصدی را نشان می‌دهند و کاهش تعداد دیگ‌های قدیمی شرکت ایرالکو از ۷۵۰ دیگ به کمتر از ۵۰ دیگ، توزیع سوخت یورو ۴ در اراک و شازند، تجهیز پالایشگاه شازند به سیستم گوگردزدایی، گازسوز شدن نیروگاه، ایجاد ۳۴۰ هکتار فضای سبز در اراک و گاز سوز شدن کوره‌های آجرپزی و ایجاد ۲ منطقه در اراک جهت خروج صنوف آلاینده و مزاحم بخشی از اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید و در قالب مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک بوده است.

وی تعداد واحدهای آلاینده ذوب ضایعات خاصه ذوب آلومینیوم را ۱۸۵ واحد عنوان کرد که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند و باید به شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها منتقل شوند و تحت کنترل هستند، گفت: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی ایبک‌آباد که بخشی از آن به سمت اراضی حاشیه تالاب میقان هدایت می‌شود باید بهینه‌سازی شود که تا پایان شهریور ماه فرصت بهسازی‌ به این شهرک داده شده است و باید استانداردسازی شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: در این دوره تعداد صنایع آلاینده استان نیز روند کاهشی داشته است به طوری که سال گذشته ۲۴ و امسال ۱۷ واحد آلاینده به ثبت رسیده است و علاوه بر این، ایجاد تقا‌طع‌های غیرهمسطح در شهر اراک، خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس گازسوز و ایجاد مسیر دوچرخه سواری و ممانعت از استقرار صنایع تا شعاع ۳۰ کیلومتری از عوامل موثر در کاهش آلودگی هوا در اراک است.

وی تاکید کرد: پارامترهای آلودگی هوای اراک نسبت به گذشته تغییر کرده است به طوری که امروز اکثر آلودگی‌ها مربوط به ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است که ناشی از ریزگردهای خارجی و اگزوز خودروهاست که راه‌اندازی کمربندی شمالی می‌تواند نقش موثری در کاهش این ذرات در هوا داشته باشد.

میرزایی با اشاره به وضعیت مدیریت پسماند در استان تصریح کرد: پسماندهای عادی و عفونی بیمارستانی در استان همچنان معضل است، اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری اراک در مرکز پسماند تاکنون نمود عینی نداشته است و تنها ۲ ترانشه برای زباله های عادی و عفونی ایجاد شده است، اما با توجه به خطرات و پیچیدگی کار در بحث پسماندهای عفونی تنها راهکار موثر استفاده از زباله‌سوز است که این امر در قالب قرارداد شهرداری اراک با ماشین سازی و ساخت یک دستگاه زباله سوز در حال پیگیری است، همچنین از هفته گذشته با دستور دادستان تیمی از سوی محیط زیست جهت مدیریت این حوزه و برخورد با تولیدکنندگان زباله‌های عفونی وارد عمل شده‌اند.

وی با اشاره به صدور ۶۷۸ مورد مجوز استقرار، بهره‌برداری، توسعه و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی موجود که رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد و انجام هفت مورد ارزیابی صنعتی در سال جاری، افزود: خوشبختانه با رویکرد مناسب ریاست سازمان محیط زیست کشور ۹۰ درصد تصمیم‌گیری‌ها به استان‌های تفویض شده و در حال حاضر حتی یک نامه بی پاسخ مانده توسط محیط زیست استان وجود ندارد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه در سال جاری حتی یک متر هم تصرف اراضی ملی صورت نگرفته است، تجهیز ادارات به لوازم اطفای حریق و تامین تجهیزات حفاظتی از سوی وزارت دفاع را بخشی از اقدامات صورت گرفته در سال جاری عنوان کرد.

میرزایی اضافه کرد: استان در حال حاضر ۳۵ محیط بان دارد که در سال جاری جذب ۱۰ نیروی دیگر در دستور کار قرار دارد، تمامی ۱۶ پاسگاه محیط‌بانی استان فعال است و در نظر است که از تجهیزات ویژه برای محیط بانی مانند پهپاد و دوربین نظارتی در سرشماری و رصد بیماری‌ها استفاده شود، همچنین در بحث نیروی انسانی نیز با تعامل با وزرات دفاع مقرر است که سالانه ۱۰ سرباز در اختیار استان قرار گیرد و در سال جاری نیز ۴ نیروی کارشناس جذب شده‌اند.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۹۹۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد

یوسف یوسفی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در اراک گفت: این میزان پسماند و نخاله ساختمانی از اسفندماه سال گذشته تا پایان فروردین ماه امسال جمع آوری شد و در اجرای این طرح ۴۸۰ هکتار از اراضی استان مرکزی پاکسازی شد.

وی بیان کرد: تداوم اینگونه طرح‌ها، راهکار مناسبی برای یادآوری و جلب همکاری همگانی برای حفاظت از محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، اجرای طرح ملی «مسیر سبز - ایران پاک» را با هدف اجرای طرح‌های پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاه‌ها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرده است.

یوسفی تاکید کرد: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه جاده‌ها، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی‌های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها (‌مصوب ۱۳۸۳/۰۲/۲۰ مجلس شورای اسلامی) مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، و در خارج از حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برعهده بخشداری‌ها است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است