Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@23:27:50 GMT

حادثه برزیل اهمیت مدیریت بحران در موزه‌ها را آشکار کرد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۷۲۲۸۷

حادثه برزیل اهمیت مدیریت بحران در موزه‌ها را آشکار کرد

تهران- ایرنا- نماینده شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) گفت: حادثه آتش‌سوزی موزه برزیل، اهمیت مدیریت بحران در موزه‌ها را بیش از بیش برای ما آشکار کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ادوارد کارلوس وسکوز سورانو روز سه شنبه در همایش- کارگاه آموزشی مدیریت موزه در زمان بحران اظهار کرد: پیشگیری و تخصیص خسارات در راستای حفاظت از میراث فرهنگی هدف ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: وقتی دو هفته پیش موزه 200 ساله ریو دو ژانیرو برزیل در آتش سوخت، میلیونها قطعه اثر تاریخی از بین رفت و نتیجه سالها تحقیق و خاطرات مردم این سرزمین نابود شد.
هماهنگ‌کننده و ظرفیت‌ساز ایکوم جهانی تاکید کرد: ایجاد سیاست‌ها و افزایش آگاهی در خصوص میراث فرهنگی، سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است.
وی ادامه داد: ما با برگزاری سیمنارهای آموزشی سعی داریم اقداماتی انجام دهیم که ریسک خطرات تهدیدکننده برای میراث بشر را کاهش دهیم.
نماینده ایکوم جهانی عنوان کرد: ایکوم با بیش از چهار هزار متخصص موزه در 138 کشور جهان به حفاظت از میراث‌های در خطر مشغول است.
وی ادامه داد: هدف از کارگاه تهران، افزایش آگاهی و دانش موزه‌داران در راستای حفظ و حراست از میراث فرهنگی در زمان بحران‌هاست.

** دبیر کمیسیون ملی یونسکو: بازدید از موزه در بسیاری کشورها برای کودکان رایگان است
دبیر کمیسیون ملی یونسکو نیز در این کنفرانس گفت: یونسکو و ایکوم برادران هفتاد ساله هستند.
حجت اله ایوبی افزود: در یونسکو نیز مصوبه‌ای برای حفاظت از میراث فرهنگی در شرایط بحران وجود دارد و ما در ماموریت‌ها نزدیک و هم‌سو هستیم.
وی ادامه داد: مهم‌ترین راه حفظ میراث فرهنگی، تغییر باور مردم برای برای اهمیت قائل شدن به میراث فرهنگی و دانستن این نکته است که میراث مردم هر منطقه اصلی‌ترین سرمایه آنهاست که اگر این چنین شود خود مردم در بحرانی‌ترین شرایط آن را حفظ خواهند کرد.
ایوبی یادآور شد: آموزش و بازدید کودکان از موزه‌ها باید از دوره مدارس شروع شود کما اینکه بازدید از موزه‌ها در بسیاری از کشورها برای کودکان رایگان است و آنها با این آموزش، حافظان میراث برای فردا هستند.

** موزه‌های تهران آمادگی بحران ندارند
رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این کنفرانس اظهار کرد: تهران 105 موزه دارد که به دلیل قدمت زیاد ساختمان آنها به استحکام بنا و نگهداری آنها توجه کمتری شده است.
حسن خلیل‌آبادی افزود: در شهر تهران گاهی برای یک بارندگی عادی، آمادگی نداریم به همین ترتیب در بحران‌های برزگی مثل زلزله و طوفان، موزه‌های ما آسیب‌پذیرند.
وی ادامه داد: اغلب موزه‌های ما در مناطق ناپایدار شهری قرار دارند و پارلمان شهری تهران باید برای پایدار کردن شرایط این موزه‌ها برنامه داشته باشد.
** رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی: برای روز مبادا آماده شویم
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این کنفرانس گفت: با توجه به استعداد طبیعی کشور ما در بحران‌های طبیعی باید این دوره زودتر برگزار می شد.
سید محمد بهشتی افزود: در قرن اخیر، کشور ما دو بار با بحران انسان‌ساز اشغال شده است و با بیش از 30 زلزله مخرب از جهت بحران‌های طبیعی هم کشور حادثه‌های غیر مترقبه هستیم.
وی تصریح کرد: کشوری که در طول تاریخ بی‌قرار بوده، به ما آموخته که بین دو بحران زندگی کنیم و خود را برای روز مبادا آماده نگه داریم.
بهشتی تاکید کرد: برای مواجهه با بحران ابتدا باید از ذهن خود شروع کنیم تا از حوادث و بحران‌ها متعجب نشویم.
وی ادامه داد: اگر اکنون با این فشار اقتصادی به چهره مردم بنگریم کاملا عادی و بدون نگرانی است چون مردم ما به بحران عادت داشته و می‌دانند که چگونه با آن کنار بیایند.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: موزه‌داران به عنوان اولین کسانی هستند که در ایران به دنبال استفاده از تجربیات بین‌المللی برای مدیریت در مواقع بحران هستند چون با چیستی و میراث فرهنگی مردم سر و کار دارند.
بهشتی گفت: موزه‌های ایران در یکصد سال اخیر برخلاف عراق و افغانستان به خوبی در مقابل جنگ و حوادث حفظ شده‌اند اما این کافی نیست.
وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری این دوره‌های آموزشی، خطرات برای موزه‌های کشور با مدیریت درست به حداقل برسد.

** رییس کمیته ملی موزه‌های کشور: ایران پشتیبان حفظ میراث بشری است
رییس کمیته ملی موزه‌های کشور نیز در این کنفرانس اظهار داشت: برگزاری این دوره آموزشی در نشست 2016 ایکوم در میلان ایتالیا تعیین شد.
احمد محیط طباطبایی افزود: قرار گرفتن در خاورمیانه که مرکز بحران‌های سیاسی و اجتماعی و طبیعی است ما را موظف می‌کند به اینکه از موزه‌های خود به عنوان میراث ارزشمندمان حفاظت کنیم و ایران همواره به عنوان یک حامی و پشتیبان برای حفظ میراث بشری و هم‌جواری و صلح قلمداد می‌شود.
به گزارش ایرنا، دوره مدیریت موزه در زمان بحران با هدف تقویت توان حرفه‌ای موزه‌های کشور در جهت شناسایی و رفع خطرات به علاوه اتخاذ راهکارهای موثر در مواجهه با بحران از طریق کارگاه‌های علمی و آموزش‌های نظری برای حفظ میراث فرهنگی از 20 تا 22 شهریور با همکاری شورای بین‌المللی موزه‌ها در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود.
در این دوره آموزشی، فرندو سامولار مدیر موزه مرکز اسناد، ادوارد کارلوس وسکوز سورانو هماهنگ‌کننده و ظرفیت‌ساز ایکوم جهانی و منیژه هادیان عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی حضور دارند.
فراهنگ**3079**1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي ايكوم موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۲۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش مدیریت بحران در پی احتمال وقوع بارش‌های شدید در ۴ استان

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از احتمال وقوع بارش های شدید در چهار استان جنوبی و غربی کشور خبر داد.

حسین ظفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین هشدار هواشناسی در خصوص بارندگی در کشور گفت: در پی صدور هشدار نارنجی سازمان هواشناسی کشور، در استان‌های غربی و جنوبی کشور و به خصوص در جنوب شرق خوزستان و شهر ماهشهر، جنوب و شرق استان بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری از فردا شاهد بارش های گسترده در این مناطق خواهیم بود.

وی افزود: تمام نهادهای مربوطه، اعم از هلال احمر، مدیریت بحران، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و تمام نیروهای امدادی و درمانی در حالت آماده‌باش خواهند بود تا با کمک خداوند ان‌شاءالله از این بارش ها نیز عبور کنیم. از آنجایی که احتمال رعد و برق نیز وجود دارد به عشایر و مسافران عزیر توصیه می‌کنم که از ارتفاعات فاصله بگیرند. همچنین با توجه به اینکه احتمال بارش تگرگ نیز وجود دارد بنابراین به کشاورران توصیه می‌کنم اقدامات مناسب را برای مراقبت از زمین های کشاورزی خود انجام دهند.

ظفری ادامه داد: در چنین شرایطی و در برخی مواقع پلیس مجبور است برای حفظ جان افراد، راه‌هایی را مسدود کرده یا هدایت های اجباری انجام دهند بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم با ماموران  پلیس همکاری لازم را داشته باشند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در واقع اگر نیاز باشد راهی مسدود شود تا جان افراد حفظ شود، این اتفاق حتما توسط پلیس و راهداری خواهد افتاد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • هشدار مهم هواشناسی برای ۴ استان/ آماده‌باش مدیریت بحران
  • آماده‌باش مدیریت بحران در پی احتمال وقوع بارش‌های شدید در ۴ استان
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار هواشناسی