Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-29@20:55:35 GMT

فقط 10 درصد از گالری‌های هنری در ایران فعال هستند

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۶۳۶۱۹

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی مظفری با اشاره به آنکه حوزه تجسمی با سایر معاونت‌ها مانند نمایش و موسیقی متفاوت است، گفت:‌ ما در ایران با یک جریان به نام حوزه تجسمی روبه‌رو هستیم که شامل هفت انجمن و 9 موضوع می‌شود که از سفال و سرامیک گرفته تا نقاشی، مجسمه، عکاسی و... را دربرمی‌گیرد. در عین حال دو حوزه نگارگری و کاریکاتور نیز در زمره هنرهای تجسمی فعال هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی ماه‌های گذشته با نشست‌هایی که با انجمن‌ها برگزار کردم تقریبا در جریان مشکلات و مسائل این حوزه قرار گرفتم البته از گذشته نیز در جریان مسائل حوزه تجسمی بودم. با این وجود متوجه شدم مسائل و مشکلات اصلی انجمن‌ها هیچ شباهتی با یکدیگر ندارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

او در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد و در خصوص موضوعاتی که به گنجینه موزه هنرهای معاصر مرتبط می‌شود، گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه تجسمی موزه هنرهای معاصر است. این موزه دارای سه هزار و 259 اثر ثبت شده و حدود 512 اثر غیرثبت شده است. حدود 1.5 سال اخیر تلاش ما بر آن بود تا بتوانیم آثار موزه هنرهای معاصر را در سامانه جام که سامانه دولتی است و تکلیف شده است که مراکز دولتی آثار هنری خود را در آن به ثبت برسانند، ثبت کنیم اما از آنجا که این سامانه برای میراث فرهنگی طراحی شده است و شرایط لازم برای ثبت آثار هنرهای تجسمی را ندارد، با مسائل و مشکلاتی در این خصوص روبه‌رو شدیم.

او ادامه داد:‌ این امر سبب شد تا درصدد راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعاتی موزه هنرهای معاصر برآییم. در این راستا مشاور استخدام کرده‌ایم تا بتواند اطلاعات آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر که شامل نام اثر، خالق اثر، سبک، ابعاد اثر، زمان خرید، رنگ‌های قالب و... می‌شود را دربرمی‌گیرد. همچنین قصد داریم آثار را با اسناد خریداری آنها مطابقت دهیم. این مقایسه حضوری اثر توسط تیمی از هنرمندان، کارشناسان و پژوهشگران هنر اتفاق خواهد افتاد.

به گفته مظفری، نخستین فاز ساماندهی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر ظرف دو ماه  آینده محقق خواهد شد و پس از آن طی چهار ماه معاینه و مطابقت آثار با اسناد گنجینه اتفاق خواهد افتاد. درواقع می‌توان گفت بعد از 6 ماه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر ساماندهی خواهد شد.

البته مدیر مرکز هنرهای تجسمی به این نکته نیز اشاره کرد که تا زمانی که ارزش آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر مشخص نشود؛ نمی‌توان آنها را بیمه کرد و این امر نیازمند بررسی و اعتبارسنجی است.

مظفری در ادامه در پاسخ به سوالی که در خصوص ممیزی آثار به نمایش درآمده در گالری‌ها وجود دارد، گفت: نظارت بر آثار به نمایش درآمده در گالری‌ها را به مسوول گالری سپرده‌ایم و این آثار توسط آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته او؛ در تهران 261 گالری با مجوز فعالیت دارند و البته 273 گالری نیز در سایر شهرهای ایران مجوز دارند. این در حالی است که از مجموع 530 گالری‌ که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند، حدود 60 درصد آنها به نوعی در حوزه هنر فعال هستند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در ادامه به این نکته اشاره کرد که اگر بخواهیم در خصوص وظیفه گالری‌ها که همانا معرفی هنرمندان و حضور در چرخه اقتصاد هنر است، بپردازیم می‌توان گفت: فقط 10 درصد از گالری‌های هنری در ایران فعال هستند.

او خاطرنشان کرد: هرچند در کمیت و تعداد گالری‌های هنری در ایران و ارائه مجوز به آنها خوب عمل کرده‌ایم و تقریبا 1.5 درصد گالری‌های دنیا را داریم اما این رقم واقعی نیست چراکه باید در خصوص گالری‌هایی صحبت کنیم که اثرگذار هستند و با توجه به آمار ارائه شده در این نقطه جایگاه خوبی در دنیا نداریم. این در حالی است که اگر بخواهیم هنرمندان مطرح دنیا به ایران بیایند نیاز است تا تعامل خوبی بین گالری‌ها برقرار کنیم.

مظفری همچنین به فعالیت بازارچه هنری پارک لاله که در ضلع شمالی موزه هنرهای معاصر واقع شده است، اشاره کرد و یادآور شد: بازار هنر مباحث حقوقی دارد. در ابتدای امر قرار بود این بازارچه در دوره‌ای سه ساله به صورت امانت در اختیار غرفه‌هایی قرار گیرد که فعالیت‌هایی مرتبط با هنر داشته باشند. این در حالی است که امروزه آثاری در این مجموعه به نمایش درآمده که نه تنها سنخیتی با هنر ندارند بلکه مخدوش‌کننده چهره هنر هستند البته درصدد رفع مسائل و موانع قانونی این امر هستیم و به زودی گزارش آن را اعلام خواهیم کرد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی همچنین به بحرانی که در حوزه برگزاری جشنواره‌ها با آن روبه‌رو هستیم، اشاره کرد و گفت: این بحران در حوزه تجسمی پررنگ‌تر است و اینگونه به نظر می‌رسد که طی سال‌های گذشته هر مدیر یا مسوول که قصد داشته تا اقدام یا کاری در این عرصه انجام دهد درصدد برگزاری جشنواره برآمده است.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مرکز هنرهای تجسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۳۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در سطح استان مازندران با شعار «این صحنه خانه‌ماست» در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده- عروسکی)، نمایش خلاق (نمایش کتابخانه‌ای، بازی نمایش) و نمایشنامه‌نویسی، ۲۰ اردیبهشت برای شرکت‌کنندگان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگسالان برگزار می‌شود.

داوری مرحله استانی این جشنواره را سید رضا عمرانی نسب، مهیار هزار جریبی و فاطمه بزرگی از هنرمندان حوزه نمایش این استان بر عهده دارند.

بر اساس نظر هیأت داوران، گروه‌های نمایشی دختر بوته گوجه فرنگی به کارگردانی ناهید دادخواه از ساری، نمایش من دیگه خوابم نمیاد به کارگردانی محسن عظیمی پویا از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ چالوس، نمایش چه حکمتی است در این مردن به کارگردانی محمد جواد ملک محمودی از گلوگاه، نمایش جادوی سیاه به کارگردانی سمانه غزاییان از مرکز فرهنگی هنری بهشهر و نمایش آبگیری برای زندگی به کارگردانی رضا اسماعیل زاده از مرکز فرهنگی هنری رامسر به مرحله استانی راه یافتند.

کد خبر 6089511

دیگر خبرها

  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند