Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در تهران روزانه 107 تن زباله بیمارستانی تولید می‌شود، گفت: متأسفانه این زباله‌های عفونی، در سطح شهر رها می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، زهرا صدراعظم نوری در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه چند سالی است، درد بی‌درمان پسماند پزشکی، گریبان پایتخت را گرفته است، اظهار کرد: مراکز درمانی که روزانه محل رجوع هزاران بیمار و دردمند این شهر هستند به تولید ده‌ها تن زباله پزشکی مبادرت می‌کنند که با سرنوشتی نامعلوم و بی‌سامان در دامان طبیعت رهاشده و بی‌مهابا بر پیکره محیط زیست زخم کاری می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هرچند به دلیل عدم ثبت اطلاعات توسط متولیان امر متأسفانه آمار دقیقی از میزان تولید پسماند پزشکی در اختیار نیست اما براساس آمار تقریبی ارائه‌شده توسط کارگروه مدیریت پسماند استان تهران روزانه 115 تن پسماند پزشکی در استان تهران تولید می‌شود که سهم شهر تهران 107 تن است که از حدود 7 هزار مرکز درمانی اعم از بیمارستان، مطب، آزمایشگاه و مراکز مشابه جمع‌آوری می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ذکر همین آمار نسبی مبین ضرورت ساماندهی اصولی در خصوص نحوه جمع‌آوری، حمل و نقل و دفع صحیح پسماند پزشکی است، عنوان کرد: حال اینکه در عمل وضع به‌گونه‌ای دیگر است و علی‌رغم ماهیت خطرناک زباله‌های بیمارستانی و امکان بروز فاجعه جداناپذیر انسانی و محیط زیستی چالش‌های بی‌شماری در عرصه و عمل اجرا وجود دارد.

صدراعظم نوری تأکید کرد: باوجودآنکه مطابق قانون مدیریت پسماند مصوب سال 1383 و ضوابط و روش مدیریت اجرایی پسماند پزشکی مصوب 1386 که بر طبق آن قانون‌گذار صراحتاً وظایف و تکالیف دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط را تعیین کرده است اما از آن سال تاکنون تفاوت محسوسی در دفع قانونی پسماندهای بیمارستانی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: مطابق ماده هفت قانون مدیریت پسماند مدیریت تمام پسماندهای صنعتی و ویژه که شامل پسماندهای بیمارستانی نیز می‌شود به عهده تولیدکننده است و تنها در صورت تبدیل به پسماند عادی به شهرداری‌ها واگذار خواهد شد. از سویی بر اساس ماده 13 همان قانون مخلوط کردن پسماند پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش و بازیافت آن‌ها در محیط ممنوع است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این در حالی است که وجود تعارضات میان دستگاه‌ها زمینه مناسبی را برای موج‌سواری قانون‌گریزان و سوداگران سلامت فراهم کرده است به‌طوری‌که از 107 تن زباله تنها 78 تن آن‌هم فقط به تعداد هزار و 553 مرکز از هفت هزار مرکز درمانی توسط شهرداری دریافت و به مراکز دفن بهداشتی منتقل می‌شود و مابقی به دلیل عدم تعهد تولیدکنندگان نسبت به‌سلامت جامعه عدم انعقاد قرارداد با شهرداری و فرار از پرداخت تعرفه جمع‌آوری و دفن بهداشتی با پسماند عادی مخلوط و در سطح شهر رها می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عمق فاجعه زمانی هولناک‌تر می‌شود که براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان مرجع ذی‌صلاح تأییدکننده بی‌خطرسازی پسماندهای ویژه و تبدیل به پسماند عادی، تفکیک پسماند در تعداد بسیار محدودی از بیمارستان‌ها به‌صورت قابل‌قبول انجام می‌شود، گفت: این وضعیت در بقیه نامطلوب گزارش‌شده و از سویی دیگر باوجود دستگاه‌های بی‌خطرساز صراحتاً به عدم‌تأیید بی‌خطر شدن پسماندهای پزشکی اشاره‌شده است. در چنین شرایطی شهرداری تهران برای اجرای وظایف قانونی خود با چالش بزرگی مواجه خواهد شد چراکه هم در بحث تفکیک زباله و هم در تبدیل زباله پزشکی به زباله عادی و دریافت آن با نقض آشکار قانون مواجه است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ازاین‌رو از وزارت بهداشت به‌عنوان ضامن سلامت جامعه و هم به‌عنوان متولی مدیریت پسماند پزشکی در جایگاه تولیدکننده می‌خواهیم ضمن پذیرش مسئولیت‌های خود در امر امحاء و بی‌خطرسازی این قبیل زباله‌ها اقدام عاجل کنند و همچنین از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار دارم به‌منظور الزام تمامی مراکز درمانی تحت نظارت خود جهت رعایت قانون و دستورالعمل‌های موجود در زمینهٔ پسماند پزشکی تمهیدات لازم را اتخاذ و دستور عاجل به مبادی ذی‌ربط ابلاغ کند.

انتهای پیام/4039/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۲۵۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سازمان از شهریور ۱۴۰۱ در راستای افزایش مشارکت شهروندی برای حفظ محیط زیست، اقدام به شناسایی مشترکان خود در گروه‌های هدف مختلف کرده است، گفت: از آغاز اجرای این طرح تاکنون ۱۳۴۲ فرم شناسایی مشترکان در سامانه سنا ثبت نهایی شده است.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ساماندهی مشترکان سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش جمعیت و در پی آن بالا رفتن مصرف، تولید پسماند در ابعاد گوناگون خانگی، شهری، صنعتی و بیمارستانی به سرعت گسترش یافته، از این‌رو کاهش تولید پسماند امری ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های اصلی مدیریت شهری، مدیریت پسماند شهری است و یکی از کلیدهای موفقیت در تمام مراحل آن، آگاهی و مشارکت شهروندان است، افزود: در حال حاضر مشارکت شهروندان در فرآیند مدیریت پسماند از طریق کاهش تولید و تفکیک پسماندها از یکدیگر در مبدأ به عنوان یکی از کاراترین و اقتصادی‌ترین روش‌های پردازشی در بیشتر کشورهای دنیا صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی شهروندان از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: ارائه آموزش‌های عمومی و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی شهروندان به‌تدریج موجب کاهش میزان تولید پسماند و صرفه‌جویی در مصرف منابع شده و از طرفی میزان تفکیک پسماندها در مبادی تولید افزایش خواهد یافت که این امر به‌نوبه خود موجب کاهش هزینه‌ها از جمله حمل‌ونقل پسماندها، خواهد شد.

ساکتی ادامه داد: سنگ بنای ارائه تمام خدمات به‌صورت صحیح و اصولی و دریافت بازخوردها، ارزیابی و سنجش طرح‌ها و فعالیت‌های انجام شده در جوامع موفق، شناسایی کامل و هدفمند مشترکان است، از این رو سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از شهریور ۱۴۰۱ در راستای توانمندسازی و افزایش مشارکت شهروندی در خصوص حفاظت از محیط زیست، اقدام به شناسایی مشترکان خود در گروه‌های هدف مختلف کرد.

وی اضافه کرد: در راستای انجام این امر خطیر ناظران شاغل در سازمان مدیریت پسماند و کارشناسان پسماند شاغل در ادارات خدمات شهری شهرداری‌های مناطق پانزده‌گانه اقدام به شناسایی مشترکان کردند.

ساکتی با بیان اینکه فرآیند شناسایی مشترکین از ابتدای دی ۱۴۰۲ با این هدف که تمام عملیات ثبت اطلاعات مشرکین به صورت جامع، یکپارچه و سیستماتیک صورت گیرد، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی درباره بارگذاری فرم شناسایی مشترکان در سامانه سنا انجام شده و برای هر یک از کاربران مناطق و سازمان مدیریت پسماند نام کاربری و رمز عبور (دسترسی) مشخصی تعریف شده است تا مسئول مربوطه با ورود به سامانه، نسبت به ثبت اطلاعات فرم شناسایی مشترکان در سامانه اقدام کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه از آغاز اجرای طرح تاکنون تعداد ۱۳۴۲ فرم شناسایی مشترکان در سامانه ثبت نهایی شده است، افزود: برای ثبت دقیق مشترکان از طریق سامانه سنا لازم است، موقعیت مکانی مشترک Gps و اینترنت کاربر فعال باشد.

کد خبر 746582

دیگر خبرها

  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد