دولت ها به اقتصاد منهای نفت توجه نکردند عقب افتادگی مازندران ناشی از اختلافات نمایندگان است
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۱۷۰۶۹
نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه دولت ها به اقتصاد منهای نفت توجه نکردند گفت: عقب افتادگی مازندران ناشی از اختلافات نمایندگان است.
به گزارش ایلنا از ساری،آیت الله نورالله طبرسی در نماز جمعه امروز ساری با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) اظهار داشت: کسی که برای مصیبت امام حسین (ع)گریه کند و اشک بریزد روز قیامت خندان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه در کربلا یزید منکرمجسم و امام حسین ( ع) معروف مجسم بوده و هدف قیام این امام بزرگوار ترویج امر به معروف و نهی از منکر بوده است ،افزود: محرم رسانه شیعه است و هیچ دینی حتی اهل تسنن نیز این رساله را ندارند و این رسانه قرن هاست که در جامعه متجلی است.
نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: امربه معروف ونهی ازمنکر بزرگترین انگیزه قیام امام حسین (ع)مسئله امر به معروف و نهی از مـنکر است که این دو از مـهم تـرین ارکان دین است .
وی افزود: باید ریشه منکر از بن کنده شود تا انقلاب اصلاح شود فرزندران این مرز و بوم با دفاع از حرم اهل بیت (ع) باری دیگر کربلا را تکرار کردند.
آیت الله طبرسی در بخش دیگر از سخنانش گفت: دشمن به شدت حلقه اقتصادی را تنگ کرده و می خواهد جمهوری اسلامی ایران را به ستوه درآورد و مردم را در مقابل رهبر و دولت قرار دهند و در نهایت نظام جمهوری را براندازی کنند.
وی ادامه داد: در این حلقه تنگ اقتصادی قشر متوسط جامعه به لحاظ معیشت در تنگنا قرار می گیرند گرانی بی حد و حساب شرایط را برای مردم سخت کرده است در چنین شرایطی دشمنان برآنند تا نوک پیکان این مشکلات را به سمت رهبری نشانه بگیرند این در حالیست که ایشان مسئول اجرایی و برنامه ریز اقتصادی نیست این مسئله بر عهده قوای سه گانه و مجلس شورای اسلامی است.
آیت الله طبرسی افزود: قوای سه گانه مسئولیتی که رهبر انقلاب بر عهده آنها گذاشته با مدیریت جهادی انجام دهند و در جهت حل مشکلات جامعه گامهای موثری بردارند.
خطیب جمعه ساری با بیان اینکه مشکلات امروز جامعه فقط مربوط به دولت فعلی نیست بلکه در همه دولت ها وجود داشته و در این دولت نمود پیدا کرد ادامه داد: متاسفانه دولت ها به اقتصاد منهای نفت و اقتصاد مقاومتی به خوبی توجه نکردند که اگر روزی با تحریم مواجه شدیم چیکار باید کنیم.
وی با بیان اینکه هدف دشمن ترویج ناامیدی در ایران اسلامی است تاکید کرد: مسئولین امید را دل مردم زنده کنند.
آیت الله طبرسی به عزاداری ماه محرم اشاره کرد و گفت: مداحان از شعرهای بی مضمون و سخنان بی محتوا پرهیز کنند.نباید اهل بیت را فدای اشک کنیم و مداحی گرایی جای منبر گرایی را بگیرد.
نماینده ولی فقیه در مازندران به آغاز بازگشایی مدارس اشاره کرده و خطاب به معلمان گفت: در تربیت فرزندان این جامعه کوشا باشید چرا که این دانش آموزان آینده سازان کشور هستند.
وی به مشکلات مازندران در بخش منطقه آزاد اشاره کرد و افزود: متاسفانه نمایندگان مازندران طبق معمول اختلاف دارند و این امر موجب می شود تا کارهای کلیدی همچون منطقه آزاد در مازندران رقم نخورد.
آیت الله طبرسی گفت: عقب افتادگی مازندران ناشی از اختلافات نمایندگان و مسائل داخلی است بسیاری از مناطق محروم از منطقه آزاد برخوردار هستند اما مازندران با دارا بودن ظرفیت های مناسب همچنان از این مزیت محروم است.
انتهای پیام
منبع: جماران
کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت امر به معروف و نهی از منکر عزاداری مجلس شورای اسلامی محرم نفت رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۱۷۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از مهمترین موضوعات سیاست های رفاهی در جامعه احساس عدالت اجتماعی بین افراد است. عدالت از مهمترین واژهها در تمدن بشر محسوب میشود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان از ضروریترین امور به شمار میآید.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که عدالت اجتماعی یکی از دلالتهای مفهوم عدالت است که منظور از آن تقسیم منصفانه منابع بین افراد در یک جامعه است، در این راستا قانون به سطح قابل قبولی از عدالت واقعی باید برسد.
* سه لایه از عدالت با توجه به عدالت اجتماعی
در این مقاله آمده است که لایههای عدالت با توجه به عدالت اجتماعی شامل موارد زیر است:
دسترسی برابر به منابع و فرصتها به لحاظ برقراری زمینه، گستره و دامنۀ آن توجه به اصل استحقاق و ضرورتها توجه به عدالت بازتوزیعی و گسترش چتر حمایتی دولت درخصوص توجه به انواع گروههای هدف، اقشار آسیبپذیر و معلولان (اجتماعی، جسمی و روانی) وجود دارد.* آسیبشناسی عدالت اجتماعی در ایران
به زعم این پژوهشگراز جهت تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چند نکته زیر را میتوان به عنوان آسیبشناسی عدالت اجتماعی در ایران امروز ذکر کرد:
1 -عدم تعمیق مفهوم عدالت اجتماعی که عبارت است از: عدم ایضاح مفهومی عدالت اجتماعی و تقلیل آن به مصادیق عملی، عدم ارائه تعریف بومی از عدالت اجتماعی، نگرش سطحی، تکسویه و نگاه عامیانه که مفهوم وسیع و همهجانبه را به ابعادی زودگذر و کم اهمیت فرو کاسته است
2 -عدم تبیین و بررسی ارتباط مفهوم عدالت اجتماعی با مفاهیم مرتبط مانند آزادی، حق قانون، امنیت و...
3 -برقراری، گسست و عدم تداوم عدالت اجتماعی در گفتمانهای محافل علمی و دانشگاهی کشور.
او در ادامه مینویسد بررسی گفتمانها حاکی از گسست بینگفتمانی و عدم تداوم گفتمانهای پیشین بوده است، به طوریکه هر یک از گفتمانها برای تکمیل نقایص همدیگر و به صورت مقطعی تثبیت شدهاند، چون صرفاً به یک بُعد از ابعاد عدالت اجتماعی پرداختند و دیگر ابعاد آن را هم در سطح نظریهپردازی و هم در سطح عملی نادیده گرفتند.
* ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی
صفری شالی در ادامه مینویسد با توجه به موارد بیان شده، مراحل زیر به عنوان ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی در آینده با درنظرگرفتن چارچوبها و مفاهیم پایۀ عدالت پیشنهاد میشود:
درخصوص معنابخشی دائمی بر تمامی نشانههای عدالت اجتماعی باید به ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد انتخاب حوزه تحقیق عدالت مانند کمّیت یا کیفیت منابع، تخصیص منابع و... باتوجه به کثرتگرایی در حوزههای عدالت انتخاب یکی از وجوه یا شکلهای عدالت براساس نوع منبع انتخاب مقیاس مکانی مورد مطالعه مانند محلی و بومی، منطقهای، استانی، ملی و بینالمللی انتخاب مقیاس زمانی مطالعه و توجه به عدالت بیننسلی انتخاب رشتە مورد بررسی براساس گزینههای قبلی و استفاده از مفاهیم مرتبط با آن در مطالعه مانند مطالعات اخلاقی در بررسی عدالت روانشناسی یا بررسی ساختاری و سیاسی جامعه در عدالت جامعهشناختی و... در نظرگرفتن فرهنگ غالب و مقتضیات اجتماعی و اقتصادی جامعه.* ابعاد عدالت اجتماعی
این پژوهشگر در ادامه بیان میکند که در معنابخشی دائمی بر تمامی نشانههای عدالت اجتماعی باید به ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد. پس ما نمیتوانیم دو قطب حداکثری و یا حداقلی را برای عدالت در نظر داشته باشیم بلکه باید هر دو را به صورت توأمان مدنظر داشته باشیم و در ضمن نمیتوان در عین پرداختن به عدالت اقتصادی از عدالت فرهنگی غافل ماند و یا در عین پرداختن به منافع و مطلوبیتهای اکثریت افراد جامعه، از منافع و خواستههای اقلیت غافل ماند.
اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاستگذاری حداکثری به مکانیزمهای جبرانی میباشدبه زعم صفری شالی درقاعده برابری دسترسی به منابع و فرصتها به فراهم آوردن شرایط برابر و مساوی برای همه تأکید میشود ولی در اصل استحقاق به فراهمآوردن شرایط نابرابر با توجه به شایستگیها و زحمات افراد توجه میشود.
* اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی
این استاد دانشگاه مینویسد اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاستگذاری حداکثری به مکانیزمهای جبرانی میباشد، بطوریکه در این حالت دولتمردان چتر حمایتی خود را گسترده سازند و افرادی که نتوانستهاند همگام با سایر افراد جامعه حرکت کنند را مورد حمایت قرار دهند. ازاینرو، اقدامات حمایتی دولت در قالب فعالیتهای حمایتی و توانبخشی شامل گروههای مختلف مددجویان و... میشود.
او در این پژوهش مینویسد دولت اقشار آسیبپذیر جامعه را که به دلیل ناتوانی در کسب درآمد مشمول نظام بیمهای نیستند را مورد حمایت خود قرار دهد. لذا، دولت باید با اتخاذ سیاست اجتماعی مناسب با شرایط جامعه، علاوه بر منافع نسل حاضر به منافع نسل آینده هم توجه داشته باشد؛ یعنی در تحقق عدالت، علاوه بر آن که به عدالت جغرافیایی و قشری نسل حاضر پرداخته میشود یعنی به منافع نسل آینده نیز باید توجه شود و ازاینرو دولتمردان در کنار تحقق عدالت برای نسل حاضر، باید نسل آینده را نیز در نظر بگیرند و در چنین شرایطی است که گفتمان عدالت اجتماعی معنای واقعی خود را پیدا میکند.
* سنجش عدالت اجتماعی
بدین ترتیب نتایج پژوهش حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند مقایسۀ اجتماعی و احساس محرومیت اجتماعی نمود پیدا میکند، ازاینرو نیاز به روشهای ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد.
حرف آخر اینکه در این راستا روشهای کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا میکنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر میگیرند و میتوانند شاخصهای قابلتوجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهن دامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی میتوان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.
انتهای پیام/