Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@21:57:13 GMT

حشره کش‌های خانگی و بهداشتی اصولی مصرف شود

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۹۲۵۰۶

حشره کش‌های خانگی و بهداشتی اصولی مصرف شود

سرپرست گروه ارگانیک، سموم و آلاینده‌های اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی گفت: همه فرآورده‌های حشره کش خانگی و بهداشتی باید دارای پروانه‌های بهداشتی ساخت و یا ورود از سازمان غذا و دارو و تاریخ تولید و انقضای معتبر باشند.

به گزارش ایمنا، نرگس عبدلی، سرپرست گروه ارگانیک، سموم و آلاینده‌های اداره کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی اظهار کرد: سموم کشاورزی و حشره کش‌های فاقد مجوزهای بهداشتی نباید در محیط منازل، رستوران ها، درمانگاه ها و سایر اماکن استفاده شوند؛ چراکه بسیاری از این سموم از نظر میزان خطر جهت استفاده در محیط های انسانی مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: حشره کش های مناسب جهت استفاده در منازل، مرحله آماده سازی قبل از مصرف را نداشته و در صورتی که حشره کش نیاز به مراحل آماده سازی جهت مصرف داشته باشد، بایستی دارای پروانه بهداشتی بوده و صرفا قابل استفاده توسط شرکت های سم پاشی مجاز است.

سرپرست گروه ارگانیک، سموم و آلاینده‌های اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی افزود: پس از استفاده از هرگونه حشره کش، محل را ترک کرده و پس از سپری شدن زمان مناسب، اقداماتی درخصوص تهویه هوا مانند بازکردن در و پنجره ها انجام شود و با توجه به اینکه بسیاری از مواد موثره حشره کش ها، حلال ها و حامل های آنها دارای نقاط اشتعال پایین هستند، از مصرف آنها نزدیک آتش و مکان های بسیار گرم خودداری شود.

وی درخصوص برخی از حشره کش ها  که دارای خاصیت ابقایی هستند و سمیت آنها تا مدتی در محیط باقی می ماند، تذکر داد: نباید پوست بدن و چشم با سم مورد مصرف تماس پیدا کند، این امر به خصوص در کودکان و سالمندان حائز اهمیت است.

عبدلی همچنین درخصوص نحوه نگهداری این فرآورده ها گفت: معمولا دمای نگهداری حشره کش‌ها در منازل حدود ۲۵ درجه و به دور از تابش نور خورشید توصیه می شود مگر اینکه تولیدکننده شرایط خاصی را در برچسب محصول ذکر کرده باشد.

وی افزود: حشره کش‌ها باید در مکانی نگهداری شوند که از دسترس کودکان دور بوده و درب محصولات حشره کش بعد از هر بار استفاد باید به خوبی بسته شود. همچنین باید دقت شود از استنشاق، آشامیدن و خوردن حشره کش ها خودداری شود و در صورت استنشاق فرآورده باید فرد مسموم به محیط باز و دارای جریان هوای تازه انتقال داده شود.

سرپرست گروه ارگانیک، سموم و آلاینده های اداره کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی تصریح کرد: در صورتی که فرآورده با پوست تماس پیدا کنند، باید ضمن خارج کردن لباس های آلوده فرد مسموم، پوست با آب سرد و صابون شستشو داده شده و در صورتی که چشم با سم تماس داشته باشد باید با آب جاری خنک به مدت ۱۵ دقیقه شسته شده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

وی اضافه کرد: هرگز از ظرف خالی سموم جهت مصارف دیگر به خصوص جهت نگهداری مواد غذایی استفاده نشود و در صورت بروز مسمومیت افرادبا هر نوع حشره کش، باید ظرف و باقی مانده سم همراه فرد مسموم به درمانگاه و پزشک متخصص منتقل شود تا  اقدامات حمایتی لازم انجام شود.

عبدلی خاطرنشان کرد: سموم حشره کش مورد استفاده برای آبزیان و پرندگان و سایر حیواناتی که در منزل نگهداری می شوند، ممکن است برای انسان خطرناک باشد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سم پاشي مسموميت وزارت بهداشت اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۹۲۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر استفاده از کولر گازی در مناطق عادی را با افزایش ٣ برابری مصرف و ٢٤ برابر شدن قبض برق خانگی همراه دانست.

به گزارش مشرق، عبدالامیر یاقوتی، استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی در مناطق عادی و معتدل کشور را با افزایش ٣ برابری مصرف برق و افزایش ٨ برابری نرخ برق همراه دانست که در مجموع قبض برق مشترک خانگی را به ٢٤ برابر افزایش می‌دهد.

وی تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه را بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف ذکر و تصریح کرد: به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.

وی الگوی مصرف مناطق عادی در فصل گرم را ٣٠٠ کیلووات ساعت عنوان کرد و افزود: هزینه برق مشترکان خانگی که از کولرهای آبی استفاده می‌کنند در هر دوره ٢ ماهه حدود ٨٠ هزار تومان است که در صورت جایگزینی کولر گازی، مصرف سرمایشی از ١٠٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت به بیش از ٧٠٠ کیلووات ساعت افزایش می‌یابد که با احتساب مصرف سایر لوازم برقی، مصرف دوره بیش از ٣ برابر افزایش و از ٣٠٠ کیلووات ساعت به حدود ٩٠٠ تا ١٢٠٠ کیلووات ساعت می‌رسد و مشترک باید بیش از ٢ میلیون تومان هزینه برق پرداخت کند.

یاقوتی با اشاره به تقسیم بندی کشور به ٥ اقلیم آب و هوایی شامل مناطق گرم یک تا ٤ و مناطق عادی گفت: تقریباً ٨٠ درصد مشترکان خانگی در مناطق عادی و معتدل مانند شمال غرب و شمال شرق کشور ساکن هستند که استان‌های تهران‌، زنجان، قزوین، همدان و لرستان، اغلب مناطق استان کردستان و کرمانشاه همچنین بخش‌هایی از اصفهان را در بر می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • تفرجگاه "دربند" صحنه از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شد