Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@04:41:15 GMT

لزوم نهادینه سازی فرهنگ مطالبه‌گری در جامعه

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۹۸۹۲۱

لزوم نهادینه سازی فرهنگ مطالبه‌گری در جامعه

به گزارش ایکنا ازخراسان‌شمالی،حجت الاسلام قدیرمحمدیان، امام جمعه شهرستان اسفراین درهمایش طلایه داران تبلیغ در مهدیه اسفراین اظهارکرد: قبل از پیروزی انقلاب کار مسجدی‌ها وهیئت امنایی‌ها فقط پاسخگویی در امور دینی مردم بود،اما بعد از انقلاب همه توپ‌ها در زمین روحانیت افتاده و روحانیون باید پاسخگوی همه معضلات اجتماعی مردم باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به عملکرد نامناسب مسئولان و مظلومیت روحانیون، عنوان کرد: بلایی بر سر روحانیت آورده اند که در عین حال اینکه دیگران باید کارکنند، پول و مشکلات جای دیگر است اما روحانیون باید پاسخگو باشند.
امام جمعه شهرستان اسفراین افزود:همه ما میدانیم که در تزریق ایمان سرچشمه همه مشکلات و گناهان بیدینی و بی ایمانی و ضعف ایمان است،ولی تزریق ایمان فقط منبر نیست چنانچه در جامعه براثربی تدبیری‌های مدیران، مشکلات را به جایی می‌رسانند که مردم بعد از چهل سال از انقلاب با حقوق پنج ملیون تومان فقیر هستند.
وی ادامه داد: درشهرستان تا حقوق یک ملیون تومان از قشر متوسط محسوب می‌شدند اما در شرایط فعلی تا حقوق دوملیون و500 هزارتومان فقیر محسوب می‌شوند آیا این را منبر و یا مسجد درست کرده است.
محمدیان با تاکید بر مسئولیت خطیر روحانیون در شرایط کنونی، بیان کرد: باید فرهنگ مطالبه گری را در جامعه نهادینه کنیم و به جای توجیه عملکرد بد مسئولان به مردم یاد بدهیم که چگونه مطالبه گر باشند.
وی با بیان اینکه فرهنگ مطالبه گری فرهنگ شیعه بوده، بین مطالبه گری با براندازی تفاوت است، ادامه داد: قانون مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با مفاسد اقتصادی و مشکلات اجتماعی مرتبط با مبلغین است.
محمدیان با ذکر اینکه وظیفه روحانیون و مبلغین تحصیل ،تهذیب وتبلیغ است، افزود: اگر می‌خواهید برای این نظام خدمت بزرگی کنید باید بروید بالای منبرشرح وظایف قانون دادگستری، قانون‌مجلس شورای اسلامی و دیگر قوانین را توضیح دهیداما اگر به روال گذشته پیش برویم بدهکار همه خواهیم بود.
امام جمعه شهرستان اسفراین با ذکر اینکه اگرمی‎خواهید بهترین خدمت را انجام دهید، مطالبه گری با منطق درست را درجامعه نهادینه کنید، گفت: این ضعف جامعه است برای مردمی که اگر بهم می‌رسند چها رساعت تحلیل دارند اما وقتی پشت در مسئولی چهار ساعت معطل شوند مورد سوال و باز خواست قرار نمی‌دهند.
حجت الاسلام پروین ،رئیس سازمان تبلیغات شهرستان اسفراین نیزدراین همایش اظهارکرد: مهمترین وظایف هییات مذهبی آگاهی سیاسی،تعامل اجتماعی ایست و ترویج آموزه های قرانی واعتقادی باید در سر لوحه برنامه های مذهبی باشد.
پروین با اشاره به اینکه هفته اول محرم احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است افزود:محرم و صفر بهترین فرصت برای احیای این فریضه بوده بنابراین روحانیون باید ازمنبرها و مجالس حسینی برای این امر خطیر تلاش وفرهنگ سازی کنند.
وی با بیان اینکه بزرگترین وخطرناکترین آفت دین تحریفات وبدعت‌های دینی است، گفت: مبلغین وروحانیون باید جلوی تحریفات را گرفته و اگر درمجالس عزاداری مداحی ازاشعارو روضه‌هایی بدون سندیت استفاده کرد تذکر دهند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان اسفراین خاطرنشان کرد: ایام سوگواری اباعبدالله(ع) فرصت مناسبی برای بیان روشنگری مردم از فتنه‌های داخلی و خارجی دشمنان اسلام و انقلاب و تببین دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی است.
بابا خانی، دادستان اسفراین نیز در این جلسه اظهار کرد: منشا وسرچشمه همه معضلات اجتماعی ضعف اعتقادات دینی است ،تا مردم ازنظراعتقادات تقویت نشوند این مشکلات همچنان پابرجا خواهند ماند.
وی با اشاره به اینکه دشمنان خارجی و داخلی همه همت خود را علیه دین بکار گرفته اند، بیان کرد: بهترین راه موفقیت دشمنان تضعیف دین است تنها با این روش خواهند توانست به همه مقاصد شوم خود برسند.
بابا خوانی با تاکید برکار مبلغین و روحانیون، عنوان کرد: بیشترین اهتمام باید در بحث اعتقادات باشد،شاید یک علت افزایش معضلات اجتماعی این است که مبلغان کل منبر وتبلیغ رافقط به مسائل سیاسی اختصاص داده‌اند.
وی افزود:درهمه سخنرانی‌ها مسائل سیاسی،اهمیت انقلاب وامام راحل، نظام و رهبری، فتنه‌های دشمنان باید بیان شود اما سیاست در کنار دیانت بوده بنابراین ابتدا مسائل دین بیان و سپس مسائل سیاسی مطرح شود، در این راستا منبر نه کامل دینی و نه کامل سیاسی باشد.
باباخانی خاطر نشان کرد:در جامعه ما ضعف اخلاق مشاهده می‌شودواین نشات گرفته از عدم اطلاع از احکام شرعی است.سواد فقط در مسائل سیاسی نیست ومسائل اقتصادی را هم کسی نمی‌تواند بیان کند،وظیفه فقط تبلیغ دین است.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن فرهنگ مطالبه گری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۸۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی

رضا نصیرزاده مسئول بسیج دانشجویی آذربایجان غربی با علیرضا نوروزی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، رضا نصیرزاده مسئول بسیج دانشجویی آذربایجان غربی با علیرضا نوروزی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان دیدار و گفتگو کرد.

نصیرزاده در این دیدار با تأکید بر اینکه بسیج دانشجویی آماده همکاری‌های بیشتر با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: شبکه دانشجویان در سطح دانشگاه‌ها از ظرفیت عظیمی برخوردار است و می‌توان از این ظرفیت براساس توامندی‌های آنان در راستای افزایش هر چه بهتر تولیدات فرهنگی و اثرگذاری بیشتر دربستر فضای مجازی استفاده نمود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه ارتباط با تشکل‌های دانشجویی باید بیشتر شود، افزود: باید برای دانشجویان برنامه داشت و آنان را در فعالیت‌های فرهنگی و تولیدات رسانه‌ای دخیل کرد.

وی با بیان اینکه باید کار جدی و مبنایی برای دانشجویان داشته باشیم، افزود: بسیج دانشجویی باید به عنوان رکن اصلی بین تشکل‌های دانشجویی در بحث فرهنگ و هنر باشد.

نوروزی با تأکید بر ضرورت توجه به جهاد تبیین، اظهار کرد: در جهاد تبیین، آموزش و تربیت امری مهم است که این آموزش‌ها باید در محیط دانشگاه و فضای مجازی به صورت مستمر صورت گیرد.

دیگر خبرها

  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست
  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی