سادهترین راه شناخت معارف قرآنی، رعایت آداب است/ کمبود مجالس تفسیر قرآن در کشور
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۱۲۸۲۸
به گزارش ایکنا از استان مرکزی، دوشنبههای قرآنی از سلسله برنامههای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی با دعوت از اساتید حوزه و دانشگاه، جهت برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم و نهجالبلاغه به منظور بهرهمندی همکاران، در محل خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی برگزار میشود. حبیبالله صابرینسب، استاد و چهره قرآنی کشور با حضور در تحریریه ایکنا گفت: مباحث مربوط به آیات و مباحث معارفی بسیار گسترده است و خیلی از بزرگان در این حوزه فعالیت داشتند و همه معتقدیم هر فردی هر کاری که از دستش بر میآید، باید انجام دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
انتقال مفاهیم قرآن کریم با زبان ساده به مردم
وی تصریح کرد: اساتید به ویژه اساتید قرآنی در نظر داشته باشند هرچه راحتتر صحبت کنند بهتر و سادهتر است و هرچه سادهتر بنویسند که مردم متوجه شوند علمیتر است. کارها باید بهروز و کاربردی شود تا منشأ اثر در خود و محیط اطراف باشد.
صابرینسب با اشاره به اینکه تعداد آیات قرآن طبق عدد کوفی 6236 یا 6238 آیه است، ادامه داد: پرداختن به این موضوع از مباحث علوم قرآنی است که منسوب به علی(ع) است، اختلاف در اصل نیست اختلاف در نوع شمارش آیات هنگام وقف و ابتداءهاست که پیامبر(ص) مکث میکردند و نفس میکشیدند و این شمارهها را قرار میدادند. شمارش آیات قرآن توقیفی نیست بلکه همچون اعراب قرآن اجتهادی است.
خلوص؛ شرط ورود به بطن قرآن
این استاد قرآنی بیان کرد: 77807 کلمه قرآن تکبهتک نمای ظاهری دارند که در حدیث آمده است؛ «إنَّ لِلقُرآنِ ظَهراً وبَطناً، ولِبَطنِهِ بَطنٌ إلی سَبعَةِ أبطُنٍ» برخی از علما قرآن را دارای 7بطن و برخی دیگر 70 بطن میدانند. متون قرآن نیاز به علم، درایت، فهم و خوب مطالعه کردن، خوب شاگردی کردن و به اضافه اخلاص دارد.
ظهر قرآن معنایی است که از ظاهر به دست آمده
صابرینسب تصریح کرد: علامه طباطبائی(ره) در تفسیر المیزان آورده است ظهر قرآن معنایی است که از ظاهر به دست آمده و بطن قرآن زیر ظاهر پنهان شده است. فضیلبنیسار به نقل از امام باقر(ع) میگوید: از امام درباره این روایت که میفرماید: «مَا فِي اَلْقُرْآنِ آيَةٌ إِلاَّ وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ، وَ مَا فِيهِ حَرْفٌ إِلاَّ وَ لَهُ حَدٌّ، وَ لِكُلِّ حَدٍّ مَطْلَعٌ». مَا يَعْنِي بِقَوْلِهِ: «لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ؟». فَقَالَ: «ظَهْرُهُ [تَنْزِيلُهُ]، وَ بَطْنُهُ تَأْوِيلُهُ، مِنْهُ مَا مَضَى، وَ مِنْهُ مَا لَمْ يَكُنْ بَعْدُ، يَجْرِي كَمَا تَجْرِي اَلشَّمْسُ وَ اَلْقَمَرُ، كُلَّمَا جَاءَ مِنْهُ شَيْءٌ وَقَعَ، قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى: وَ مٰا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اَللّٰهُ وَ اَلرّٰاسِخُونَ فِي اَلْعِلْمِ نَحْنُ نَعْلَمُهُ» پرسیدم: منظور از اینکه قرآن ظَهْر و بطنی دارد چیست؟ حضرت فرمود: ظَهْرِ آن، تنزیل آن است و تأویل آن، بطن آن است.
مراد خداوند از «الراسخون فی العلم»؛ اهلبیت(ع) است
وی به آیه 7«آلعمران» که میفرماید؛ «وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ» استناد کرد و گفت: شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا(ع) آورده است مراد از وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ، ائمه(ع) هستند. قبل از باء بسمالله دریایی از حرف وجود دارد که برای پرداختن به آنان باید تخصصی و فنی صحبت کرد.
چهره برتر قرآنی کشور اظهار کرد: از 124هزار پیغمبر تنها نام 26 تن از آنان در قرآن ذکر شده است و دلیل ذکر تنها نام 5 کتاب آسمانی تورات، انجیل، صحف، زبور و قرآن این است که عصاره همه کتب الهی در قرآن آمده است. از باء بسم الله تا سین سوره ناس هیچ اشکالی در تلاوتها وجود ندارد البته اختلاف قرائتها وجود دارد که با فن و فنون رفع میشود.
