Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:57:52 GMT

تنش روز افزون در روابط اسلام آباد - واشنگتن

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۷۸۹۵۱

تنش روز افزون در روابط اسلام آباد - واشنگتن

اسلام آباد- ایرنا- در آستانه سفر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به پاکستان، بهانه‌جویی‌های واشنگتن برای اعمال فشار به اسلام‌آباد بیشتر شده و تنش ها میان دو کشور بیش از گذشته افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر امروز (چهارشنبه) خود به اسلام آباد پایتخت پاکستان، احتمالاً با «عمران خان» نخست وزیر این کشور نیز دیدار و گفت وگو می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این سفر «جوزف دانفورد» فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا و خانم «آلیس ولز» نماینده ویژه ترامپ و معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی پمپئو را همراهی می کنند.
وزارت دفاع آمریکا در آستانه این دیدار رسمی، کمک ۳۰۰ میلیون دلاری واشنگتن به اسلام‌آباد را قطع کرد.
پنتاگون می گوید؛ راهبرد دولت ترامپ برای «افغانستان و جنوب آسیا» که نخستین هدف آن برقراری صلحی پایدار در افغانستان است، سال گذشته اعلام شد و قطع ۳۰۰ میلیون دلار از بسته کمک های مالی آمریکا به پاکستان به دلیل بی تفاوتی آشکار اسلام‌آباد برای اعمال فشار به رهبری طالبان در افغانستان اتخاذ شده است.
البته «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان در واکنش به قطع کمک 300 میلیون دلاری آمریکا به پاکستان گفت که واشنگتن، بدهی خود به پاکستان و نه کمک مالی را متوقف کرده است و این مبلغ، میزان بدهی بود که در قبال همکاری برای مبارزه با تروریسم و سایر موارد پرداخت می شد.
روابط میان پاکستان و آمریکا همواره دچار فراز و نشیب بوده است؛ این دو کشور گاهی در روابط دوجانبه چنان گرم و صمیمی می شوند که دو روح در یک بدن تصور می شوند و الطاف آمریکا شامل حال پاکستان می شود و گاهی به اندازه ای به سردی می گراید که واشنگتن به فکر تحریم اسلام آباد می افتد.
تحلیلگران پاکستانی معتقدند آمریکا همیشه از پاکستان برای رسیدن به منافع منطقه ای خود سوء استفاده کرده است، لذا با توجه به این واقعیت انکار ناپذیر دولت پاکستان با تعیین سیاست های جدید ضمن افزایش روابط نظامی و اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه چین و روسیه می تواند از میزان وابستگی به آمریکا بکاهد.
پس از حادثه 11 سپتامبر و هنگامی که آمریکا به دنبال اقدام علیه گروه اسامه بن لادن و طالبان بود، به پاکستان نیاز پیدا کرد و کمک های مالی و روابط دوستانه به اندازه ای افزایش یافت که پاکستان به درجه اتحادیه ناتو اختصاص یافت.
اما این روزها، آمریکا شاید به زعم خود نیاز چندانی به پاکستان ندارد؛ لذا نه تنها کمک های مالی خود را متوقف کرده بلکه برخورد با این کشور را بیش از پیش تشدید نموده و می گوید که اقدامات اسلام آباد، اطمینان بخش نبوده و دولت پاکستان باید دست به اقدامات بیشتری بزند.
آمریکا در قبال مبارزه با تروریسم، کمک های مالی زیادی به اسلام آباد کرد اما مدتی است که این کمک ها را قطع کرده است.
به گفته سخنگوی پنتاگون، کنگره کمک 500 میلیون دلاری به پاکستان را اوایل سال جاری متوقف کرد که در مجموع مبلغ 800 میلیون دلار کمک مالی آمریکا به پاکستان متوقف شده است.
پاکستان با توجه به تغییر رفتار آمریکا، گرایش خود به سوی ایران، چین و روسیه را بیشتر کرده و این کشور امروزه درک می کند که با تکیه بر آمریکا نمی تواند اهداف خود را پیش برد.
البته، آمریکا در تلاش است که هر روش و ترفندی را برای تحت فشار قرار دادن پاکستان به کار گیرد و قرار دادن نام پاکستان در فهرست خاکستری نیز بخشی از همین برنامه است.
قریشی گفته است که کمک مالی آمریکا، بشردوستانه نیست بلکه بدهی این کشور به پاکستان است که باید در قبال همکاری برای مبارزه با تروریسم و سایر موارد پرداخت می شد و در دولت جدید پاکستان نیز، نوع رابطه با این کشور بر اساس احترام متقابل خواهد بود.
حال باید منتظر بود و دید که دولت پاکستان برای خروج از این وضعیت، چه دستور کاری پیش می گیرد و چگونه آمریکا را به پذیرفتن موضع خود راضی می کند.
نکته بعدی این است که آیا آمریکا با پذیریش موضع پاکستان، کمک های مالی خود را احیا می کند یا خیر؟ این مرحله، دشوار و آزمونی برای صلاحیت های دولت جدید پاکستان است.

