Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-29@17:20:39 GMT

جایگاه جهانی جشنواره بین المللی رویان

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۰۳۱۱۷

جایگاه جهانی جشنواره بین المللی رویان

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان: برگزاری جشنواره رویان ایران هراسی را در دنیا از بین برده و ارتباطات و تبادلات علمی ما را در سطح جهان گسترش داده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر احمد وثوق معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان درباره کلیات جشنواره رویان و تاریخچه جایزه کاظمی پرایزگفت: سال 1978 یکی از همکاران ما در کنگره ناباروری پیشنهاد میزبانی ایران در کنگره سالیانه ناباروری خاورمیانه را دادند که این پیشنهاد خیلی جدی گرفته نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال بعد در کنگره ای که  در اردن برگزار شد به همراه مرحوم دکتر کاظمی به صورت جدی پیشنهاد میزبانی ایران در کنگره سالیانه ناباروری خاورمیانه داده شد اما آنها از واقعیت های کشور ما بی اطلاع بودند که بعد از آن در پاسخ به کنگره سالانه ناباروری سازماندهی جشنواره بین المللی رویان طراحی شد که تصمیم گرفتیم در آن جشنواره از محققین سراسر جهان دعوت کنیم تا طرح های خود در زمینه درمان ناباروری و دانش مرتبط با ناباروری را برای ما ارسال کنند. اولین جشنواره رویان نیز در سال 79 برگزار شد و از آن زمان تاکنون 19 سال می گذرد، جشنواره از نظر کیفیت و کمیت جایگاه بین المللی خود را حفظ کرده و در تبادل دانش ها و موفقیت ها در زمینه علم روز اطلاع رسانی کرده است.   امسال در کنار نوزدهمین جشنواره، نوزدهمین کنگره پزشکی تولید مثل و چهاردهمین کنگره سلول های بنیادی را برگزار شد که بعد از برگزاری چهار دوره بعد از دسترسی به سلول های بنیادی در این زمینه هم جشنواره ای برگراز کردیم که سال پنجم کنگره پزشکی تولید مثل و سلولهای نوبنیادی همزمان شد که از آن زمان این دو کنگره همزمان برگزار شده اند.

 جایزه کاظمی پرایز که برای یادبود دکتر کاظمی برگزار شد حرکتی بود که ضمن دستاورد برای جامعه پزشکی در زمینه علوم زیستی یاد و خاطره دکتر کاظمی نیز گرامی داشته شود که جایزه ویژه دکتر کاظمی در کنار جشنواره رویان برگزار شد. جایزه ما از نظر کیفی به نوابغ علوم زیستی در سطح جهان رسید. دانشمندان جوان ما نیز توانستند تبادل اطلاعات داشته باشند و جامعه پزشکی از خدمات نوابغ بهره مند شده است و ما نیز سهم خود را در زمینه اشاعه علم و معرفی افرادی که در زمینه علوم روز تحولاتی ایجاد کرده اند، ایفا کردیم.

 دکتر وثوق در ادامه افزود: در جشنواره نوزدهم در مجموع، 191 طرح تحقیقاتی از 38 کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. معیار پذیرش طرح ها به اینگونه است که؛ این طرح های پژوهشی حتما باید داوری بین المللی داشته باشد و  تاییده مراکز علمی را داشته باشد و حتما باید مقاله ای در نشریه معتبر در این زمینه منتشر شده باشد که این یکی از الزامات شرکت  در جشنواره بود. در مرحله اول طرح ها بین گروهها توزیع شد و براساس آن طرح ها تقسیم می شود و داوری آغاز می شود. داوری پروژه های تحقیقاتی بین المللی و داخلی است که همزمان انجام می شود. بالغ بر 500 دانشمند بنام دنیا داوری بین المللی را پشتیبانی می کنند در داخل نیز طرح ها برای داوران داخلی ارسال می شود و بعد از بررسی نتایج اعلام می شود. داوری های نهایی آخرین مرحله انتخاب پروژه ها را به عهده دارد.

او درباره برگزیدگان جشنواره نیز گفت: دو نفر از داخل کشور و 5 نفر هم از کشورهای خارجی در این دوره از جشنواره رویان انتخاب شدند. یک جایزه مشترک به یکی از دانشمندان کشورمان و یک محقق خارج کشور تعلق گرفت. ملاک بر اساس اینکه پروژه تحقیقاتی در کجا انجام شده و در کجا به ثبت رسیده، می باشد.

 دکتر وثوق درباره دستاوردهای جشنواره گفت: اولین دستاورد این است که هراسی که استکبار جهانی نسبت به کشور ما ایجاد کرده، توانسته ایم هراس را از دید دانشمندان پاک کنیم. وقتی دانشمندان در کشور ایران حضور می یابند ومراکز تحقیقاتی و دانشمندان را می بینند، تصورشان از وضعیت ایران عوض می شود و ایران هراسی از بین می رود و در بازگشت به کشورشان همانند یک سفیر واقعیت های علمی و فرهنگی ما را در کشورشان ترسیم می کنند. دومین دستاورد این است که می توانیم ارتباطات علمی با مراکز علمی جهان داشته باشیم و از تجارب همدیگر استفاده کنیم و پروژه های خوبی را در اختیار جهانیان قرار دهیم.

دکتر رضا نصرتی برگزیده جشنواره رویان در بخش بین الملل جشنواره گفت: جشنواره رویان از نظر کیفی و  کمی مثال زدنی است. زمینه تحصیلی ام مهندسی مکانیکی سیالات بوده است که دوره دکترا و فوق دکترا را در کانادا گذرانده ام و بعنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه موناش استرالیا مشغول به کار هستم.
   او افزود: زمینه تحقیقاتی من طراحی و تولید تکنولوژی نوین در زمینه درمان ناباروری مردان است. بخش اول تشخیص ناباروری مردان است که آقایان می توانند مشابه تست های بارداری را در قدم اول تشخیص در منزل انجام دهند. به طور کلی معمولا آقایان یک اینرسی بالاتری نسبت به رفتن به کلینیک بارداری دارند و می توانند با یک تست معمولی پروسه درمانی را آغاز کنند.
 در مرحله دوم ما می توانیم محیط باروری خانم را شبیه سازی کنیم و چگونگی حرکت و نحوه شناکردن اسپرم را انجام  دهیم و بعد در مرحله سوم به تولید تکنولوژی بپردازیم که با جداکردن اسپرم هایی که می توانند بارور شوند برسیم و به بهبود متدهای باروری مصنوعی برسیم. او گفت: من در هر سه زمینه فعالیت داشته ام البته به تنهایی نبوده ام بلکه یک تیم قوی و یک حمایت قوی پشتیبان من در این راه بوده است.

دکتر نصرتی درباره جشنواره کاظمی پرایز نیز گفت: موسسه رویان در این راه بی نظیر عمل کرده و جایزه کاظمی یک جایزه شناخته شده در سطح جهان می باشد. افرادی که در این جشنواره برگزیده شدند هرکدام دانشمندانی هستند که در سطح جهان برجسته هستند. دانشمندان جهان شناخت خوبی از جایزه کاظمی پرایز دارند. این جایزه سه اثر مهم دارد: حضور در سخنرانی این افراد می تواند تحولات بزرگی در زمینه تحقیقاتی محققین داخلی و خارجی داشته باشد. این کار موجب می شود افراد بیشتری در این  جشنواره شرکت کنند و اینکه وقتی افراد به کشور ما می آیند و محیط علمی کشور ما را می بینند تعاملات بیشتری با کشور ما انجام می دهند که موجب پیشرفت بیشتر در کشور می شود.

دکتر امیر امیری یکتا دیگر برگزیده جشنواره رویان گفت: زمینه تخصصی من در زمینه ژنتیک است. دوره دکترا را به صورت مشترک در پژوهشگاه رویان و دانشگاه فرانسه گذراندم.   او افزود: ما در طرحی که پیاده کردیم هدف شناسایی ژن ها و ارتباط دادن ژن ها با اختلالات فلاژن ها (حرکتی) اسپرم است که این اختلالات عوامل مختلفی دارد. در این اختلالات قدرت باروری اسپرم کاهش می یابد یا به صفر می رسد که در بررسی ها مشخص شد بیشتر این اختلالات به ژنتیک برمی گردد.

دکتر یکتا درباره جایزه کاظمی پرایز گفت: در واقع مسیر انتخاب شده صحیح است. طرحی که من موفق به گرفتن جایزه شدم حاصل ارتباط با یکی از برندگان چندسال قبل بود.

دکتر ساره رجبی برگزیده جشنواره رویان در ارتباط تلفنی گفت: من عضو هیئت علمی پژوهشکده  سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان هستم. بنده در زیرگروه تحقیقاتی قلب و عروق مشغول به فعالیت هستم. از آنجاییکه بیشترین آمار مرگ و میر به قلب و عروق  برمی گردد، قسمتی از فعالیت های پژوهشکده به بیماری های قلب و عروق پرداخت. براین اساس پروژه تولید قلب انسانی در ابعاد قلب موشی در سال 94 آغاز به کار کرد که در سال 96 موفق به تولید قلب تپنده شد.    او افزود: قلب مانند یک ساختمان می ماند. در این پروژه برای قلبی که نیاز به پیوند یا تعویض دارد، از قلب موش استفاده شده که بافت هم بند که ساختار اصلی است باقی می ماند و سلول ها را از بافت خارج کردیم. در مرحله رشد در شرایط آزمایشگاه فاکتور های رشد را بر روی سطح قلب چسباندیم تا اتصال سلول ها در مرحله بعد راحت تر انجام شود وشرایط آزمایشگاه را مطابق شرایط بدن انسان فراهم کردیم که بعد از آن سلول های بنیادی قلب انسان را به قلب موش تزریق کردیم که بعد از دوازده روزقلب شروع به تپش کرد و توانستیم قلب انسانی را در ابعاد موشی ایجاد کنیم.

ایده اولیه این طرح در ابتدا درآزمایشگاه هاروارد انجام شد البته نواقصی داشت که  در پژوهشکده رویان با بهینه سازی رفع نواقص با مهندسی بافت در مدت کوتاهی موفق به تولید قلب تپنده شدیم.
  

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: نبض پزشکی جشنواره رویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۳۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟

 به گزارش تابناک به نقل از ورایتی، «لیلی گلادستون»، بازیگر نامزد اسکار فیلم «قاتلان ماه کامل»، «اوا گرین» بازیگر فرانسوی، «عمر سی» بازیگر فرانسوی، «ابرو سیلان» نویسنده فیلم برنده نخل طلای «خواب زمستانی» در سال ۲۰۱۴، «نادین لبکی» کارگردان فیلم «کفرناحوم» که در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه هیات داوران جشنواره کن شد، «خوان آنتونیو بایونا» کارگردان اسپانیایی فیلم نامزد اسکار «انجمن برف»، «پیرفرانچسکو فاوینو» بازیگر ایتالیایی و «هیروکازو کورئیدا» کارگردان ژاپنی برنده نخل طلای ۲۰۱۸ با فیلم «دزدان فروشگاه» اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن را تشکیل می‌دهند و طبق اعلام پیشین «گرتا گرویک» کارگردان آمریکایی نیز ریاست هیات داوران را بر عهده دارد.
 

 هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن مسئولیت انتخاب برنده نخل طلای بهترین فیلم، جایزه بزرگ هیات داوران، جایزه هیات داوران، جایزه کارگردانی، فیلمنامه و بهترین بازیگر زن و مرد را بر عهده دارند.

بخش مسابق اصلی جشنواره کن ۲۰۲۴ امسال شاهد رقابت ۲۲ فیلم بلند شامل «مگالوپولیس» (فرانسیس فورد کاپولا)، «کارآموز» (علی عباسی)، «متل سرنوشت» (کریم آینوز)، «پرنده» (آندریا آرنولد)، «امیلیا پرز» (ژاک اودیار)، «آنورا» (شین بیکر)، «کفن‌ها» (دیوید کراننبرگ)، «ماده» (کورالی فارگیت)، «گرند تور» (میگوئل گومز)، «مارسلو میو» (کریستف آنوره)، «گرفتار جزر و مد» (جیا ژانگ-که)، «همه آنچه ما به عنوان نور تصور می‌کنیم» (پایال کاپادیا)، «انواع مهربانی» (یورگوس لانتیموس)، «عشق فیو» (ژیل للوش)، «الماس وحشی» (آگاته رایدینگر)، «اوه، کانادا» (پل شریدر)، «با ارزش‌ترین محموله‌ها» (میشل هازاناویسیوس)، «سه مایل مانده به پایان دنیا» (امانوئل پاروو) و «دانه انجیر مقدس» (محمد رسول اُف) می‌شود.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار می‌شود و «جورج لوکاس» خالق سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» و استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن هم با دریافت جایزه نخل طلای افتخاری مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

دیگر خبرها

  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • سومین دوره جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • «رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است
  • محمدرضا مقدسی عضو شورای سیاستگذاری جایزه ملی سرآمدان ایران شد