Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@16:22:20 GMT

سرّ دلبری شیخ‌لطف‌ا...

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۴۶۰۰۴

سرّ دلبری شیخ‌لطف‌ا...

این بار اما، سفر به اصفهان برای دوباره دیدن مسجدی بود که پروفسور آرتور پوپ، ایران‌شناس آمریکایی درباره‌اش می‌گوید: «بسختی می‌توان باور داشت این اثر محصول دست بشر است.» داستان ساخت این مسجد به سال 981 خورشیدی برابر با 1011 هجری قمری بازمی گردد. زمانی که شاه عباس اول صفویه، پایتخت خود را از شهر قزوین به اصفهان منتقل کرد و دستور داد تا هنرمندان، معماران و مهندسین نام‌آور زمان گرد هم آمده و یکی از زیباترین شهرهای آن دوران را بنا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس ابتدا در مرکز شهر و در واقع در درگاه ورودی به کاخ‌ها و بناهای سلطنتی در محلی که روزگاری باغی بزرگ متعلق به دوران سلجوقی قرار داشت، میدانی مستطیل شکل با مساحتی حدود 9 هکتار ساخته می‌شود. بتدریج و در طول سال‌ها در چهارطرف این میدان، چهار بنای برجسته که نماد و نشانه چهار رکن اصلی قدرت حکام صفوی بودند، به ترتیب مسجد امام (شاه/شاهی/ جامع) در جنوب میدان، مسجد شیخ لطف‌ا... در شرق، کاخ عالی قاپو در غرب و سَردرِ بازار قیصریه در شمال به دست طراحان و معماران ایرانی مانند استاد محمدرضا و استاد علی‌اکبر اصفهانی ساخته می‌شود.

این مسجد گلدسته ندارد!

در میدان نقش جهان و مقابل مسجد شیخ لطف‌ا... که ایستاده باشید، بدون تردید متوجه یک ویژگی خاص در این مسجد خواهید شد. عدم وجود مناره یا گلدسته در مسجد شیخ لطف‌ا...، ویژگی خاص این مسجد است. مسجد شیخ لطف‌ا... خلاف سایر مساجد ایران گلدسته و مناره ندارد. حتما می‌پرسید دلیل آن چیست؟

پاسخ این است که این مسجد در اصل یک مسجد خصوصی، جهت استفاده درباریان و خانواده شاه بوده است. شاه عباس این مسجد را برای پدر همسرش که از جمله علمای بزرگ شیعه بود، یعنی شیخ لطف‌ا... عاملی اصفهانی و برای برگزاری کلاس‌های درس وی و انجام مراسم مذهبی خانواده سلطنتی و بزرگان درباری ساخته بود، بنابراین مردم عادی از آن استفاده نمی‌کردند. به همین دلیل دارای مناره‌ای برای اذان گفتن و خبر کردن مردم برای نماز خواندن در مسجد نیست؛ وظیفه‌ای که گلدسته‌های مسجد امام یا همان جامع عباسی و مسجد سلطانی بر عهده داشت.

طاووسی رقصان زیر نور

از دیگر رازهای مسجد شیخ لطف‌ا...، باید به کاشیکاری فضای داخلی و محوطه داخل گنبد اشاره کرد که در ساعاتی از روز اعجازی رو می‌کند؛ پدیده‌ای که بسیاری از گردشگران خارجی را به خود جلب کرده و باعث می‌شود تا ساعت‌ها دوربین به دست در انتظار نمایان شدن این اعجاز زیر گنبد جمع شوند. این راز چیست؟! اگر در ساعات خاصی از روز با دقت به مرکز گنبد، البته از فضای داخلی، نگاه کنید، بدن طاووسی از جنس کاشی را خواهید دید. در ابتدا تصور می‌کنید که طرح اطراف این طاووس در واقع همان چتر گشوده طاووس است، این درست است، اما تنها پس از ورود نور از پنجره‌های مشبک زیر گنبد و انعکاس آن به بالا، پرها و دم درخشان این پرنده رویت خواهد شد و بدن طاووس کامل می‌شود. با چرخش خورشید، نور نیز حرکت کرده و پرهای طاووس نیز حرکت می‌کند. ترکیب نور و کاشی‌های رنگی در نهایت طاووسی با چتر گشوده را به نمایش می‌گذارد. برای دیدن این طاووس زیبا بهترین زمان، هنگام عصر و پایین آمدن ارتفاع خورشید است.

درخت چناری که در شد

برای ورود به مسجد باید از دری چوبی و بزرگ عبور کنید. شاید ندانید که این در 400 سال عمر دارد و در واقع تنه یک درخت چنار است که بدون اضافه کردن چوب دیگری به صورت یک پارچه تبدیل به دو لنگه در شده. این در بعد از 400 سال هنوز پابرجاست.

معرق و مقرنسهای ظریف محراب

محراب کاشیکاری با معرق و مقرنس‌های ظریف دیگر شاهکار بی‌نظیر استادان سازنده مسجد شیخ لطف‌ا... است. به غیر از این کاشیکاری‌های منحصربه‌فرد، در داخل محراب دو کتیبه با امضای محمد رضا ابن استاد حسین بنای اصفهانی و علیرضا عباسی وجود دارد که روایاتی از پیامبر و امام جعفر صادق (ع) با خطی خوش در آنها نقش بسته‌اند. تاق محراب نیز کنگره‌دار و از داخل دارای مقرنس‌های صدفی‌شکلی است که در انتها با نقوش گیاهی بسیار زیبایی پیوند می‌خورد.

وقتی که زمین آسمانی شد

این بار که به اصفهان سفر کردید و تصمیم گرفتید سری به این مسجد باشکوه بزنید، یادتان باشد که پا در یک اثر هنری پر رمز و راز می‌گذارید. پس برای شناخت این رازها بیاید با یکدیگر همقدم شویم. ما شما را به یک گشت مجازی دعوت می‌کنیم.

مسجد شیخ لطف‌ا... در مدت 18 سال به دستور شاه‌عباس اول و برای قدردانی از روحانی و دانشمند بزرگ شیخ لطف‌ا... میسی عاملی اصفهانی (متوفی به سال 1032) روی خرابه‌های یک مسجد قدیمی ساخته می‌شود. هرچند در کاشی‌های قدیمی مسجد، تاریخ 1011 قید شده است، اما با توجه به عبارت «امر بانشاء» که ماده تاریخ ساخت آن است، سال شروع ساخت بنا را باید 1012 هجری و تاریخ اتمام آن و پایان تزییناتش را سال 1028 دانست. در دوره قاجار به دلیل فرسودگی، بخش بزرگی از کاشی‌های سردر و گنبد و میله طلایی بالای آن فرو می‌ریزد. در نتیجه باقی کاشی‌ها نیز برداشته شده و در زیرزمین نصب می‌شود. پس از آن در سال 1307 خورشیدی، با توجه به طرح اولیه و با استفاده از همان کاشی‌های قدیمی موجود، سردر و گنبد مورد مرمت قرار می‌گیرد. در سال 1315 خورشیدی نیز بار دیگر نمای خارجی گنبد توسط اداره باستان شناسی دوباره تعمیر می‌شود.

در خارج از مسجد کتیبه‌ای به خط ثلث با کاشی سفید معرق بر زمینه لاجوردی وجود دارد که به ترتیب سوره‌های شمس، دهر و کوثر بر آن نقش بسته است. این کتیبه با عبارت « قال‌ا... و ان مساجدا... فلا تدعوا مع‌ا... احدا» به پایان می‌رسد. در گرد گنبد نیز با دو خط مشکی و یک خط سفید بر زمینه لاجوردی، جملات «یا کریم»، «یا‌ا...»، «یا رحمن» و «یا رحیم» تکرار شده است. همچنین در شمسه و طرح خورشیدی پایین گردنه گنبد با خط بنایی مشکی بر زمینه سفید جملات
«ا...اکبر، الملک‌ا...، الحکم لله، الحمدلله، ا... و محمد و علی» به صورت تکرار نقش شده است. به نظر می‌آید خطاطان تمامی کتیبه ها، دو نفر از هنرمندان معروف ایران، یعنی علیرضا عباسی و باقر بنا باشند و اشعار موجود در کتیبه‌ها نیز اثر شیخ بهایی و شیخ لطف‌ا... است. گردترین گنبد جهان

شاید به دلیل نبود گلدسته است که توجه خاصی نسبت به ساخت گنبد مسجد شده است.

گنبد عظیم مسجد شیخ لطف‌ا... گردترین گنبد جهان و دارای یک پوشش است. درواقع کاسه‌ای است واژگون که داخل و خارج آن با کاشی‌های لعاب دار پر نقش و نگار پوشیده شده است.

عظمت و زیبایی گنبد آن زمان بسیار اعجاب‌آور می‌شود که بدانید، استفاده محاسبه شده و دقیق از کاشی‌ها و لعاب و رنگ آنها باعث شده تا این گنبد در طول روز و بر اثر تابش نور خورشید به سه رنگ خاکی، صورتی و خاکستری درآید. در واقع بازی نور و رنگ در اینجا با هنری قابل تحسین درهم آمیخته است.

گنبد در اسارت داربستها

در نیمه اول ساری جاری به دلیل فرسودگی و با توجه به احتمال ریزش کاشی‌های معرق بخش کمربند گنبد مسجد، عملیات مرمت این گنبد باارزش پس گذشت 80 سال از آخرین عملیات مرمت، آغاز شد. این روزها دوباره داربستی روی گنبد مسجد شیخ لطف‌ا... خزیده تا مرحله دوم مرمت شامل جمع‌آوری کاشی‌های قدیمی، پاکسازی و مرمت کاشی‌ها و نصب مجدد کاشی‌های قدیمی (در هشت ترک یا بخش)، روی آن اجرا شود.

نازیلا ناظمی

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مسجد شیخ لطف الله اصفهان میدان نقش جهان جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای اشتباهات بزرگ ارتش اسرائیل | گنبد آهنین خودزنی می کند

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: در حالی که رسانه‌های غربی مکرر از نقش آمریکا، انگلیس و فرانسه برای کمک به اسرائیل در دفع حمله موشکی و پهپادی ۲۵ فروردین ایران سخن می‌گویند، یک فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا این بار به ضعف سامانه‌های پدافندی ارتش اسرائیل پرداخته است.

بخشی از گزارش اورشلیم پست در این باره را می‌خوانید:

از آنجایی که ارتش اسرائیل یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های یکپارچه دفاع هوایی جهان را دارد، اگر این مسئله برای ارتش اسرائیل باشد، احتمالاً برای سایر نظامیان در سراسر جهان نیز یک مشکل خواهد بود.

یک فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا پنج‌شنبه گذشته گزارش داد که ارتش اسرائیل تعداد قابل توجهی از پهپادهای خود را در جریان عملیات نظامی ساقط می‌کند.

به گفته این فرمانده ارتش آمریکا، اسرائیل ۴۰ درصد از سامانه‌های هوایی بدون سرنشین خود را نابود کرد.

مایکل پرودن سرهنگ نیروی دریایی ارتش آمریکا گفت: چیزی جالبی که از اسرائیل می‌آید این است که ۴۰ درصد، ۴۰ درصد (این رقم برای تاکید تکرار شد) از پهپادهای ساقط شده اسرائیل از آتش دوستانه خودشان بوده است.»

این فرمانده ارتش آمریکا جزئیات بیشتری از این آمار از جمله بازه زمانی ساقط شدن این پهپادها ارائه نکرده است. با این حال او اشاره کرد که این داده‌ها از عملیات در نوار غزه در جنگ فعلی حماس به دست آمده است.

پرودن در حین بحث درباره دلایل احتمالی این تعداد ساقط شدن پهپاد خودی‌های اسرائیل گفت: در حالی که اسرائیل در غزه درگیر است و در خط مقدم خود هستند، یک پهپاد کوچک را می‌بینند؛ اگر فورا شناسایی نشود چه می‌کنند؟ آن را ساقط می‌کنند.»

پرودن گفت که این کار یک اقدام پیش‌فرض است، زیرا مدت زمان بین شناسایی یک پهپاد و حمله احتمالی از سوی آن چند «ثانیه» است.

پرودن تصریح کرد که ارتش اسرائیل نیز قبلاً به سرنگونی تصادفی پهپادهای خود اعتراف کرده است.

این فرمانده تفنگداران دریایی ایالات متحده یک مورد مرتبط با ارتش ایالات متحده را نیز برجسته کرد. او گفت «چگونه می توانم یک پهپاد کوچک به آسمان بفرستم، هزاران فروند از آنها را در آسمان داشته باشم و به هیچ کس به‌خصوص پدافند هوایی و عناصر ضد پهپادی درباره آنها چیزی نگویم؟»

پرودن این رهگیری‌های اشتباه را مشکلی می‌داند که تنها با افزایش حجم هواپیماهای بدون سرنشین در هوا افزایش می‌یابد.

سیستم دفاعی کنونی اسرائیل شامل پیکان ۳، یک موشک ضد بالستیک مافوق صوت برون جوی، پیکان ۲ و یک موشک ضد بالستیک درون جوی است که توسط صنایع هوافضای اسرائیل ساخته شده است. در زیر آنها نیز فلاخن داوود و گنبد آهنین ساخته شده از سوی شرکت رافائل قرار دارد.

سیستم دفاع هوایی لیزری، پرتو آهنین، به عنوان یک خط دفاعی دیگر به پدافند هوایی اسرائیل ملحق خواهد شد. در این سیستم، شرکت رافائل نقش مهمی را به عنوان توسعه دهنده سکوهای پرتاب بازی می‌کند و شرکت البیت تامین کننده لیزر این سامانه است. این سیستم با کمک پرتو لیزری با قدرت حدود ۱۰۰ کیلووات برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای مختلف طراحی شده است. با این حال، اگر سیستم تشخیص بهبود نیابد، این سیستم می تواند پهپادهای خودی‌ها را نیز رهگیری کند.

کد خبر 849422 برچسب‌ها ایران و اسرائیل دفاع - سپر موشکی هواپیما - پهپاد خبر ویژه

دیگر خبرها

  • حزب‌الله: گنبد آهنین را با پهپاد هدف قرار دادیم
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • کسب رتبه سوم گلستانی ها در مشارکت/ وجود۷۰۰ ناظر در انتخابات گنبد
  • یک کشف علمی از جنس اشعار «خیام»؛ فسیل انسان در حمّام خانۀ شما! (+عکس)
  • پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی روستای کوچ دیگ سید در گنبد کاووس
  • (تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری
  • افشای اشتباهات بزرگ ارتش اسرائیل | گنبد آهنین خودزنی می کند
  • پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی در گنبد کاووس
  • از دلبری بهارنارنج تا اردیبهشتِ عاشقی در بهارِ شیراز
  • گروه‌بندی دور چهارم مرحله گروهی لیگ بسکتبال ملی ایران