Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@19:30:27 GMT

مواردی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۳۸۸۴۰

مواردی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به‌تصویب قانون حمایت از خانواده در سال 92 گفت: در صورتی‌که مرد 110 سکه از مهریه همسرش را بپردازد، وصول بیشتر از 110 سکه، منوط به اثبات توانایی مالی مرد، از سوی زوجه است.

علی عابدینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قضایی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره این‌که طبق قانون در چه مواردی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد، اظهار کرد: زن در همه حال مالک کل مهریه است و مرد نمی‌تواند تحت هیچ‌شرایطی از پرداخت مهریه طفره برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: البته در مواردی با تجویز قانون ممکن است، میزان مهریه تغییر کند اما این موارد استثنایی بوده و در اختیار زن و مرد نیست.

این وکیل دادگستری با اشاره به موارد ذکر شده برای کاهش مهریه در قانون گفت: برای مثال اگر زوجین عقد کرده باشند اما بین آنها، روابط زناشویی محقق نشده باشد و به اصطلاح غیرحقوقی، عروسی نکرده باشند، در صورت طلاق، تنها نیمی از مهریه به زن تعلق می‌گیرد. البته اگر روابط زناشویی محقق شده باشد، کل مهریه باید به زن پرداخت شود.

عابدینی، به موضوع بطلان نکاح هم اشاره کرد و گفت: همچنین اگر به‌دلیل شرعی یا قانونی، نکاح باطل شود یا پیش از رابطه زناشویی فسخ شود، در این‌صورت مهریه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد؛ زیرا عقد از ابتدا باطل بوده، و بنابراین نکاحی نبوده که به‌واسطه آن، زن مستحق مهریه باشد. البته این موارد، بسیار نادر است و احتمال رخ دادن آن هم پایین است.

وی، با بیان این‌که گذشت از مهریه توسط زن یکی دیگر از مواردی است که دیگر ذمه مرد را از پرداخت مهریه معاف می‌کند، افزود: در برخی از انواع طلاق‌ها نظیر طلاق خلع و مبارات، گذشت از مهریه توسط زن در قانون پیش‌بینی شده است. همچنین در عمده طلاق‌های توافقی، زن از تمام یا بخشی از مهریه گذشت می‌کند و شوهر هم، زن را طلاق می‌دهد که در این موارد، دیگر پرداخت مهریه، وجود ندارد.

وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به‌سوال دیگری در خصوص این‌که آیا در قانون حداکثر مهریه یا تعداد سکه درنظر گرفته شده است یا خیر عنوان کرد: در قانون حمایت از خانواده که در سال 92 برای کنترل میزان مهریه و پیشگیری از بروز مشکلات بین زوجین به تصویب رسید به‌طور خاص به‌موارد مختلف و مشکلات زوجین پرداخته است. متاسفانه درحال حاضر عده‌ای از افراد برای کسب درآمد اقدام به انعقاد عقدنامه می‌کنند و بلافاصله قصد طلاق گرفتن دارند تا به مهریه خود برسند، لذا نمایندگان مجلس قانونی را تحت عنوان درنظر گرفتن شرایط اقتصادی مرد پیش‌بینی کرده‌اند که بر اساس آن، فقط تا 110 سکه مهریه می‌توان مرد را حبس کرد و برای میزان بیشتر از 110 سکه، دیگر امکان حبس مرد،‌ وجود ندارد. همچنین اگر مرد 110 سکه را به همسرش پرداخت کند، برای بیشتر از این مقدار، زوجه باید دارایی و توانایی مالی مرد را اثبات کند.

انتهای پیام/4009/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۸۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شماره هفت استقلال در آزادی، بال و پر می‌گیرد

به گزارش "ورزش سه"، مهرداد محمدی به‌عنوان اصلی‌ترین مهاجم فصل استقلال که با پوشیدن شماره هفت آبی‌پوشان، از محبوب‌ترین بازیکنان این تیم نیز محسوب می‌شود، با زدن 6 گل بهترین گلزن فصل آبی‌ها است و بلانکوی آرژانتینی با 5 گل پشت سر او قرار گرفته است.

محمدی در شرایطی موفق شده 6 گل برای استقلال به ثمر برساند که هر شش گل برای آبی‌های پایتخت‌نشین در ورزشگاه آزادی به ثمر رسیده و این مهاجم هنوز موفق نشده در خارج از خانه برای استقلال گلزنی کند.

او در این زمینه در جدول گلزنان در رده دوم قرار گرفته و تنها رحمان جعفری مهاجم سابق شمس آذر قزوین و فعلی تراکتور است که توانسته 7 گل در بازی‌های خانگی به ثمر برساند تا از محمدی پیشی گرفته باشد.

البته این موضوع باعث قوت قلب نکونام در ادامه مسیر خواهد شد چرا که 3 بازی از 5 مسابقه باقی‌مانده استقلال در پایان فصل قرار است در خانه برگزار شود که این سه حریف قرار است تیم‌های ذوب‌آهن، فولاد و گل‌گهر باشند که در مسائل دفاعی، از تیم‌های مستحکم و سازمان‌دهی شده لیگ محسوب می‌شوند.

دیگر خبرها

  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • شماره هفت استقلال در آزادی، بال و پر می‌گیرد
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان
  • باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد
  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد
  • عکس| وقتی ایست بازرسی بسیج جلوی نماینده مجلس را می‌گیرد
  • قانون‌گذاری باید در کنار نظارت قرار گیرد
  • مدل‌های جدید رنو بازار را می‌گیرد؟
  • باران خراسان رضوی را فرا می‌گیرد