Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@18:27:00 GMT

دمیرچی ۶۰ سال از عمرش را برای بالندگی صنعت چاپ گذاشت

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۵۱۰۰

دمیرچی ۶۰ سال از عمرش را برای بالندگی صنعت چاپ گذاشت

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رسول جعفریان، مدیرکل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران صبح امروز یکشنبه ۱۸ مهرماه و پس از تشییع پیکر اسماعیل دمیرچی، پیشکسوت صنعت چاپ و نشر، در حیاط موزه ملی علوم و فناوری در سخنانی، با اظهار تاسف از درگذشت این چهره فعال در حوزه صنعت چاپ، از او به عنوان کسی که چشمداشت و طمعی به حوزه چاپ و نشر نداشت و ۶۰ سال از عمرش را برای بالندگی این صنعت گذاشت و ثمره آن موزه کتاب و چاپ شد، یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفریان گفت: اولین باری که آقای دمیرچی را دیدم، متوجه عشق و علاقه‌اش به کار چاپ شدم. او در این حوزه، فردی متخصص و با دانش بود و برای راه‌اندازی موزه چاپ هم به دنبال مقام یا در طمع پول نبود؛ بلکه دوست داشت آرزوی ۵۰ ساله‌اش برای تاسیس این موزه را محقق کند و در این مسیر تلاش‌های بسیار زیادی انجام داد.

به گفته وی، اسماعیل دمیرچی یک کارگر چاپخانه، پژوهشگر، نویسنده و یک هنرمند خوب بود و اینها باعث شد که وی (جعفریان) در زمان مسئولیتش در کتابخانه مجلس، همه کارها را برای تاسیس این موزه به او بسپرد.

مدیرکل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران همچنین گفت: آقای دمیرچی سال گذشته هم یک دستگاه چاپ قدیمی را به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا کرد که به عنوان یک یادگاری از او در این کتابخانه قرار داده شده است.

در این برنامه همچنین غلامرضا سحاب، مدیر انتشارات دنیای جغرافیای سحاب در سخنانی از اسماعیل دمیرچی به عنوان مردی استثنایی که همراه و همپای خانواده چاپ بود و آرزوهای زیادی در دل داشت اما کارهایش نیمه‌تمام باقی ماند، یاد کرد.

وی همچنین از نامهربانی‌ها با زنده‌یاد دمیرچی، زمانی که پیگیر راه‌اندازی موزه چاپ در محلی بزرگتر از کتابخانه مجلس بود، گفت و یادآور شد: متاسفانه درخواست‌های او در حد تعارفات میان ادارات مختلف باقی ماند. فکر نمی‌کنم جانشینی برای دمیرچی در این صنعت پیدا شود.

اسماعیل دمیرچی که چند ماهی در بستر بیماری به سر می‌برد، سحرگاه روز جمعه ۱۶ شهریورماه در سن ۸۵ سالگی بدرود حیات گفت.

کد خبر 4398084 کمال صادقی

منبع: مهر

کلیدواژه: اسماعیل دمیرچی چاپ و نشر رسول جعفریان مردم علیه احتکار ادبیات کتاب و کتابخوانی ترجمه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادبیات جهان بازار نشر انقلاب اسلامی ایران ادبیات کودک و نوجوان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد وزارت ارشاد خانه کتاب موزه نهاد کتابخانه های عمومی کشور گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۵۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با استاد شعله

 

 استاد اسماعیل آشتیانی که از شاعران و نقاشان بزرگ ایران و با تخلص شعله، از شاگردان کمال الملک بوده است.

آشتیانی در مدرسه مستظرفیه تحصیل کرد و سپس معلم و مدیر آنجا شد و در سال‌های مدیریت او آموزش درس‌های تازه‌ای، چون مینیاتورسازی، تذهیب، کالبدشناسی، تاریخ هنر و ریاضیات به درس‌های مدرسه افزوده شد.

استاد اسماعیل آشتیانی در سال ۱۳۲۶ ش، به استادی دانشکده فنی برگزیده شد.

استاد اسماعیل آشتیانی آثار بسیاری دارد که بخشی از آنها به وسیلهٔ خود وی به کتابخانه مجلس شورای ملی واگذار گردیده‌است و شماری در موز‌ها و مجموعه‌های خصوصی و نزد خانوادهٔ او نگاهداری می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • بالندگی، تکاپو و رشد علمی و معنوی یک جامعه مدیون معلم است
  • کارگری نماد بالندگی، رشد و اثربخشی است/ کارگران حرف اول و آخر را در جهش تولید می‌زنند
  • افلاطون در آخرین ساعات عمرش چه می‌کرد؟
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • آشنایی با استاد شعله
  • آشنایی با استاد اسماعیل آشتیانی
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است