Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  ایلنا،«مرتضی پورصمدی» تهیه کننده این مستند درمراسم اکران و نقد و بررسی «ساز و مهر» که با حضورعلاقمندان حوزه سینما و موسیقی در «خانه فرهنگ کارفه» برگزارشده بود، با بیان این‌که استاد قنبری‌مهر، از نوادر روزگارهستند که در این مستند قسمتی از فعالیت‌های ایشان درحوزه موسیقی به نمایش گذاشته شده است، خاطر نشان کرد: این مستند  با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربه ساخته شده است

 وی که داماد خانواده قنبری مهرنیزاست درادامه سخنان خود با تاکید بر این که دراین مستند قرار نبود که فیلمسازی کنیم و بحث معیارهای زیباشناسی سینما آنچنان مطرح نبود، گفت: ما در این مستند تلاش کردیم بخش کوچکی از زندگی  یک فرد فعال در حوزه موسیقی را به نمایش بگذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تهیه‌کننده با اشاره به برخی از موانع و مشکلاتی که در کشور در ارتباط با موسیقی وجود دارد و با انتقاد از برخی از نگاه‌ها در مورد این هنر، گفت: در این مستند از هنری صحبت می‌کنیم که به عقیده تعدادی از افراد حرام است و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربه نیز تا حدودی با ترس و لرز برای ساخت این مستند با ما همکاری کرد.

مرتضی پورصمدی با بیان این‌که استاد 70 سال است که در حوزه موسیقی و ساخت سازهای موسیقی فعال است، ادامه داد: ما برای ساخت این مستند تیم کاملی نبودیم. به مدت 10 سال من و دخترشان یک الی دو روز در هفته از ایشان فیلم می‌گرفتیم و بعداً نیز با حضور آقای محسن نظری این روند به مدت 10 سال دیگر ادامه پیدا کرد.

وی با بیان این‌که در طول این مدت توانستیم گنجینه ارزشمندی از فعالیت ایشان ضبط کنیم و البته امکان آن برای ما وجود ندارد که همه آن را به نمایش بگذاریم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: حتماً سال‌ها طول می‌کشد که تا مجدداً  فرد دیگری با ویژگی‌های استاد در عرصه موسیقی ایران به عرصه‌ی ظهور برسد.

درادامه این مراسم «مرجان قنبری‌مهر» دختراستاد قنبری‌مهرکه در ساخت این مستند همکاری کرده است با بیان این‌که سال‌ها از فعالیت‌های استاد فیلمبرداری کرده‌ایم ولی به دلیل مشکلات مالی  این امکان را نداریم که آنها را به بیرون عرضه کنیم و اگر قطعاً پول داشتیم، می‌توانستیم این مستند را در قالب سیزده قسمت تهیه کنیم، اظهار کرد: ایشان در قسمت‌های مختلف این مستند در ارتباط با سازها و چگونگی تغییراتی که در آنها به وجود آورده، صحبت کرده است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که پشتوانه تمام تغییراتی که پدر من در سازهای ایرانی به وجود آورده و ابداعاتی که در این زمینه داشته‌اند دارای پشتوانه علمی و دلایل فیزیکی و اجرایی است، تاکید کرد: پدر من به شعر علاقه زیادی دارند شعر بخشی از وجود ایشان است، چنان که وقتی 10 دقیقه با ایشان صحبت می‌کنیم کلی از اشعار حافظ و مولانا  را به عنوان شاهد سخنان خود به زبان می‌آورند.

براساس این گزارش در مراسم اکران و نقد و بررسی مستند سازومهر در خانه فرهنگ «کارفه»، محسن نظری تصویربرداری، صدابرداری و کارگردانی این اثر نیزحضور داشت.

این مستند برای اولین در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش عمومی گذاشته شد.

«ساز و مهر» به زندگی و فعالیت‌های ابراهیم قنبری‌مهر  که از آخرین بازماندگان و شاگردان مکتب استاد صبا  است، می‌پردازد.او علاوه بر نوازندگی، سازهای مختلف هم ساخته است ودر حال حاضر هم مجموعه‌ای از زیباترین سازهای ساخته شده توسط او در موزه موسیقی به نمایش گذاشته شده است.

عوامل تولید مستند «ساز و مهر» عبارتند از پژوهش و خط داستانی: مرجان قنبری‌مهر، تصویربرداری، صدابرداری و کارگردانی: محسن نظری، تدوین: فرشاد فدائیان، عکاس: نسترن نظری، تهیه‌کننده: مرتضی پورصمدی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

 بر اساس این گزارش خانه فرهنگ کارفه در ادامه نمایش فیلم‌های مستند قصد دارد که بعد از ایام عاشورا و تاسوعا به روند اکران این مستندها با محوریت موضوع موسیقی ادامه دهد و تاکنون در این حوزه دو مستند « بزم رزم» و «سازو مهر» را به نمایش گذاشته است و به زودی مستندهای «زیمل بلوچستان» به کارگردانی و تهیه کنندگی مازیار مشتاق گوهری و «مرغ سحر و اهمیت عارف بودن» به کارگردانی مهدی باقری و تهیه کنندگی سعید رشتیان در همین مجموعه به نمایش گذاشته می‌شود.

 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۰۹۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

واردات سازهای موسیقی که از سال ۱۴۰۰ ممنوع شده، باز هم در حال بررسی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سازهای موسیقی از سال 1397 در بین کالاهای دسته چهارم قرار گرفتند و از سال 1400 و به علت ارزبر بودن، واردات‌شان ممنوع شد.

واردات یازده کانتینر ساز در سال 1400 و البته توقیف آنها در گمرک هنوز از یادها نرفته است. در آن سال، واردکنندگان ساز که منافع بسیاری در این کار داشتند، بسیار تلاش کردند تا واردات ساز را یا حداقل آزادسازیِ یازده کانتینر سازِ توقیف شده در گمرک را عملی کنند؛ و البته در نهایت نتوانستند.

این درحالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته نامه‌نگاری‌های زیادی با وزارت صمت داشته تا دیدگاه‌ها و مواضع خود را درباره واردات ساز بیان کند و نباید فراموش کنیم که  وزارت فرهنگ درباره واردات یا عدم واردات ساز، تصمیم‌گیرنده نیست و فقط می‌تواند نظر خود را به وزارت صمت اعلام کند.

مدیرکل دفتر موسیقی: در کنسرت قربانی ما پای قانون ایستادیم

در همین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ موضع سختگیرانه‌ای نسبت به واردات ساز ندارد.

حالا خبر رسیده که تصمیم گیری درباره واردات یا عدم واردات ساز باز هم در حال بررسی است.

واردات ساز به طور کامل مربوط به سازهای غربی است. این سازها در بازار بسیار گران و معمولاً موردِ استقبال قشرِ لاکچری نشینِ جامعه هستند.

واردکنندگان ساز بیش از هر چیزی به واردات ویلن و پیانو علاقه دارند که قیمتی گزاف دارد و سود بسیاری هم نصیب واردکنندگان می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی
  • ژاوی داغ کرد: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • آیا ارز دیجیتال حلال است؟
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • کاظم موسوی نماینده مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • این مستند تقدیم به همه کسانی که در پرونده خون‌های آلوده از حق خود گذشتند
  • فروش نوکیای تقلبی حرام است!