Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ طالبی گفت: 60 هزار اصله نهال گلدانی گونه های آتریپلکس و قیچ  در  240 هکتار از  اراضی منطقه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی با هدف احیای مراتع تخریب شده، تسهیل در تجدید حیات گونه های بومی و کاهش فرسایش خاک کاشته می شود.

وی از آغاز مرحله نخست این طرح از پارسال خبر داد و افزود: گام نخست این طرح حفر چاله های کشت نهال زیر نظر پیمانکار اجرایی و با مشارکت اهالی منطقه در قسمتی از محدوده اراضی مرتعی توتک، یکه چاه و جمال آباد از اواخر بهار سال جاری با در نظر گرفتن و رعایت مسیر تردد دام منطقه آغاز  که پس از پایان مرحله نخست این اراضی توسط قرقبان بومی مورد حفاظت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات گفت:  ترسیب کربن به معنای جذب رسوب کربن در بافت های گیاهی است و به دلیل اینکه فعالیت صنعتی با افزایش دی اکسید کربن و شرایط گلخانه ای همراه است، سازمان ملل از اجرای طرح ترسیب کربن در هر منطقه مستعد جهان استقبال می کند.

طالبی گفت:  با هدف حفاظت از آب و خاک، جلوگیری از روان آب های حاصل از بارندگی بلند و کوتاه مدت منطقه و افزایش تولید علوفه و میزان بذر بادامک برای سال های آینده، نهال های گلدانی بادامک با هدف افزایش پوشش گیاهی این گونه گیاهی در منطقه تعیین شده کشت می شود

وی یادآورشد: طرح ترسیب کربن در هشت روستای شهرستان محلات با استفاده از توانمندی مردمی برنامه تقویت و احیای پوشش گیاهی آسیب دیده، کاهش وابستگی بهره برداران کشاورزی به پوشش گیاهی و تعریف شغل های جانبی برای دامداران این اراضی  اجرا می شود.

  اردیبهشت سال 92 تفاهم نامه سه جانبه طرح ترسیب کربن در شهرستان محلات با حضور نماینده دفتر توسعه عمران زیست وزارتخانه های امور خارجه و کشور و استانداری مرکزی امضا شده است.

.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کاشت نهال گونه های مرتعی ترسیب کربن استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۵۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی؛ در این فصل از سال انواع گیاهان کوهی با خاصیت‌های غذایی و دارویی از دامن طبیت برداشت و برای تهیه انواع غذا‌های سنتی استفاده می‌شود.

هر سال از اردیبهشت بازارچه‌ای برای عرضه گیاهان کوهی در مراغه راه اندازی و ده‌ها گونه توسط روستائیان حاشیه مراتع از دامن طبیعت چیده و عرضه می‌شود.

علاقه مردم مراغه و شهر‌های منطقه به تهیه غذا‌های محلی و سنتی از جمله، آش، آبگوشت، بورانی با این گیاهان رونق این بازار را دو چندان کرده است.

در این بازار بیشتر از ۱۵ نوع انواع تره کوهی از جمله قار ترسی، کنگر، ریواس، قازی یاغی، سورولو، گل آقا و بزگوش به فروش می‌رسد.

البته برداشت و فروش بی رویه و غیر اصولی این گیاهان سالهاست دوستداران طبیعت و محیط زیست را نگران کرده است.

برداشت بیش از ظرفیت با گذشت زمان موجب کاهش سطح رویش و جمعیت این گونه ها‌ی باارزش گیاهی در مراتع و طبیعت سهند شده است.

در بیشر موارد بهره برداران به علت بی توجهی به اهمیت این گیاهان آنها را از ریشه برداشت می کنند و با پیاز از خاک بیرون می‌آورند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان در طول سال‌های گذشته موجب به خطر افتادن تنوع گیاهی مراتع سهند شده است.

زارع افزود: میزان بالای برداشت این گیاهان موجب وارد آوردن آسیبهای جبران ناپذیر به ذخایر ژنتیکی سهند شده است. با مدیریت در بهره برداری می‌توان فرصتی فراهم کرد تا این گونه‌های باارزش به نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

در مراتع سهند بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی شده که از این گیاهان ۵۰ گونه آن خوراکی است و خاصیت غذایی و دارویی دارد.
کوه سهند با ۱۲۹ هزار هکتار مرتع در شمال شرقی شهرستان مراغه در آذربایجان شرقی واقع شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد