Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز امروز، 22 شهریورماه در جمع برخی از ائمه مساجد و فرماندهان پایگاه‌های مقاومت مساجد شیراز گفت: بسیاری از ما به مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه اشراف کاملی داریم اما اینکه راه حل این مشکلات چیست معمولاً در موردش صحبت نمی‌شود یا اگر حرفی زده می‌شود، اختلافات زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: یک اختلافی هست که قاعدتاً ما باید از اول این حرکت حسابمان را با او مشخص کنیم که آیا برای حل این مشکلات راه حل و الگوی اسلامی پیدا کنیم یا به دنبال راه حل غیر اسلامی هستیم؟ جمعی در ایران هستند كه حدود 150 سال است می‌خواهند راه حل غیر اسلامی را در ایران جا بیاندازند.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: این گروه را بعضی از تحلیلگران سیاسی «طرفداران الگوی ترقی» می‌نامند. ترقی تعبیری است که خود آن‌ها به کار می‌بردند و اکثر این‌ها فراماسونر هستند و با حضور دین در عرصه اجتماع مخالف بودند و برخی فریب خورده و حرفی در دهان آن‌ها گذاشته‌اند و آن را مدام تکرار می‌کنند.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه اوج این حرف را شاه مخلوع در سال 42 در مقابل مدرسه فیضیه قم گفت که به آخوندها بگویید دوره شما تمام شده است‌، گفت: شاه در فرانسه درس خوانده بود و آن‌ها این را یادش داده بودند. 100 سال پیش از این اتفاق فیلسوف معروف فرانسه به نام اگوست کنت این حرف را زد. کاری به آخوند مسلمان و شیعه ندارند. در فلسفه اگوست کنت نمادی به نام روحانیت دینی گفته‌اند دوره‌اش تمام شده است.
وی یادآور شد: اگوست کنت در فلسفه پوزیتیویسم خودش این را مطرح کرده بود و آن‌ها این را به زبان سیاسیون و روشنفکران انداختند و در ادامه به دنبال راه حل رفتند و گفتند ما کاری به کلیسا و مسجد نداریم.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: این عجیب است که قرآن کریم می‌فرماید «... لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ....؛ ... اگر خدا بعضى از مردم را با بعض دیگر دفع نمی‌کرد صومعه ‌ها و كلیساها و كنیسه ‌ها و مساجدى كه نام خدا در آنها بسیار برده مى‌‏شود سخت ویران مى ‌شد...» (آیه 40 سوره حج) یعنی این آیه در مقام دفاع از صومعه مطرح شده است و از صومعه هم به یک نحوی دفاع کرده است چون خدایی را به هر شکل می‌پرستد و دینی را قبول دارد اما در فلسفه اگوست کنت نه خدا و نه دین را قبول دارد و اگوست کنت قبر معشوقه خود را کعبه کرد و انسان پرستی را به جای خداپرستی رواج داد.
وی با بیان اینكه خود پرستی و انسان‌پرستی که شروع شد برای مشکلاتشان راه حل ارائه دادند، گفت: هنوز هم ما در بسیاری از جلسات راه حلی که ارائه می‌کنند برای مشکلات امروز ایران همانی است که در ادامه اومانیته و انسان‌پرستی است. یعنی راحت می‌گویند مسجد و کتاب و دین و روحانیت و عبادت را رها كنید و ما برای آن راه حل داریم.
آیت‌الله دژكام با تصریح اینكه ادعای ما این است که این حرف(اومانیسم) در خود اروپا نخ‌نما شده است اما هنوز در ایران برخی به دنبال آن هستند، گفت: طبیعتاً همه می‌گوییم این درست نیست و ما که مخالف آن هستیم باید چه کار کنیم؟ این مسائل اجتماعی و فرهنگی و نیاز انسان‌ها به جهات آیینی چگونه و در کجا حل می‌شود؟ مسلماً اسلام، مسجد را برای همین قرار داده است.
وی با یادآوری اینكه در اروپا هم به دنبال جایی برای حل این مشکلات هستند، گفت: آن‌ها کلیسا را رها کردند چون در تحلیل جامعه‌شناس‌های 40 سال پیش کلیسا را به‌عنوان نقش‌آفرین فرهنگی و اجتماعی ذکر کرده‌اند که به مرور از نقش خود دور شد .کلیسا حق نبود و جایی زمین خورد اما مسجد حق است و زمین نمی‌خورد و پیامبر از جانب خدا حق آورده است.
آیت‌الله دژكام با اشاره به اینكه آن‌ها اولین اصل دین که خداشناسی هست را نمی‌توانند اثبات کنند، گفت: امروز بیش از 10 قرن است که مسیحی‌ها در اثبات وجود خدا گیر افتاده‌اند و اصلا در این موضوع ورود نمی‌کنند و نقطه آغاز تبلیغ تبشیری‌ها از مسائل عاطفی انسانی است. یعنی مخاطب خود را گول می‌زنند.
