Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا میرباقری استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات فن‌آوری‌های بیومدیکال و رباتیک این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با مشکل تولید ربات جراحی از دور سینا بیان کرد: سال 1382  تحقیقات برای طراحی و تولید سینا آغاز شد و در سال 1392 برای نخستین بار این ربات برای انجام تست‌های بالینی به اتاق عمل راه یافت و کشورمان در همان سال فقط یک رقیب آمریکایی داشت در حالی که هم‌اکنون به دلیل حمایت نشدن این دستاورد ایرانی، چندین رقیب بین‌المللی همچون چین، ایتالیا، کره و برخی کشورهای دیگر ایران را تعقیب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرباقری ادامه داد: هنوز هم به حمایت مسئولان به ویژه وزارت بهداشت  از این تولید ملی امیدوار هستیم  تا سرمایه‌گذاری برای تولید انبوه و تجاری‌سازی آن صورت گیرد زیرا کشورهای رقیب تازه وارد کار شده‌اند در حالی که سینا بیشتر امتحانات خود را پس داده و هم‌اکنون در حال پشت سر گذاشتن تست‌های حیوانی است.

وی با اشاره به عملکرد دقیق ربات جراحی سینا گفت: با کمک این ربات، جراح می‌تواند در اتاق کار خود و حتی در شهر دیگری خارج از اتاق عمل بیمار را جراحی کند زیرا سیستم‌های این ربات به گونه‌ای دقیق و با حساسیت بسیار بالایی طراحی شده است که تمام دستورات جراح را  عینا اعمال می‌کند و هم‌اکنون از این ربات ایرانی برای عمل‌های جراحی تخصصی حفره‌های شکمی و قفسه‌سینه با روش لاپارسکوپی می‌توان استفاده کرد.

این معاون پژوهشی مرکز تحقیقات فن‌آوری‌های بیومدیکال و رباتیک علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه ربات جراحی از دور سینا هم‌اکنون در خاورمیانه هیچ رقیبی ندارد، ادامه داد: این در حالی است که اگر حمایت‌های وزارت بهداشت در این زمینه بیش از پیش افزایش یابد یقیناً سینا در عرصه جراحی‌های از راه دور تحولی جهانی ایجاد می‌کند علاوه بر آن نوع وارداتی این ربات از رقیب آمریکایی سه میلیون دلار هزینه دارد در حالی که سینا با 500 میلیون تومان قابلیت راه‌اندازی در مراکز درمانی دارد.

میرباقری یادآور شد: تاکنون مجموعاً 4 ربات سینا تولیدو به 3 بیمارستان‌ پایتخت تحویل داده شده است اما نصب و راه‌اندازی آن به علت داشتن هزینه‌های سنگین انجام نگرفته و منابع آن تأمین نشده است، با توجه به شرایط تحریم اگر حتی 1 درصد نوع خارجی سینا وارد شود باید به طور مداوم از طرف کارخانه و شرکت پشتیبان سرویس شود که یقیناً چنین امکانی در کشور وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت بهداشت اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۲۱۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در حمایت از دانشجویان آمریکایی

دریافت 24 MB

به گزارش خبرنگار مهر، تجمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان در حمایت از دانشجویان جهان و مردم مظلوم غزه ظهر امروز یکشنبه در محل مقبره شهدای گمنام دانشگاه بوعلی برگزار شد.

کد خبر 6091256

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • کارگران رکن تولید هستند
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • حمایت‌ها باید همه جانبه و یکپارچه باشد
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران