Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، 

این نویسنده ادبیات کودکان و نوجوانان گفت: از اهمیت توجه به ساختار زبان در بازنویسی یا بازآفرینی آثار کهن برای کودکان و جوانان گفت و بیان کرد: این آثار و متون کهن تک‌روایتی نیستند و توانایی‌های چندگانه دارند اما داستان‌نویسان ما آن‌ها را یکسان‌سازی می‌کنند.

 

او با تاکید بر نحوه بازنویسی آثار کهن گفت: نویسندگان در بازآفرینی نه به خود سوژه توجهی دارند و نه به صاحب اثر؛ مثلا در بازنویسی اغلب داستان‌های «شاهنامه»، غالبا نویسنده شیفته داستان می‌شود؛ این درحالی‌ است که در این بازنویسی‌ها از زندگی انوشیروان، کیومرث، هوشنگ و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. چیزی نمی‌نویسند و به جای انتقال حماسه در بازنویسی داستان‌های «شاهنامه» صرفا به دنبال داستان‌هایی هستند که هیجان دارد.

 

یوسفی افزود: شاهنامه، دیوان حافظ و... را مضمون و داستان نبوده که جاودان کرده بلکه نحوه روایت آن‌ها بوده است. حافظ مضامینی را که خواجوی کرمانی پیش‌تر گفته با روایتی تازه و ساختار واژگان خوب به نحوی تکرارنشدنی گفته است؛ در حالی‌که بازنویسان این نکات را با ساده‌نویسی در بازنویسی از بین می‌برند.

 

این نویسنده کودک و نوجوان در پاسخ به این‌که چه میزان از آثار کهن قابلیت بازنویسی برای کودکان نوجوان را دارند گفت: متون کهن و فولکلوریک ما آن‌قدر غنی و فراوان است که هیچ محدودیتی در میزان بازنویسی آن‌ها وجود ندارد و نویسندگان ما برای بانویسی این آثار کم هستند.

 

او بازآفرینی این آثار را در مقابل بازنویسی اندک دانست و گفت: ما متون کهن فراوانی داریم اما کیفیت این آثار به توان بازنویس یا بازآفرین بستگی دارد و ما باید نیروهای جوانی را برای این کار تربیت کنیم چرا که به بازآفرینی آثار کهن نیاز بسیاری داریم.

 

محمدرضا یوسفی با بیان این‌که به‌دلیل استقبال آموزش و پرورش از داستان‌های بازنویسی‌شده پندآموز، امروزه اغلب بازنویسی‌ها پندآموز هستند اظهار کرد: کیفیت بازنویسی به انگیزه و هدف نویسنده از بازنویسی بستگی دارد و امروزه اغلب داستان‌ها و متون کهن با روایتی پندآموز بازنویسی می‌شوند و انگیزه‌ها آموزشی‌ است نه هنری. به طور مثال درصد بالایی از بازنویسی آثار مولوی پندآموز است یا به ساختار پرداخته که داستان کنشی بوده یا جذابیت داشته است.

 

او همچنین درباره استقبال کودکان و نوجوانان از این آثار بازنویسی‌شده گفت: بر مبنای آمار شورای کتاب کودک، هرساله حدود ۳۰ درصد کتاب‌هایی که بررسی می‌شوند به بازنویسی آثار کهن مربوط هستند که این خود نشان‌دهنده استقبال از آن‌هاست و حتی ناشران جدی کودک و نوجوان فایلی جدا برای آثار کهن دارند.

 

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۱۳۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته تشویقی برای محلات بازآفرینی شهری

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان ،مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان از دریافت بسته های تشویقی برای ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهرستان های کهنوج و رودبار جنوب در جنوب کرمان خبر داد و افزود: این افراد می توانند با مراجعه به شهرداری از مشوق های ساخت و ساز استفاده کنند.

ابراهیم امیری بیان کرد: مطابق مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص سیاست ها و ضوابط تشویقی کالبدی برای نوسازی در بافت های فرسوده و محلات هدف بازآفرینی شهری، محلات مشمول این مصوبه شامل ضوابط تشویقی و تسهیلی ساخت و ساز می شوند.

وی افزود: در این راستا، شناسایی محلات مشمول شهرهای کهنوج و رودبار جنوب توسط کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی جنوب انجام شد و از این پس ساکنان محلات هدف بازآفرینی در محلات ناصرآباد، حسین آباد وزیری، قلعه کهنه، قدیمی و شهرک آزادگان در شهر کهنوج و محله های سالمی ها، خانه گیرها و شهرک فرهنگیان در شهر رودبار جنوب ، مطابق شرایطی می توانند از مشوق ها بهره مند شوند.

امیری اضافه کرد: این مشوق ها شامل افزایش طبقه، کسر درصدی از پارکینگ، تخفیف بیش از ۵۰ درصدی پروانه، ساخت و ساز در املاک کمتر از حدنصاب مسکونی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: متقاضیان می توانند با مراجعه به شهرداری از مشوق های ایجاد شده استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • محدوده‌های بازآفرینی شهری ۲۰ شهر استان همدان مصوب شد
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • ۲۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند
  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند
  • انتقال برق تولیدی قشم به شبکه سراسری
  • بسته تشویقی برای محلات بازآفرینی شهری
  • تفکرات شهید مطهری به نسل آینده منتقل شود
  • افزوده شدن ۱۹ شهر به بازآفرینی شهری استان همدان