*** انتقاد کارشناسان دفاعی پاکستان از قطع کمک آمریکا
تحلیلگران ارشد سیاسی پاکستان نیز با انتقاد شدید از تصمیم دولت آمریکا در عدم پرداخت کمک 300 میلیون دلاری به این کشور گفتند: این اقدام درست قبل از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به پاکستان مغایر با معیارهای دیپلماتیک است.
سرتیپ بازنشسته ارتش پاکستان «آفتاب افضل» در این خصوص گفته است:قطع کمک های نظامی به پاکستان از سوی آمریکا نه تنها مایه تاسف، بلکه محکوم نیز هست چرا که دولتمردان آمریکایی با این عمل خود به اقدامات موثر پاکستان در شکست تروریسم پشت پا زدند.
این مقام پیشین ارتش پاکستان با بیان اینکه اقدام نسجیده آمریکا ممکن است بر تلاش های پاکستان در تامین امنیت و ثبات در منطقه و جهان تاثیر منفی بگذارد، خاطر نشان کرد: ترامپ پس از اینکه بر قدرت تکیه زد همیشه پاکستان را متهم به اهمال در مبارزه با تروریسم کرده و بر اقدام بیشتر از سوی ارتش و دولت پاکستان بر ضد تروریسم تاکید می نماید. آنها حتی پاکستان را تهدید به عواقب ناگوار عدم همکاری با آمریکا کرده اند.
سرلشکر «رضا محمد خان» نیز در این خصوص گفت: این کشور هیچ گاه از آمریکا کمک نظامی دریافت نکرده بلکه این مبالغ که از صندوق حمایت ائتلاف پرداخت می شود در ازای خسارت هایی است که پاکستان در جنگ با تروریسم به رهبری آمریکا متحمل شده است.
کارشناس امور دفاعی پاکستان با بیان اینکه دولت پاکستان یقینا در دیدار با مقامات آمریکایی به موضوع لغو کمک 300 میلیون دلاری به پاکستان اعتراض می کنند، گفت: این اقدام از سوی دولت ترامپ غیر قابل تصور بود.
وی ادامه داد:دولت پاکستان پیش از این نیز، نسبت به راهبرد جدید آمریکا در قبال جنوب آسیا نگرانی های خود را اعلام کرده است.
آساق**6125**1337
گزارش: سیدبهادر حسینی تشنیزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي پاكستان و آمريكا قطع كمك آمريكا واشنگتن اسلام آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۸۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام آباد موگویی رکوردار بارش‌های رگباری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: در شبانه روز گذشته در اسلام آباد موگویی بیش از ۲۴ وهفت دهم میلی متر، همچنین ۲۰ و پنج دهم میلی متر بارش باران در فریدونشهر، ۱۵ و ۵ دهم میلی متر در سمیرم، ۱۵ و چهار دهم میلی متر در پادنا، ۱۳.۲ دهم میلی متر در خوانسار، ۹.۴ دهم میلی متر در بویین میاندشت، ۸ میلی متر در داران، ۳ و هفت دهم میلی متر در گلپایگان، ۵ و چهار دهم میلی متر در میمه و ۲ و چهار دهم میلی متر در چادگان و بادرود به ثبت رسیده است.
مینا معتمدی با بیان اینکه در ایستگاه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نیز یک دهم میلی متر باران باریده است، افزود: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر آن است که این سامانه امروز از استان خارج و بر این اساس آسمانی صاف تا قسمتی ابری همراه با ورزش باد شدید تا به نسبت شدید در پیش خواهیم داشت.
وی پیش بینی کرد: از روز دوشنبه این هفته سامانه جدیدی به شکل افزایش ابر و بارش‌های رگباری بهاری از نیمه غربی استان تا روز چهارشنبه در استان فعال خواهد شد.
معتمدی با بیان اینکه دمای هوا در شبانه روز گذشته تغییر محسوسی نداشته است، گفت: در این مدت خورو بیابانک با ۳۲ درجه سانتی گراد گرم‌ترین و بویین میاندشت با ۲ درجه سانتی گراد خنک‌ترین نقطه استان گزارش شده است.

دیگر خبرها

  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • (ویدئو) اهتزاز پرچم فلسطین در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • بلینکن: اسرائیل هنوز جان غیرنظامیان رفح را تضمین نکرده است
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • اسلام آباد موگویی رکوردار بارش‌های رگباری
  • ویدیو/ تحلیلگر عرب: بیداری جوانان آمریکایی شوک بزرگی برای دولت واشنگتن بود