Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@03:44:02 GMT

سالانه ۵۰۰۰ تن ماهی قزل‌آلا در گیلان تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۲۴۶۷۹

سالانه ۵۰۰۰ تن ماهی قزل‌آلا در گیلان تولید می‌شود

مدیرکل شیلات گیلان‌ گفت:‌ سالانه ۵ هزار تن ماهی قزل‌آلا در مراکز پرورش ماهیان سرد آبی استان گیلان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ استانها گیلان نظرات

اسحاق شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ مراکز تولید و پرورش ماهیان سرد آبی گیلان که اغلب آن‌ها در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور این استان مستقر هستند سالانه چیزی بالغ بر 5 هزار تن ماهی قزل‌آلا را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل شیلات گیلان عنوان کرد:‌ برای تولید انواع ماهیان سرد آبی از جمله قزل‌آلا،‌ به شرایط آب و هوایی سرد نیاز است بنابراین با توجه به معتدل بودن گیلان،‌ مناطقی که در ارتفاعات و کوهستان‌های این استان واقع شده‌اند قابلیت استقرار پروژه‌های تولید ماهیان سرد آبی را دارند.

شعبانی ابراز داشت:‌ به طور معمول در حال حاضر استان‌هایی که در مناطق غربی کشورمان واقع شده و در مقایسه با شرایط آب و هوایی گیلان از جغرافیای نسبتاً سردتری بهره می‌برند از ویژگی‌های لازم جهت استقرار و احداث مراکز و پروژه‌های تولید ماهیان سردآبی برخوردارند.

وی میزان تولید ماهیان سرد آبی در گیلان را برشمرد و افزود:‌ طرح‌های پرورش ماهیان سرد آبی در گیلان با تولید سالیانه حدوداً 5 هزار تن،‌ اکثراً‌ در مناطق غربی این استان فعال و مستقر هستند که از این میان بیشترین تعداد این مراکز نیز در شهرستان تالش واقع شده‌ است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه قزل‌آلای تولیدشده در گیلان عموماً به مصرف داخل استان می‌رسد بیان داشت:‌ با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان گیلانی،‌ تمام تولیدات مراکز پرورش ماهیان سردآبی به‌ویژه قزل‌آلا در این استان،‌ تماماً و به‌طور کامل به مصرف داخلی می‌رسد.

شعبانی از واردات ماهی قزل‌آلا از سایر استان‌های کشور به گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر ماهی قزل‌آلای مورد نیاز بازار مصرف بزرگ گیلان،‌ بیشتر از استان‌های همسایه و همجواری نظیر زنجان و اردبیل و یا سایر نقاط کشور تأمین و به داخل آن وارد می‌شود.

وی حمایت از تولیدکنندگان و فعالان عرصه پرورش ماهیان سردآبی در گیلان را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ اداره کل شیلات گیلان برای حمایت مؤثر از تولیدکنندگان ماهیان سردآبی استان و توسعه این صنعت،‌ اقدامات و تمهیدات ویژه‌ای را همواره در دستور کار خود دارد.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های خوراکی در حوزه پرورش ماهیان سرد آبی ابراز داشت:‌ با توجه به اینکه مواد اولیه جهت تولید خوراک ماهیان سردآبی از جمله قزل‌آلا از خارج کشور وارد می‌شود، فعالان این حوزه به ویژه در ماه‌های‌ اخیر با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

شعبانی با بیان اینکه گیلان در عرصه پرورش انواع ماهیان گرم‌آبی نیز از ویژگی‌های خاصی برخوردار است تصریح کرد:‌ اداره کل شیلات گیلان،‌ ترویج انواع روش‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید در عرصه پرورش انواع ماهیان را به‌ویژه در سال‌های اخیر در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

انتهای پیام/‌م

R7877/P1486/S6,71/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۴۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود

رحیم نیازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به مازاد تولید سیب زمینی، بخشی از محصول مورد نیاز در انبار‌ها دپو شده است که اتخاذ سیاست نادرست عوارض ۶۰ درصدی صادرات سیب زمینی می‌تواند آسیب جدی به تولید این محصول وارد کند.

او قیمت تمام شده هرکیلو سیب زمینی را ۱۲ تا ۱۳ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هرکیلو سیب زمینی با نرخ ۷ تا ۹ هزارتومان از کشاورزان خریداری می‌شود، درحالیکه هزینه‌های بالای بذر، کارگری، آب و برق، حمل و نقل، دنباله بند‌های کشاورزی و تعمیرات ماشین آلات هیچ تناسبی با درآمد سیب زمینی کاران ندارد.

نیازی ادامه داد: با توجه به بحران منابع آبی و کمبود نقدینگی انتظار می‌رود که حمایت‌های لازم از بخش تولید صورت بگیرد چراکه دریافت عوارض ۶۰ درصدی صادرات راهکار تنظیم بازار نیست و برای استمرار صادرات و پایداری تولید هرچه سریع‌تر باید این عوارض حذف شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی با بیان اینکه مشکلی در تولید سیب زمینی نداریم، افزود: بنابر آمار سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود که با احتساب سرانه مصرف، این رقم مازاد بر نیاز کشور است که باید در راستای تعادل بازار، تولید مازاد به بازار‌های هدف صادر شود.

او با بیان اینکه صادرات سیب زمینی راهکار تنظیم بازار داخل است، گفت: بنابر آمار طی ۵ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزارتن سیب زمینی به بازار‌های هدف صادر می‌شود و در شرایط کنونی باید عوارض صادرات حذف شود تا مازاد تولید صادر شود، در غیراین صورت دلالان و کارخانه‌ها با سوء استفاده از شرایط بازار، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند که این امر به زیان بخش تولید تمام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی
  • سالانه ۲۵ درصد تولید برق به واسطه ناترازی‌ها کم می‌شود
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند