Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:06:31 GMT

مصوبات این دوره یک ساله شورا کمتر از دوره های پیش بود

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۳۵۲۱۷

مصوبات این دوره یک ساله شورا کمتر از دوره های پیش بود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مسجدجامعی در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران  با اشاره به سابقه حضور خود در سه دورۀ شورا و بیان این نکته که می توان این گزارش را تکمیل کرد گفت: مقایسه سطح تحصیلات اعضای شورای شهر تهران، ری، تجریش در ادوار مختلف نشان می‏دهد که سطح تحصیلات اعضای شورا دردوره پنجم نسبت به سایر ادوار قبل بالاتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطوریکه در این دوره بیش از ۹۵ درصد اعضا دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر هستند. این نسبت در دوره چهارم ۷۶ درصد، در دوره سوم و دوم ۶۶ درصد و در دوره اول ۴۵ درصد بوده است.

عضو شورای شهر تهران به رشته های مختلف تحصیلی اعضای شورا در دوره های مختلف اشاره کرد و افزود: از منظر تخصص و حوزه های تحصیلی اعضای شورا آمارها نشان می دهد که ۵۷ درصد از اعضای این دوره شورا در حوزه‏های علوم انسانی، ۳۳ درصد در حوزه فنی مهندسی و بقیه در حوزه علوم تجربی تحصیل کرده‏اند. طبعا انتظار می رود که حوزه فرهنگی و اجتماعی در این دوره فعال‏تر باشد. البته در کمیسیون‏های مختلف تحصیلکرد‏گان علوم انسانی حضور دارند. مانند منشی‏ها و هیأت رئیسه که در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون معماری و شهرسازی هستند.

مسجدجامعی در خصوص تعداد مصوبات این دورۀ شورا که در گزارش آمده اظهار کرد: در ۷۹ جلسه سال گذشته نزدیک به ۱۲۸ مصوبه داشته‏ایم که این تعداد کمتر از مصوبات سال اول ادوار شوراهای پیشین می باشد.

از مجموع مصوبات سال اول دوره پنجم ۸۷ درصد را طرح ها و ۱۳ درصد را نیز لوایح تشکیل می دهد که این وضعیت نشان از تغییر رویکرد شورا نسبت به دوره های پیشین است. در دوره های قبلی بخش گسترده‏ای از مصوبات شورای شهر تهران را لوایح ارسالی از شهرداری تشکیل می‏داد و بخش زیادی از زمان اعضای شورا صرف پرداختن و تصویب این لوایح می شد که بر اساس آمارهای موجود این وضعیت در دوره پنجم دگرگون شده است. می توان گفت که فعالیت شهرداری هم کاهش پیدا کرده است یا حداقل از نگاه ایجابی شورا فعال‏تر از شهرداری بوده است.

وی با بیان این که تعداد طرح ها و لوایح در سال اول دورۀ پنجم کاهش یافته تأکید کرد: سهم لوایح نسبت به طرح‏ها با کاهش ۵۰ درصدی مواجه است. همچنین در یک سال گذشته شش مصوبه مربوط به انتخاب شهردار یا سرپرست شهرداری بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در ادامه گفت: تعداد اعتراضات نهادهای بالاسری به مصوبات شورای پنجم به غیر از دوره اول شورا کمتر از تمام ادوار شورا بوده است. یعنی فرمانداری با اینکه ما خیلی با آن چالش داشتیم کمترین اعتراض را نسبت به مصوبات شورا در این دوره داشته است. به جز دوره نخست که در آن دوره فرمانداری فقط یک اعتراض داشته که آن هم به ساختارها و روابط سازمانی مربوط بوده که هنوز  شکل نگرفته بوده است.

وی درادامه بیان کرد: درطی یک سال گذشته طرح‏هایی که شهرداری را ملزم به انجام فعالیت یا اداره حوزه های خاصی می کند ۴ مورد بوده است که در مقایسه با دوره های قبل کم‏تر بوده و ضروریست این قبیل طرح‏ها که نمادی از احاطه اعضاء شورا و کمیسیون های آن بر مسائل و کمبودهای شهری است مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی به عذرخواهی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه گذشته اشاره و اظهار کرد: در جلسه گذشته همه دوستان ما عذرخواهی کردند که ما چندان کاری نکردیم. این یک واقعیتی است و جای تقدیر از همکاران مان دارد که نشان از تواضع و صداقت آنهاست اما سال آینده ما نمی توانیم دوباره عذرخواهی کنیم باید تمهیداتی را برای حل مشکلات بیندیشیم.

مسجدجامعی در خصوص شکایت های مردمی گفت: من برخی موارد را که شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ نسبت به عملکرد شورا و شهرداری داشته اند ذکر می کنم.

وی در این خصوص گفت: تعداد شکایات شهروندان در برخی زمینه ها افزایش یافته؛ ازجمله درباره حیوانات موذی، لکه گیری خیابان ها و مانند آن که لازم است به آن ها توجه بشود و شورا ورود پیدا کند. در کنار طرح‏های کلان و مصوبات و مانند آن توجه داشته باشیم که نظارت بر مدیریت شهری افزایش پیدا کند.

عضو شورای شهر تهران به حذف درآمدهای پایدار به عنوان نکته مثبت فعالیت این دوره شورا پرداخت و تصریح کرد: یک نکته مثبتی که می خواهم بگویم هرچند که دوستان هم به نکات مثبتی اشاره کردند حذف و یا حداقل کاهش قابل توجه درآمدهای ناپایدار شهرداری بوده که در این دوره اتفاق افتاد.

وی با اشاره به موضوع نظارت در شهرداری گفت: نکته ای که در شهرداری بیشتر به حوزه نظارت مربوط می شود گرفتن برنامه از بخش های مختلف است که باید مبنای نظارت بر اجر باشد یعنی اگر بازدید از نواحی و مناطق و یا ارزیابی فعالیت ها و اقدامات شهرداری و زیربخش های آن بر اساس یک برنامه شاخص های تعریف شده نباشد چندان کارساز نیست و تغییرات مدنظر اتفاق نخواهد افتاد.

مسجدجامعی ادامه داد: یک نکته دیگر اینکه لازم است از کارکنان شهرداری تشکر کنم ولی باید گفت وقتی از مسائل و مشکلات روزمره صحبت می شود گاهی در پاسخ از سوی مدیران گفته می شود ما اعتبار نداریم، پول نداریم و از این موارد. این حرف ها از مسئولیت شهرداری کم نمی کند. به هرحال ما برای اداره امور شهر حقوق می گیریم و این ادبیات از طرف مدیران شهرداری پذیرفته نیست بلکه باید به هر نحوی انجام شود. به هر حال ماهانه چیزی حدود ۸۰۰-۷۰۰ میلیارد تومان حقوق همکاران ما در شهرداری است و حداقل انتظار این است که این هزینه از طریق ارائه خدمات بیشتر به شهروندان و کاستن از مشکلات شهری جبران شود.

کد خبر 4392083 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری تهران شورای شهر تهران مردم علیه احتکار شورای شهر تهران شهرداری تهران نیروی انتظامی وزارت آموزش و پرورش پلیس راهور سازمان حج و زیارت دادگاه سرهنگ نادر رحمانی شهر تهران سازمان محیط زیست محسن هاشمی ترافیک سازمان تامین اجتماعی شهردار تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۵۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ سازه ناایمن در اراک شناسایی شده است

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک از شناسایی ۵۰ سازه ناایمن در اراک خبر داد و گفت: همچنین برخی از ساختمان‌های در حال ساخت ایمنی مورد نیاز را رعایت نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، سید وحید میرنظامی ظهر امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهر اراک از فقر تفرجگاهی رنج می‌برد به همین دلیل سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان و امسال هم به همین میزان اعتبار برای موزه تنوع زیستی اختصاص یافته است‌.

وی با بیان اینکه شورا در این دوره نگاه تخصصی دارد و مسائل را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌دهد افزود: یکی از مواردی که مورد انتقاد و پیگیری این دوره از شورای شهر قرار دارد، فقر نیروی انسانی متخصص در شهرداری اراک است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: اگر با این رویه عمل کنیم شهرداری‌ها از نیروی متخصص و کارآمد تهی می‌شود.

میرنظامی با بیان اینکه آزمون استخدامی شهرداری از سال ۱۳۹۲ برگزار نشده است گفت: در سال‌های گذشته نیروی انسانی از مجاری مختلف وارد این نهاد شده‌اند، شهرداری اراک نیاز به نیروی کارآمد و متخصص دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره شورا موضوع آلودگی شهر اراک در جلسه‌های مختلف پیگیری و صدای مردم به گوش مسئولین رسانده شد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه اعضا شورا به عنوان نمانده مردم همه تلاش خود را برای رساندن دغدغه مردمی به کار گرفته‌اند گفت: شورای ششم اسلامی شهر اراک، علاوه بر انجام برنامه‌های ترسیم شده خود، عملیاتی کردن اقدامات انجام نشده از دوره‌های قبل را عهده دار شده است.

میرنظامی از شناسایی ۵۰ سازه ناایمن در اراک خبر داد و افزود: همچنین برخی از ساختمان‌های در حال ساخت ایمنی مورد نیاز را رعایت نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: پاساژهای اسلامی، فردوسی و طلا از جمله مراکزی هستند که به ایمن‌سازی نیاز دارد، البته این مهم توسط اعضا از دستگاه‌های ذیربط در حال پیگیری است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: ساماندهی قراردادهای شهرداری، صیانت از حقوق مردم، سنددار کردن املاک شهرداری از جمله اقدامات این دوره از شورا است.

میرنظامی، یکی دیگر از اقدامات شورای ششم شهر اراک را تکمیل و افتتاح بزرگترین و مجهزترین زورخانه غرب کشور برشمرد.

وی تصریح کرد: وجود مشکلات کشتارگاه اراک، ناشی از بی مسئولیتی این واحد تولیدی در قدیم بوده اما در شورای ششم، پیگیری لازم در مباحث بهداشتی و پساب انجام شده است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه همه صنایع آلاینده عوارض پرداخت نمی‌کنند خاطر نشان کرد: تعدادی از این صنایع شناسایی نشده‌اند اما اغلب صنایع آلاینده شناسایی شده تنها نیم درصد پرداخت عوارض دارند، در صورتیکه عوارض آلایندگی از نیم تا یک و نیم درصد است.

میرنظامی ادامه داد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست باید این موضوع را بررسی و صنایع را ملزم به پرداخت حق واقعی عوارض آلایندگی کند.

کد خبر 749845

دیگر خبرها

  • ۵۰ سازه ناایمن در اراک شناسایی شده است
  • اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است
  • ایجاد درآمد پایدار اولویت اساسی شهرداری‌ها باشد+فیلم
  • اجرای ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟
  • طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا
  • ۲۰ درصد سهم تامین اعتبار اتوبوس‌های بجنورد برعهده شهرداری است
  • تامین ۲۰ درصد سهم اعتبار اتوبوس‌ها توسط شهرداری