Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه از ۴۲۰ هزار دانش آموز اتباع افغانستانی ۱۰۵ هزار فاقد مدارک هویتی هستند گفت: وجود سالیانه هزار میلیارد تومان برای دانش آموزان پناهنده هزینه می شود.

غلامرضا کریمی، رییس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور در گفتگو با خبرنگار شبستان درباره وضعیت تحصیل دانش آموزان اتباع افغانستانی در کشور گفت: در حال حاضر از مجموع حدود 420 هزار دانش آموز اتباع افغانستانی که در 28 هزار مدرسه کشور تحصیل می کنند بیش از 105 هزار دانش آموز بدون مدرک هویتی ساماندهی و در مدارس ایرانی ثبت نام شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: بررسی آمار نشان می دهد که سالانه حدود 10 تا 15 درصد به نرخ پوشش دانش آموزان اتباع افغانستانی اضافه شده است.

 

کریمی با اشاره به سیاست آموزش و پرورش در زمینه دانش آموزان اتباع خارجی گفت: سیاست های آموزش و پرورش در قبال پناهندگان همسو با دستور مقام معظم رهبری است در سال 1394 صادر شد. بر مبنای دستور رهبری هیئت وزیران در سال 95 نیز مصوب کردند تا ثبت نام دانش آموزان در مقاطع تحصیلی تا سطح دیپلم در کلیه مدارس دولتی همانند دانش آموزان ایرانی باشد.

 

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور بیان کرد:بر اساس آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 96-97 تعداد 420 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند. از کل جمعیت این دانش آموزان مهاجر 27.5 درصد در مدارس روستایی و 72.5 درصد در مدارس شهری تحصیل می کنند.

 

کریمی با اشاره به تعداد دانش آموزان افغانستانی به تفکیک جنسیت تصریح کرد: از تعداد دانش آموزان افغانستانی مشغول به تحصیل در مدارس جمهوری اسلامی ایران تعداد 52.4 درصد پسر و معادل 47.6 درصد دختر هستند. 

 

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل در خصوص چگونگی توزیع دانش آموزان در مقاطع تحصیلی نیز بیان کرد: 71.4 درصد دانش آموزان مهاجر افغانستانی در دوره ابتدایی و 19.3 درصد در دوره متوسطه، 9.2 درصد در دوره متوسطه دوم در حال تحصیل هستند.

 

وی به مقایسه نسبت های نرخ پوشش در ایران و حضور دانش آموزان اتباع در کشورمان پرداخت و گفت: این نسبت ها آشکار می کند که اغلب کودکان و نوجوانان مهاجر افغانستانی دوره های آموزشی را کامل طی نمی کنند، احتمالا میزان ترک تحصیل آنان بالاست، این نسبت ها در ایران به ترتیب در دوره ابتدایی 58 درصد، در دوره متوسطه اول 17 درصد و در دوره متوسطه دوم 25 درصد است.

 

کریمی تاکید کرد: کودکان و نوجوانان نسل جدید مهاجران افغانستانی با وجود تمام مشکلات و سختی عاشقانه مشتاق تحصیل هستند و این مسئله رسالت و مسئولیت مقامات و مسئولان کشور را چندین برابر افزایش می دهد و مقامات مسئول باید بیش از گذشته برای تامین فرصت های کافی برای آموزش و پرورش نسل جوان امروز همت کنند.

 

وی چالش های تحصیل دانش آموزان اتباع را تراکم دانش آموزان در حاشیه شهرهای بزرگ، کودکان کار مهاجر و هماهنگ نبودن کار و مدرسه، گویش دوگانه دانش آموزان، عدم توان تامین هزینه های جانبی آموزش، رشد دانش آموزان فاقد مدرسه هویتی، عدم رعایت اصول بهداشتی توسط دانش آموزان دانست.

 

رییس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه کشور ما در شرایط تحریم و دشواری های ناشی از آن برای تامین نیازهای آموزشی دانش آموزان ایرانی هم با مشکل مواجه است، گفت: با این وجود سالیانه هزار میلیارد تومان برای دانش آموزان پناهنده هزینه می شود اما مجموع کمک های مجامع بین المللی شش میلیون دلار است که تنها دو درصد هزینه کرد را پوشش می دهد.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس غدیر عید غدیر غدیر خم استیضاح اردبیل مقام معظم رهبری رهبری سوال از رییس جمهور سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان دانش آموزان افغانستانی اتباع افغانی وزارت آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۲۲۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد

به گزارش قدس خراسان، سید امیر شوشتری روز یکشنبه در نشست خبری در آستانه هفته گرامیداشت مقام معلم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پنج هزار نفر از این تعداد بازماندگان از تحصیل سال گذشته هستند که به صورت تکراری در آمار اعلام شده اند.

وی با بیان اینکه شمار دانش آموزان اتباع خارجی استان خراسان رضوی ۷۰ هزار نفر است، بیان کرد: علاوه بر این سه هزار نفر از دانش آموزان اتباع خارجی نیز در مدارس خودگردان مشغول تحصیل هستند که این مدارس زیر پوشش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار ندارند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: بیشترین شمار دانش آموزان با حدود ۹۰ درصد را دانش آموزان افغان تشکیل می‌دهند و اتباع عراقی و سوری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال هفته معلم تحت عنوان «همه مدیون تو هستیم» اعلام شده است، گفت: در قالب برگزاری آزمون‌های استخدامی مختلف برای سال تحصیلی آینده ۱۰ هزار و ۲۰۸معلم جدید در استان جذب می‌شوند که با استفاده از معلمان قراردادی این شمار به ۱۲ هزارو ۶۸۹ نفر افزایش می‌یابد، بنابراین در سال تحصیلی آینده کمبود معلم نخواهیم داشت.

شوشتری در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه بندی معلمان در خراسان رضوی نیز گفت: کلیه اعتراضات در این زمینه رسیدگی شده است و احکام لازم برای معلمان استان صادر شد.

به گفته وی، کلیه معلمانی که احکام آنان تا پایان اسفند ماه پارسال صادر شده است، معوقات را دریافت کردند.

تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی در خراسان رضوی

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی نیز گفت: در سال گذشته ۳۰۱ پروژه آموزشی با تعداد هزار و ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۵۰ درصد افزایش دارد.

جاسم حسین پور افزود: سال گذشته پنج استخر دانش آموزی تحویل آموزش و پرورش استان شد و امسال نیز چهار استخر دیگر تحویل و برای چهار استخر جدید نیز تامین اعتبار انجام شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی احداث پنج هزار کلاس درس از محل تحقق مولدسازی از مهمترین اقدامات انجام شده خراسان رضوی در این زمینه است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته بنیاد علوی ۱۰۵ کلاس، بنیاد برکت ۱۷۷ کلاس، کمیساریای عالی ۴۰ کلاس، سازمان مسوولیت‌های اجتماعی ۷۰ کلاس و خیرین ۵۰۰ کلاس درس را در این استان ساختند.

وی اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در کشور پنج و ۲ دهم متر مربع است، در حالی که این رقم در خراسان رضوی چهار و سه دهم متر مربع است.

حسین پور با بیان اینکه خراسان رضوی جزو استان‌های پرجمعیت دانش آموزی کشور است، گفت: هر چه جمعیت دانش آموزی بیشتر باشد، سرانه فضای آموزشی نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: سال گذشته این اداره کل سه هزار میلیارد ریال جهت تجهیز هنرستان‌ها و نمازخانه‌های مدارس استان هزینه کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • تحصیل اجباری ۹ هزار دانش‌آموز‌ شهر صدرا در شیراز
  • تعطیلی مدارس دهستان بخش سندرک میناب
  • تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل
  • ۳هزار و ۴۵۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد سراوان هستند