Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ شرکت کنندگان راه یافته به مرحله نهایی این بخش روی صحنه آمدند و با یکدیگر به رقابت پرداختند. هیأتداورانی متشکل از حسین علیزاده، مینا افتاده، داریوش پیرنیاکان، مجید کیانیو علی اکبر شکارچی به تماشا و داوری این نوازندگان نشستند.

رضا ابراهیمی کلاریجانی، مهران آقا خانی،مرتضى تقوی آلاشتی، کامیاب عشقی نژاد، حجت فرجیان و محمد ممیوندشش شرکت کننده حاضر در این بخش بودند که به ترتیب روی صحنه تالار رودکی حاضر شدند و باید می توانستند بر اساس نظر هیات داوران در ردیف¬های موسیقیدستگاهی ایرانی به اجرای بداهه نیز بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشنواره ملی موسیقی جوان در این روز از بخش حفظ کل ردیف با شرکت کنندگانی که برخی شان در بخش ویژه موسیقی دستگاهی نیز شرکت کرده بودند، میزبانی کرد تا برگزیدگان بخش نهایی را در روز اختتامیه خود که هجدهم شهریور ماه برگزار می شود، معرفی کند.

مهمترین قسمت جشنواره بخش حفظ ردیف است

مجید کیانی درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: اجراهای حفظ ردیف در رده سنی "الف" و "ب" و "ج" برگزار شد. البته به تدریج شاهد افت اجرا ها در رده های سنی بالاتر بودیم و این مسئله اهمیت حمایت از ردیفنوازان در سنین پایین تا رده های بالاتر را مشخص می کند. ولی خوشبختانه امروز اجراها از کیفیت خوبی برخوردار بودند. 

او ادامه داد: به نظر من شرکت‌کنندگان باید نسبت به حفظ ردیف ها دقت بیشتری داشته باشند چرا که موسیقی ردیف ظرایف بسیاری دارد و باید با دقت و تمرینات بسیار زیاد به این مهارت دست پیدا کنند تا موسیقی شان گویا و واضح شود.به نظر من مهمترین قسمت جشنواره بخش حفظ ردیف است که به نوعی به حفظ میراث فرهنگی ما نیز می انجامد.

شرکت کنندگان در بخش حفظ ردیف باید از مهارت بسیار بالایی برخوردار باشند.

حسین علیزاده درباره اجرای این بخش توضیح داد: من فکر می کنم شرکت کنندگان در بخش حفظ ردیف باید از مهارت بسیار بالایی برخوردار باشند. به خصوص وقتی که شرکت‌کنندگان درک درستی از ردیف ها داشته باشند اجرای بهتری را ارائه می‌کنند. تعدادی از شرکت‌کنندگان علاوه بر حفظ ردیف ها آنها را درک می کنند بنابراین وقتیکه در مورد چارچوب گوشه‌اییا بخشی از دستگاه‌ها موضوعی را به صورت آزاد انتخاب می‌کنند و می نوازند از آن روند خارج نمی شود. در کل فکر می‌کنم بخش حفظ ردیف بسیار خوب است و ما در رده های سنی پایین  نوازندگان بسیار درخشانی داریم که هم حافظ هستند و هم از طرفی با درک کاملی ردیفمی نوازند.

او ادامه داد: من توصیه می کنم در حفظ ردیف ها فقط به نت ها و حتی ردیف های سنتور یا آواز بسنده نکنند چرا که این ها گستردگی ردیف های تار و سه تار را ندارند یا حداقل در مورد سنتور پراکندگی های بسیاری وجود دارد.به¬همین خاطر اگر در سال آینده با هم هماهنگ شویم و قرار شود که مفصل ترین ردیف ها معیار باشند و اگر کسی ردیف های دیگری را انتخاب می کند باید کمبود آن را با ردیف های دیگری جبران کند.

علیزاده همچنین گفت: در این جا مقایسه ردیف صبا و میرزاعبداللهناموزون است برای این که ردیف های میرزا عبدالله یا شهنازی گوشه های بسیار زیادی دارند و کامل تر از ردیف صبا هستند. ردیف صبا در عین زیبایی خلاصه تر از سایریناست.شرکتکنندگان حفظ ردیف باید به ردیف و گوشه ها و دستگاه ها از طریق ردیف های مختلف خودشان را غنی کنند و وقتی که در جشنواره با هم مقایسه می شوند کمبود نداشته باشند.

او تاکید کرد: وقتی که کسی در بخش حفظ ردیف شرکت می کند باید ردیف های مختلفی را مطالعه کند و به خوبی بر تفاوت ها و کمبود ردیف ها اطلاع داشته باشند.البته که تنها نباید به این بخش در موسیقی ایرانی اکتفا کرد ما بخش های بسیار متفاوتی داریم. ولی این بخش بیشتر به مصابح پایه ادبیات موسیقایی است هنرمندان ما با ردیف آموزی در واقع زبان مادری موسیقی شان را میآموزند.

