Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@03:17:35 GMT

انتشار چهارمین روزنامه رسمی ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۶۶۸۸۲

انتشار چهارمین روزنامه رسمی ایران

«بحمدالله تعالی وجود فایض الجود اعلیحضرت اقدس ظل‌الله خلد‌الله ملکه و سلطانه به صحت و سلامت مقرون جود است. چند روزی را به صفحات لار و ییلاقات شهرستانک تشریف فرما بودند و گاهی خاطر مبارک به عزم سواری و شکار میل می‌فرمودند.» فرزانه ابراهیم زاده خبرنگار

شتباه نشود بخشی از خاطرات اعتمادالسلطنه یا ناصرالدین‌شاه را نخواندید؛ این بخشی از گزارش اصلی روزنامه دولتی ایران بود که دقیقاً ۱۵۰ سال پیش در روزی مثل همین امروز یعنی ۲۰ شهریور ۱۲۴۷ شمسی در چاپخانه سلطنتی که در مدرسه دارلفنون مستقر بود منتشر و در خیابان‌های تهران به‌دست پسر بچه‌های روزنامه فروش پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه‌ای که بعد از تثبیت روزنامه وقایع اتفاقیه به‌عنوان چهارمین روزنامه رسمی ایران منتشر و وارد بازار شد.
بسیاری از منابع به اشتباه روزنامه دولتی ایران را با روزنامه دولت علییه ایران با به هم پیوستن چهار روزنامه علمی، ‌دولتی، ملتی و وقایع اتفاقیه منتشر شد اشتباه می‌گیرند. بخشی از این اشتباه بی‌تردید به‌نام روزنامه باز می‌گردد و بخشی از آن به لوگوی روزنامه که مانند بسیاری از روزنامه‌های دولتی دوره قاجار با علامت شیر و خورشید که دو سوم نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه را پر می‌کند مربوط است. در حالی که در تاریخ نیز ثبت شده است که این روزنامه بعد از پیوستن امور مطبوعاتی در حدود سال ۱۲۴۰ شمسی به وزارت صنایع و علوم و سپرده شدنش به میرزا ابوالحسن خان صنیع‌الدوله انتشارش آغاز شد و به دستور ناصرالدین‌شاه وارد بازار شد. میرزا ابوالحسن‌خان را سیدفرید قاسمی نخستین دانش‌آموخته گرافیک مطبوعاتی می‌داند که در ایتالیا تحصیل کرده بود و با اید‌ه‌هایی که داشت شکل و شمایل روزنامه‌های ایرانی را تغییر داد.
روزنامه‌ای که به دو شکل بدون تصویر و مصور با کلیشه‌ای منتشر و همان طور که در بالای آن نوشته می‌شد به اخبار همایونی سلطنت اختصاص داشت و بیشتر مردم را در جریان زندگی عادی شاه و اخبار اروپا و امریکا و اخباری از دربار و اتفاقات مربوط به تصمیمات سلطنتی در باب دادن پاداش خدمت و خلعت و نشان از سوی شاه را پوشش می‌داد. این جریده مانند سایر روزنامه‌های آن دوره آن چنان که از شماره‌های پی‌ در پی‌اش مشخص است روزانه منتشر نمی‌شد و روند انتشارش به‌صورت ماهانه بود.
اولین شماره روزنامه دولتی، ۲۲ شهریور ۱۲۴۵ در حالی منتشر شد که چند سال پیشتر دو اتقاق مهم چهره روزنامه‌نگاری ایران را تغییر داد. اول دایره تصدی امور مطبوعاتی وسعت بیشتری یافت وصنیع‌الملک که در متصدی نقاش‌خانه سلطنتی بود کار طراحی مطبوعات را آغاز کرد. اما اتفاق مهم‌تر که اثراتش تا روزگار ما به جای مانده است ایجاد یک نهاد نظارتی برای بازخوانی جراید پیش از انتشار و اعمال برخی تغییرات بر محتوای اخبار آنها بود. این امر آغازگر ممیزی و سانسور در تاریخ رسمی مطبوعات ایران بود. دستور ممیزی پیش از انتشار گاهی به‌صورت شفاهی توسط مباشر روزنامه ابلاغ می‌شد. از آن‌جا که روزنامه‌نگاری در ایران نوپا و تازه شکل گرفته بود این امر باعث شد تا شهامت و نوآوری در نوشته‌ها تحت تأثیر قرار بگیرند و آنها را ابتدا محافظه‌کار و سپس به خودسانسوری سوق دهد. این روزنامه‌های محافظه‌کار که توسط بودجه دولتی منتشر می‌شد تا حدی جامعه روزنامه‌خوان ایران را که مانند روزنامه‌نگاری ایران نوپا بود و به خاطر کمبود افراد باسواد در برگیرنده همه جامعه نبود نسبت به روزنامه‌نگاری بی‌اعتماد می‌کرد. این روزنامه دولتی به مدت پنج سال در مدرسه دارالفنون منتشر و در اختیار مردم قرار می‌گرفت. همچنین این روزنامه به‌صورت چاپ سنگی و در قطع مترویی منتشر و بین شش تا هفت صفحه بود. این روزنامه بعد از چند سال به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار با سه روزنامه دیگر ادغام شد و عنوان روزنامه دولت علیه ایران و بعدتر روزنامه ایران منتشر شد. نخستین شماره روزنامه در دسترس نیست اما آخرین شماره آن با نمره ۶۵۰ منتشر و روزنامه تعطیل شد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۶۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر لوگوی فدراسیون بوکس بعد از ۳۵ سال + عکس

پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی و ارائه طرح‌های مختلف از سوی کارشناسان و طراحان، لوگوی فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران پس از ۳۵ سال تغییر کرد.

با تایید "سیدروح‌الله حسینی"، رئیس فدراسیون بوکس ایران، از این پس طرح جدید به عنوان لوگوی رسمی فدراسیون بوکس شناخته می‌شود و در مکاتبات، کار‌ها و برنامه‌های رسمی فدراسیون از آن استفاده خواهد شد.

لوگوی قدیمی فدراسیون بوکس

لوگوی جدید فدراسیون بوکس

منبع: ایسنا

tags # بوکس سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • انتشار شایعات عجیب درباره ریحانه پارسـا به دلیل یک کلیپ! | تصویر
  • آغاز بیست و چهارمین دوره ساخت و مدیریت برند Brand MBA
  • چهارمین مدال دوره جدید والیبال ایران از جنس طلا
  • وقتی هم‌میهن اجازه ندارد مستقل از رسانه‌های MI۶ و موساد باشد
  • (عکس) تغییر رسمی لوگوی فدراسیون بوکس بعد از ۳۵ سال
  • جنجال مراسم «چهارمین عروسی» فرمانده طالبـان | او ایران را به حمله نظامی تهدید کرده! | فیلم
  • تغییر لوگوی فدراسیون بوکس بعد از ۳۵ سال + عکس
  • (ویدئو) جنجال «چهارمین عروسی» فرمانده طالبان که ایران را تهدید به حمله کرده بود
  • (ویدئو) جنجال کاروان «چهارمین عروسی» فرمانده طالبان که ایران را تهدید به حمله کرده بود
  • چرا انتشار اوراق رهنی مسکن در ایران گره گشا نبود؟