وی اظهار كرد: این مشکل که به وجود آمده کلیسا را در اروپا از رده خارج کرده است اما مسجد ما همچان پابرجاست. راه حل اسلام برای حل همه مشکلات این است که بفهمیم مسجد سنگر است. سنگری برای دین است که تبیین و اجرا می‌شود و جای خود را در جامعه باز می‌کند.
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه مسجد با این کیفیت را باید به عنوان محور رفع نیازهایی که داریم، قرار دهیم، گفت: فعالان فرهنگی محله را ولو اینکه تشکل دارند باید به گونه‌ای در زیر چتر مسجد قرار بگیرند. این ارتباط قلبی و ارادت به مسجد به عنوان خانه خدا اگر در وجود آن‌ها هست مقداری تقویت کنیم که پراکنده‌کاری نشود و مدیریت از یک نقطه‌ای اعمال کنیم.
وی همچنین نقش ائمه جماعات در مساجد را یادآور شد و افزود: نقش امام جماعت در مسجد هماهنگ کردن همه نیروهاست. تعامل فعالان فرهنگی یک محله با محوریت مسجد و مدیریت امام جماعت مسجد است.
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه آن کس که می‌خواهد مدیریت این قضیه را به عهده بگیرد باید یک روحانی تمام عیار باشد، گفت: به قول رهبر معظم انقلاب ما خیلی وقت‌ها نماز جماعت برپا می‌کنیم و منبر می‌رویم اما آخوندی نمی‌کنیم. روحانی پدر یک محله است و همه قبولش دارند و کار را به اینجا رساندن خیلی ظرافت می‌خواهد و هیچ‌کس به جز یک آخوند هم نمی‌تواند این نقش را ایفا کند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس با بیان اینكه تأكید معظم‌له این است كه با محوریت امام جماعت كارها را پیش ببریم، گفت: امام جماعت به تعبیر رهبری باید آخوند به معنای واقعی باشد که دلش بسوزد برای مردم و با آن‌ها همراه باشد نه اینکه عصا قورت داده باشیم و گوشه‌ای بایستیم. مقداری صمیمی‌تر می‌تواند ارتباط های خوبی را با مردم ایجاد کند.
وی با تأكید بر اینكه این حس باید در مسجد و محله ایجاد شود که امام جماعت هست و می‌توان با او گفت‌وگو کرد و از مشکلاتمان بگوییم، گفت: مدیران باید به امام جماعت به عنوان پدر محله احترام کنند. مردم به امام جماعت مراجعه می‌کنند اما دسته او بسته است و در مسجد نشسته است لذا ما باید هماهنگی را طوری ایجاد کنیم که مدیران شهر بتوانند با این امام جماعت ارتباط داشته باشند و هر جا حرف علمی و منطقی وعالمانه می‌زند مدیر قبول و اجرا کند و هر جا که یک نیاز در جامعه است و ایشان طرح می‌کند مدیر قبول کند البته این مسئله 2 شرط دارد یکی اینکه آن مدیران جایگاه امام جماعت را بشناسند و دوم اینکه امام جماعت در تعامل با مدیر مراعات احترام آن‌ها را بکند.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه ما در تعامل با مدیران اشتباه می‌کنیم و فکر می‌کنیم ما باید امر کنیم و مدیر باید اطاعت کند در حالی كه این‌گونه نیست، گفت: ما یک دلسوز مردم هستیم که با کمال احترام به مدیر توصیه می‌کنیم که کاری را انجام دهد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي ائمه جماعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۰۹۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاگردان امام صادق (ع)؛ از پدر علم شیمی تا ائمه اهل سنت + فیلم

حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی هدایتكارشناس فلسفه و كلام در برنامه صبح بخیر ایران بیان کرد: امام صادق (ع) به یکی از شاگردانش گفتند که تمام علوم در دستان ائمه است که همه اینها برگرفته از قرآن می باشد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • شاگردان امام صادق (ع)؛ از پدر علم شیمی تا ائمه اهل سنت + فیلم
  • عزاداری مردم سنگر در سالروز شهادت امام صادق(ع)
  • کنایه سنگین روحانی به زاکانی و شورای شهر تهران
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • روایت اخراج یک روحانی از مسجد به اتهام توهین به مسئولان + ویدئو
  • روایت اخراج یک روحانی از مسجد به خاطر توهین به مسئولان
  • ساخت ۴۶ واحد مسکن محرومان در ۲ بخش سنگر و کوچصفهان
  • خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند