Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-03@04:57:09 GMT

راهکاری تازه برای افزایش سرانه مطالعه

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۰۲۹۰۱

راهکاری تازه برای افزایش سرانه مطالعه

به گزارش پارس نیوز، 

کتاب‌های صوتی به دلیل پایین بودن قیمت نسبت به کتاب‌های کاغذی رواج بیشتری در میان مردم داشته و به شما اجازه می‌دهد تا با سرعت گوینده پیش بروید. این روز‌ها با وجود حال بد کاغذ و کتاب شاید این تصور ایجاد شود که کتاب صوتی رقیبی برای کتاب کاغذی است؛ اما در نگاه خوشبینانه شاید راهکار جدیدی برای افزایش سرانه مطالعه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گفتگو با کامران شرفشاهی نویسنده و ناشر انتشارات تجلی مهر و سارا عرفانی نویسنده کشورمان به بررسی بیشتر این موضوع پرداختیم که در ادامه آن را می خوانید؛

شرفشاهی: کتاب‌های صوتی باعث تعطیلی چاپخانه‌ها نیستند

کامران شرفشاهی ناشر انتشارات تجلی مهر در خصوص بحران کتاب نخواندن در کشورمان گفت: جامعه امروز ما با بحران کتاب نخواندن و رویگردانی از مطالعات عمیق روبروست و این روز‌ها کتاب‌ها چه به صورت کاغذی و چه به صورت صوتی از اقبال چندانی برخوردار نیستند. فضای مجازی با انتشار بسیاری از مطالب جعلی که صحت و عمق کافی ندارد، باعث می‌شود تا جامعه به سمت توهم دانایی برود.

وی ادامه داد: کتاب‌های صوتی جلوه‌ای از مطالعه و پاسخگوی نیاز‌های انسان عصر امروز هستند؛ البته در سال‌های قبل از انقلاب هم شاهد رونق کتاب‌های صوتی در حوزه شعر و هنر بوده ایم. این روز‌ها با پیشرفت تکنولوژی کشور ما نیز سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه انجام داده است.

شرفشاهی افزود: کتاب‌های صوتی باعث تعطیلی چاپخانه‌ها نیستند و نمی توان کتاب صوتی را رقیب کتاب کاغذی دانست و هرکدام کارکرد خود را دارند. بحران اقتصادی و تیراژ کم کتاب‌ها باعث می‌شود تا چاپخانه‌ها به چاپ دیجیتال روی آورند؛ یعنی کتاب با تیراژ بسیار کم حتی ۲۰ نسخه انتشار یابد. شماره‌های پایین چاپ کتاب باعث می‌شود که ریسک بازگشت حتی سرمایه برای ناشران بسیار زیاد است و حتی بعضی کتاب‌ها پس از مدت‌ها سرمایه اولیه خود را برنمی گردانند.

عرفانی: باید زمانی را برای مطالعه کتاب‌های چاپی اختصاص دهیم

سارا عرفانی نویسنده کشورمان درباره رواج کتاب های صوتی گفت: کتاب‌های صوتی مناسب تمام سنین‌ است و مرتبط با شرایط هر انسانی است. برای نمونه خانم‌های خانه‌دار می‌توانند همزمان با انجام کارهایشان کتاب صوتی گوش دهند یا افرادی که مدت زیادی بیرون از منزل هستند و وقتی برای مطالعه ندارند.

عرفانی ادامه داد: کتاب‌های صوتی باعث بی میلی کودکان به خواندن کتاب نمی‌شود؛ اتفاقا تصویر‌های زیاد و زیبا در کتاب‌ها موجب لذت در تورق کتاب می‌شود، ولی با پیشرفت تکنولوژی نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی افزود: قبل از گوش دادن به کتاب‌های صوتی لازم نیست کتاب چاپی آن را بخوانید. کتاب‌های صوتی به دلیل فضایی که گوینده و صوتش مهیا می‌کند، به تنهایی می‌تواند لذت بخش باشد؛ اما با خواندن کتاب همه چیز بستگی به تخیل ما دارد.

عرفانی با توجه به معضل کتاب نخواندن گفت: در این شرایط کتاب صوتی بهترین گزینه میان نخواندن کتاب و فرصت مطالعه نداشتن است. در کتاب‌های صوتی گوینده عین به عین کتاب را می‌خواند و ما را با تمام کلمات کتاب مواجه می‌کند. فکر می‌کنم نمی‌توانم مقایسه‌ای بین خواندن کتاب و یا گوش دادن به آن انجام دهم، ولی بین نخواندن کتاب و گوش دادن به کتاب قطعاً گوش دادن به کتاب را انتخاب می‌کنم.

وی افزود: کتاب‌های صوتی باعث افزایش مطالعه می‌شود و امکان خوبی برای بهره بردن از زمان را می‌دهد. البته باید زمانی را برای مطالعه کتاب‌های چاپی در کنار کتاب‌های صوتی اختصاص دهیم.

گفتنی است؛ در شرایطی که سرانه مطالعه در کشور پایین است، کتاب‌های صوتی می‌تواند بهترین راه برای بالا بردن دانش امروزی ما باشد. پس بهتر است زمانی را که در ترافیک و رفت و آمد و ... هستیم، وقت خودمان را صرف گوش دادن به کتاب کنیم.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: جامعه فضای مجازی انقلاب شعر سرمایه گذاری سرمایه کودکان ترافیک بازار کتاب جامعه سرمایه سرمایه گذاری فضای مجازی پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۲۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ژنتیکی مرگ زودهنگام را تا ۶۲ درصد کاهش دهد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، دکتر ژو لی (Xue Li)، رئیس دانشکده بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیان در چین، گفت با تغییر سبک زندگی و پیروی از یک سبک زندگی سالم، خطر مرگ زودهنگام می‌تواند تا حدود ۶۲ درصد در افراد دارای استعداد ژنتیکی کاهش یابد.

بسیاری از مطالعات ارتباط بین سبک زندگی سالم و طول عمر را نشان داده‌اند و برخی دیگر بر مولفه ژنتیکی در طول عمر تاکید کرده‌اند، اما گزارشی که در نشریه «بی ام جی اویدنس بیسد مدیسین» (BMJ Evidence Based Medicine) منتشر شد، چگونگی تاثیر این دو را بررسی کرده است.

افزایش ۶ سال به طول عمر با سبک زندگی سالم

دکتر علاءالدین شادیاب، دانشیار بهداشت عمومی و پزشکی در دانشگاه «کالیفرنیا سن دیگو» که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت که این مطالعه با داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار نفر و اطلاعات مربوط به ژنتیک، تحصیلات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سابقه بیماری آن‌ها، دارای روش شناسی قوی بود.

در جریان این مطالعه، محققان به هر فرد یک نمره «خطر پلی ژنتیکی» دادند، که نمره‌ای است که حجم زیادی ازانواع مختلف ژن‌های متعددی را که بر طول عمر انسان تاثیر می‌گذارند ترکیب می‌کند. شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین بر اساس نحوه رعایت اصول سبک زندگی سالم نمره‌ای دریافت کردند و سپس محققان به طور متوسط وضعیت سلامت آن‌ها را به مدت ۱۳ سال مورد پیگیری قرار دادند تا مشخص شود این افراد عمر کوتاه، متوسط یا طولانی دارند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که همه افراد، صرف‌نظر از خطرات ژنتیکی‌شان، در صورت داشتن سبک زندگی ناسالم، ۷۸ درصد بیشتر احتمال دارد که زودتر بمیرند. دکتر ژو لی، که همچنین مدیر موسسه ملی علوم داده در دانشکده بهداشت و پزشکی دانشگاه ژجیان است، گفت: افرادی که هم خطر ژنتیکی برای یک عمر کوتاه و هم سبک زندگی ناسالم دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که خطر ژنتیکی ندارند و سبک زندگی سالم‌تری دارند، زودتر می‌میرند.

داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که در معرض خطر ژنتیکی قرار دارند می‌توانند با یک سبک زندگی سالم، طول عمر خود را تا ۵.۵ سال افزایش دهند.

عوامل معکوس کننده مرگ زودهنگام

این مطالعه مشاهده‌ای بود، به این معنی که می‌توانست ارتباط‌ها را تعیین کند، اما نمی‌توانست با اطمینان بگوید که این رفتار‌ها علت مستقیم تغییرات در طول عمر هستند. اما محققان توانستند چهار عامل را شناسایی کنند که بیشترین تأثیر را بر معکوس کردن خطر مرگ زودهنگام دارند.

لی گفت: این مطالعه یک ترکیب سبک زندگی بهینه شامل چهار عامل سبک زندگی: عدم مصرف سیگار، فعالیت بدنی منظم، مدت زمان خواب کافی و رژیم غذایی سالم را شناسایی کرده که مزایای بهتری برای افزایش طول عمر انسان ارائه می‌کند.

خواب کافی در این مطالعه هفت تا هشت ساعت در شب تعریف شد. دستورالعمل‌های فعلی فعالیت بدنی در آمریکا حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط و دو روز تمرین قدرتی در هفته را برای بزرگسالان توصیه می‌کند.

چطور سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای داشتن زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر، گزینه مناسبی است، رژیم مدیترانه‌ای سبکی از غذا خوردن است که بر پخت و پز مبتنی بر گیاه تمرکز دارد و اغلب غذا‌های آن حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، دانه‌ها و روغن زیتون است. در این رژیم غذایی از گوشت قرمز کم استفاده می‌شود.

وقتی نوبت خواب کافی می‌رسد، اگر نمی‌توانید هفت یا هشت ساعت بخوابید، سعی کنید یک روال خواب ایجاد کنید، زمانی که نمی‌توانید بخوابید از رختخواب خارج شوید و اتاق خواب را خنک و تاریک نگه دارید.

اگر تلاش کرده‌اید و نتوانسته‌اید یک برنامه ورزشی بسازید که می‌توانید به آن پایبند باشید، آن را به بخشی از برنامه روزمره خود تبدیل کنید، به آرامی شروع کنید و فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آموزش افزایش صدای تلویزیون بدون استفاده از ساندبار یا سیستم صوتی
  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی
  • «هر سه‌شنبه‌ یک مدرسه»؛ طرحی برای افزایش سرانه آموزشی
  • سرانه درآمد مردم اردبیل افزایش یافته است
  • افزایش سرانه فضای ورزشی در شرق تهران
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • افزایش سرانه آموزشی با ساخت 600 کلاس درس جدید
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • دبیرکل کتابخانه‌ها:عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!