اختلاف قرائتها ناشی از افراد و قبیلههاست
صابرینسب ادامه داد: امام باقر(ع) میفرماید؛ «قرآن واحد است و از نزد خداوند واحد نازل شده است»؛ بنابراین اختلاف قرائتها از خود افراد و قبیلههاست، قرآن بر 7 حرف یا همان لهجههای گوناگون اعراب همچون قریش، هزیل، ثقیف، هوازن، كنانه، تمیم و یمن وارد شده است. وجود لهجههای گوناگون بدین معناست كه با توجه به لهجههای گوناگون عرب جهت تسهیل، خداوند آنان را ملزم نداشته است به لهجه قریش كه پیامبر(ص) از آن قبیله بود که قرآن را قرائت كنند.
وی با تأکید بر اینکه قبل از ورود به قرآن فضای معارفی را بشناسیم و بعد وارد شویم، اظهار کرد: سادهترین راه شناخت معارف رعایت آداب است. علوم بالقرآن و فیالقرآن هستند و دریایی از مطالب، بیش از 3 هزار دوره تفسیر از صدر اسلام تاکنون نوشته شده است که 2 هزار دوره تفسیر موجود است. علامه در المیزان بیان کرده است که هر دو سال یک بار باید تفسیری به روز نگارش شود. در دانش قرآنی لازم است شناخت معارف را افزایش دهیم.
صابرینسب خاطرنشان کرد: 300 دانش قبل از ورود به قرآن وجود دارد، سیوطی در کتاب «الاتقان فی علوم القرآن»به 80 دانش اشاره کرده است.
مجالس تفسیری و محتوایی قرآن در کشور کم است
وی اضافه کرد: مجالس تفسیری و محتوایی قرآن در کشور کم است. نهضت تفسیری در کشور راهاندازی نشده است، باید به قرن 4 دوران رنسانس اسلامی بازگردیم، سید شریف میگوید، وقتی در کرخ محلهای از توابع بغداد راه میرفتم مردم کوچه و بازار 500 خطبه نهجالبلاغه را حفظ بودند، حال بعد از گذشت این همه سال دانشجویان ما روخوانی قرآن را اشراف ندارند و این نشان از کمکاری ماست. گاهی نیز برخی از افراد به ظاهر قرآن را بدون اشتباه تلاوت میکنند اما از باطن آن چیزی نمیدانند.
پیشکسوت قرآنی استان مرکزی در پایان به گلایه کربلایی کاظم ساروقی مبنی بر اینکه افراد فقط از ظاهر قرآن سؤال میکنند نه از باطن آن اشاره کرد و افزود: کربلایی کاظم مانند بسیاری از بزرگان دین و علمای حاذق به بطون قرآن راه یافته بود. سوره حمد عصاره 104 کتاب است، امام راحل فرمودند قرآن سفرهای است که خدا در مسیر بشریت قرار داده هرکس بنا به معرفت خود از آن استفاده میکند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی دوشنبه های قرآنی تفسیر قرآن استان مرکزی تحریریه ایکنا اراک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی از شرکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی بهار در بهار این شرکت خبر داد و گفت: این مسابقات با هدف ترویج سبک زندگی قرآنی در میان کارکنان و خانوادههای آنها برگزار شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، رحمان محمودی در آیین افتتاحیه این مسابقات اظهار داشت: بدون شک مسیری که قرآن کریم برای زندگی ترسیم میکند، مستحکمترین مسیر برای زندگی است و جامعه، خانواده، اقتصاد، فرهنگ و سیاستی که بر پایه قرآن بنا نهاده شود مستحکم خواهد بود.
وی با اشاره به نامگذاری سال 1403 با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: شعار امسال بر ضرورت تقویت تولید و اقتصاد ملی با استفاده از قدرت مردم تأکید دارد و پروردگار متعال در آیه 277 سوره بقره بر اهمیتایمان، عمل صالح، نماز و زکات تأکید دارد که همه این موارد میتواند به تقویت اقتصاد و تولید کمک کنند.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به ارزش والای خدمت به جامعه و مردم که سرلوحه کار کارکنان شرکت گاز استان خراسان جنوبی است افرود: مطابق قرآن کریم، خداوند متعال کسانی را که کار خیر و نیک انجام میدهند دوست مىدارد و چقدر خوب است که انسان محبوب خدا باشد؛ پس با خدمت و کمک به همدیگر میتوان به رضایت الهی و لذتهای جاودان آخرت رسید.
محمودی با اشاره به برگزاری مسابقات مقدماتی بهار در بهار با حضور نماینده رسمی شرکت ملی گاز ایران در شرکت گاز استان افزود: در این دوره از مسابقات 325 نفر از همکاران و خانوادههای ایشان در بخشهای قرآن کریم، اذان، نهج البلاغه، مفاهیم، عکاسی، خطاطی و قصه گویی به رقابت میپردازند.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: مسابقات قرآنی بهار در بهار هرساله در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) مبنی بر گسترش مفاهیم و فرهنگ قرآن کریم، با هدف ترویج سبک زندگی قرآنی در میان کارکنان، خانوادهها و جوانان و ارتقای سطح معلومات و آموزههای قرآنی در شرکتهای تحت مدیریت شرکت ملی گاز ایران برگزار میشود.
انتهای پیام/ 252