این گروه کار بسیار سختی برای حفظ ردیف ها در پیش داشتند

مینا افتاده دیگر داور بخش حفظ ردیف اجراهای دیروز را اینطور ارزیابی کرد: تعداد شرکت کنندگان حفظ ردیف بسیار اندک بود چرا که این گروه کار بسیار سختی برای حفظ ردیف ها در پیش داشتند و باید خلاقیت به خرج بدهند ولی در مجموع تا این جای کار اجراها راضی کننده بوده است و همین کار انتخاب نفرات برتر را برای اساتید مشکل می کند.

او ادامه داد: وقتی شرکت کنندگان در این بخش حاضر می شوند باید از شرایط خیلی خوبی برخوردار باشند.

وجود این هنرمندان نویدی است برای موسیقی ردیف ایرانی

علی اکبر شکارچی آخرین داور این بخش هم گفت: در بخش حفظ ردیف ما یک شرکت کننده بالای 26 سال داشتیم. بسیار شگفت انگیز است که جوانان در این سن موسیقی و ردیف میرزا عبدالله را که حداقل 5 سال براییادگیری به زمان احتیاج دارد؛ که به صورت کامل این ردیف ها بیاموزند و  چند سال هم تکرار کنند تا بتوانند ردیف ها را خاطر بسپارند را با تبحر می نوازند.

او ادامه داد: وجود این هنرمندان نویدی است برای موسیقی ردیف ایرانی که بیان موسیقی و اندیشه و کاربرد در آن ها نهفته است که هنرمندان در سن های پایین را جذب می کنند که این هنرمندان به این زیبایی و تسلط می نوازند و وقتی به صورت پراکنده از آن ها سوال می شود با تمام جزییات  پاسخ می دهند. شرکت کنندگان  با حس بسیار خوبی اجرا می کنند و این موضوع جای خوشحالی دارد.

شکارچی اضافه کرد: شرکتکنندگان در این بخش باید تمامی گوشه ها را حفظ باشند و قوت این بخش در این است که وقتی ما به صورت پراکنده در مورد ردیف ها سوال می کنیم بتوانند پاسخ دهند و به سرعت ساختار آن گوشه و این که از کدام پرده شروع می شود را تشخیص و اجرا کنند درقمست بعد به نظرم بایستی عمری از آن بگذرد ولی با این حال در این سن شاهکار است ولی وقتی می خواهیم به عمق و فهمی  به لحاظ غنا، اندیشه و رعایت تمامی ریتم های ردیف ها دست پیدا کنیم باید زمان بگذرد ولی در این سن فوق العاده بود.

باید با استقبال و حمایت بیشتری برگزار شود

داریوش پیرنیاکان نیز در این باره گفت: به نظر من اجراها آن طور که من انتظار داشتم در سطح خوبی نبودند.من فکر می کنم حفظ ردیف از بخش های بسیار مهم جشنواره است چون اساس موسیقی ایرانی است و باید با استقبال و حمایت بیشتری برگزار شود.

هنرمندان ما با ردیف آموزی در واقع زبان مادری موسیقی شان را میآموزند

خبرنگار: فاطمه زاهد

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جشنواره موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۸۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود

ایسنا/کرمان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از آمادگی گروه‌های موسیقی این منطقه برای شرکت در جشنواره‌های بین المللی خبر داد و گفت: تعداد سه گروه موسیقی به منظور معرفی خرده فرهنگ‌های جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی اعزام خواهند شد.

حجت الاسلام سیداحمد حسینی در گفت و گو با ایسنا از اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: از این سه گروه موسیقی، یک گروه موسیقی سنتی و دو گروه موسیقی مقامی به جشنواره‌های هنری بین المللی اعزام خواهند شد.

وی تنوع در موسیقی منطقه را برگرفته از استعدادهای هنرمندان دانست‌ و افزود: گروه موسیقی آوای منوجان به سرپرستی فرامرز زارعی یکی از این گروه‌های موسیقی است که به جشنواره هنری کشور قزاقستان اعزام خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: گروه موسیقی سنتی لیکوی جنوب به سرپرستی علی یونس زاده از جیرفت نیز قرار است به جشنواره هنری کشور تونس اعزام شود.

وی اظهار کرد: گروه موسیقی مقامی کمنزیل به سرپرستی هوشنگ کردستانی یکی دیگر از این سه گروه موسیقی است که برای شرکت در جشنواره هنری به کشور ازبکستان شهر ضامین اعزام خواهد شد.

حسینی افزود: انتخاب این سه گروه موسیقی از جنوب کرمان برای شرکت در جشنواره‌های هنری بین المللی با توجه به مولفه‌های اعلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هدف از اعزام گروه‌های موسیقی سنتی و مقامی به این جشنواره‌های هنری را، معرفی خرده فرهنگ‌های بومی و سنتی جنوب کرمان در سطح بین‌المللی دانست که باید بیش از این مورد توجه و حمایت قرار بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت + تصویر
  • دو محصول ایرانی به جمع فینالیست‌های جشنواره صنعت بازی منا پیوست
  • فرصتی طلایی برای درخشش در جشنواره فروش بیمه میهن
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر