Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@03:31:52 GMT

شبیه نامه رونمایی می شود

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۵۷۸۴۳

شبیه نامه رونمایی می شود

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم مراسم رونمایی از کتاب«شبیه نامه» سیری در چگونگی شکل گیری تعزیه و تعزیه خوانی در اراک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، مراسم رونمایی کتاب«شبیه نامه»(سیری در چگونگی شکل گیری تعزیه و تعزیه خوانی) همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سیدو سالار شهیدان حضرت اباعبداله الحسین(ع) با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و جمعی از نویسندگان، پژوهشگران، تعزیه خوانان و هنرمندان آیینی استان در عصر روز یک شنبه 18شهریورماه  ساعت 17 در فرهنگسرای آیینه اراک  برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


این کتاب از جمله آثار تخصصی پژوهشی تعزیه به قلم یک تعزیه خوان است و به بررسی مرثیه سرایی در عزای امام حسین(ع) در ادبیات کهن فارسی، زمان و مکان دقیق شکل گیری تعزیه خوانی در بین قومیت های مختلف ایران می پردازد؛ در خلاصه این کتاب آمده است: در جامعه به طور کامل سنتی که عامه مردم در بی سوادی محض به سر می بردند، تئاتر و تئاتر نویسی رایج نبود، موسیقی حرام بود و خرافه و خرافه پرستی اوج گرفته بود، هنر نمایش مذهبی و آهنگین«تعزیه» شکل گرفت اما چگونه؟ میزان آشنایی مردم با شعر، نمایش، موسیقی، تاریخ و ... در چه سطحی بود که توانستند براساس واقعه عاشورا نمایشنامه های منظوم خلق کنند؟و ....

 


«شبیه نامه» دارای 5 بخش، شامل مجلس اول: درآمدی بر عزاداری، نوحه و مرثیه سرایی در عزای امام حسین(ع)، تاریخچه و عوامل پیدایش آن با نگاهی به آیین ها و سمبل های سنتی، مذهبی و نمایش ایران و شرح حال معرکه گیران، چاووشی خوانان، روضه خوانان، پرده خوانان و نگاهی به زیارت رفتن با پای پیاده، مجلس دوم: اعلام تعزیه، انتشار سبک زندگی اسلامی ایرانی و شرحی بر اسطوره با نگاهی بر ماجرای سیاووش و یادگار زریران و همچنین به نقش خون در اسطوره و با گفتاری از عناصر و شخصیت های اساطیری ایرانی در تعزیه از جمله شاه، عناصر اربعه، موجودهای مهیب و .... است.

 


همچنین در بخش های دیگر کتاب از جمله مجلس سوم: درام و داستان های سنتی ایران و نقش آنها در تعزیه به همراه شخصیت پردازی در داستان های تعزیه، مجلس چهارم: در بیان ادبیات نمایشی تعزیه و چگونگی شکل گیری آن و سرایندگان نسخ تعزیه همراه با شرحی بر وضعیت ادبیات فارسی در دوران قاجار و .... و مجلس پنجم: اجرای تعزیه و تعزیه خوانی در سایر بلاد از شمال، جنوب، شرق و غرب و مرکز کشور و تعزیه خوانی در روستاها، ایضاً تنوع ها شامل تعزیه های ترکی، عربی و تعزیه خوانی سیار بیان شده است.

 


اسماعیل مجللی پژوهشگر و تعزیه خوان اراکی از سال 1389 اقدام به تحقیق و پژوهش برای تالیف این کتاب کرد و درسال 1396 به این کار ادامه داد وی به عنوان یکی از تعزیه خوان های دارای تحصیل در حوزه ادبیات نمایشی به فعالیت در این زمینه می پردازد.

 


«شبیه نامه» با تیراژ 1000جلد، دارای 1176 صفحه توسط انتشارات فکر بکر در بهار 1397(چاپ اول) منتشر شده است.

 

 

پایان پیام/87

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس استیضاح غدیر عید غدیر کانون های مساجد سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان هرمزگان مقام معظم رهبری حسن روحانی افزایش قیمت محرم حسینی ایثار و شهادت رونمایی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۵۷۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی آلبوم اسناد در یزد

کتاب ۱۰ جلدی آلبوم اسناد یزد به همراه یک سند قباله ازدواج و یک هزار برگ از اسناد خطی در یزد رونمایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، آیین رونمایی از کتاب 10 جلدی آلبوم اسناد استان یزد که توسط میرزا محمد کاظمینی گردآوری شده ظهر امروز با حضور استاندار و جمعی از مدیران استان یزد در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد.

این کتاب مجموعه‌ای از هزاران سند خطی و دست نوشت قدیمی است که تصاویر آنها در کتاب آمده و در راستای حفاظت و حراست از هویت و فرهنگ استان جمع آوری شده است.

همچنین در این مراسم از یک نمونه سند قباله ازدواج که در شهرستان بهاباد استان یزد وجود داشته و به عنوان یکی از قدیمی ترین نسخ ازدواج قدیمی استان شناخته می‌شود هم رونمایی شد.

علاوه بر این موارد، یک هزار برگه از اوراق خطی و دست نوشت بسیار ارزشمند هم که به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در استان یزد اهدا شده بود هم رونمایی شد.

انتهای پیام/781/

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب تذکره الشعرای مراغه
  • رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی آلبوم اسناد در یزد
  • آیین رونمایی از کتاب عکس «مشهد در روزگار انقلاب»
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • در بلوجونیور حساب باز کنید، 50 هزار تومان هدیه نقدی دریافت کنید
  • رونمایی از کتاب «مثل ابراهیم» در رزن
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است