Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@02:20:08 GMT

شاعر آئینی: دمِ پایانی مانیفست هیأت ماست

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۴۵۴۷۲

شاعر آئینی: دمِ پایانی مانیفست هیأت ماست

هیأت میثاق با شهدا و آقای میثم مطیعی در سال‌های اخیر به نام‌هایی پربسامد در فضای عزاداری، مداحی و شعر آیینی تبدیل شده‌اند. هیأتی که در کنار یادآوری مصائب خاندان اهل بیت اهتمامی جدی به مسائل سیاسی اجتماعی روز دارد.

هیأت میثاق با شهدا و آقای میثم مطیعی در سال‌های اخیر به نام‌هایی پربسامد در فضای عزاداری، مداحی و شعر آیینی تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیأتی که در کنار یادآوری مصائب خاندان اهل بیت اهتمامی جدی به مسائل سیاسی اجتماعی روز دارد.

درباره ویژگی‌هایی مانند احیای عزاداری سنتی در هیأت میثاق بسیار سخن گفته شده، اما کمتر درباره نوآوری‌های آن در سبک و شیوه سرودن اشعار و انتخاب و ساخت نغمه‌ها صحبت شده است. شعر‌هایی که توسط شاعران جوان و برجسته معاصر کشور سروده می‌شود. در میان شعرایی که با هیأت میثاق همکاری کرده‌اند دو نام از سایرین برجسته‌تر است؛ یکی آقایان محمدمهدی سیار و دیگری میلاد عرفانپور. این دو به جز شعر آیینی در حوزه‌های دیگر شعری نیز طبع‌آزمایی کرده‌اند و با اقبال گسترده مخاطبان مواجه شده‌اند. کتاب شعر پرمخاطب «رودخوانی» اثر محمدمهدی سیار و کتاب پرطرفدار «از آخر مجلس» سروده میلاد عرفانپور است. در این مجال گفت‌وگویی با دکتر‌محمدمهدی سیار قدیمی‌ترین و پرکارترین شاعر هیأت میثاق با شهدا ترتیب دادیم تا از جزئیات نحوه سرودن اشعار و مخاطراتی که در این مسیر با آن مواجه شده‌اند باخبر شویم.

برای شروع مصاحبه برویم سراغ آغاز کار «هیأت میثاق با شهدا». ایده هیأت میثاق چطور شکل گرفت؟

همراهی مداحان با فضای انقلاب چیز تازه‌ای نیست. پیش از انقلاب هم هیأت‌های مذهبی در شکل‌گیری و بسط انقلاب نقش ایفا کردند. هیأت‌های مذهبی در طول قرن‌ها مهم‌ترین تشکل مردمی این سرزمین بودند و مسوولیت‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را به عهده داشتند.

این حضور پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس با حضور افرادی همچون آقایان حاج صادق آهنگران و حاج منصور ارضی نمود بیشتری پیدا کرد.

اما پس از جنگ در مجموعه فضای فرهنگی ما تلاشی برای سکولاریزاسیون از بالا به پایین صورت گرفت. خلاف آنچه معمولاً گفته می‌شود اتفاقی که افتاد پاسخ به یک نیاز فراگیر مردمی نبود. بیش از این که این سیاست‌ها حاصل یک نیازسنجی از متن جامعه باشد، نیازسازی برخی نخبگان و سیاست‌گذارانی بود که شناخت دقیقی از نیاز‌های جامعه ما نداشتند.

این نیازسازی کم‌کم به یک تلقی عمومی تبدیل شد و خریدار و مشتری خودش را چه در هنر‌ها مانند سینما و چه در فضا‌های مذهبی مانند مسجد و هیأت پیدا کرد. این جریان در ادامه نه تنها موفق به رفع بحران‌های ادعایی‌اش در جامعه ایرانی نشد بلکه نقش بسزایی در به وجود آمدن برخی آشوب‌های اجتماعی مانند آشوب‌های سال‌۷۸ و ۸۸ داشت.

در چنین فضایی ما فکر می‌کردیم نگاهی را که با آن در دهه شصت بزرگ شده بودیم و چیزی که به صراحت از بزرگان اندیشه و تفکر انقلاب مانند امام خمینی؟ ره؟ و مقام معظم رهبری شنیده بودیم و همچنین سنتی که هیأت‌های مذهبی همواره در تاریخ بر آن تأکید داشته‌اند را سرراست و صریح بیان‌کنیم.

سعی کردیم آنچه که از مطالعه نهضت عاشورا و فلسفه عزاداری و عاشورا برمی‌آید را بیان کنیم. فضای دانشگاه امام صادق؟ ع؟ هم در این مسیر به ما کمک می‌کرد تا به متون دست اول فقهی و تاریخی دسترسی پیدا کنیم و در این باره تحلیل و تفکر بیشتری به خرج دهیم. در واقع ما اصلاً گمان نمی‌کردیم که می‌خواهیم کاری خلاف عادت و خارق‌العاده انجام دهیم. فکر می‌کردیم همان کاری که همه باید انجام بدهند را انجام می‌دهیم.

البته ناگفته نماند که خیلی از روابطی هم که شکل گرفت در به ثمر نشستن تلاش‌های ما بسیار مؤثر بود. مثلاً این که بنده و آقای مطیعی در سال‌۱۳۸۱ در یک دانشگاه و یک رشته قبول شدیم و همکلاس شدیم.

بعد آقای عرفان‌پور به‌عنوان یکی از شعرای بسیار خوب کشور این دانشگاه را انتخاب بکند یا این که اساساً این خواست عمومی در بچه‌های دانشگاه شکل بگیرد که ما باید یک هیأت منظم داشته باشیم. همه این‌ها در شکل گرفتن هیأت میثاق با شهدا مؤثر بوده است.

نخستین نوحه‌ای که از هیأت میثاق در سطح گسترده شنیده شد نوحه «چشم من و امر، ولی بود». این قطعه اثر چه کسی بود و چه شد که تصمیم گرفتید در آن فضای ملتهب تا این حد سیاسی و صریح صحبت کنید؟

نخستین تجربه ما در ورود جدی به مسائل جهان اسلام مربوط به دو سال پیش از آن و ماجرای همزمانی محرم با جنگ غزه و کودک‌کشی رژیم صهیونیستی بود. در آن مقطع همزمان با این که شعر‌های مرسوم هر شب را با آقای عرفانپور آماده می‌کردیم، حس کردیم نیاز داریم برای حمایت از مردم غزه شعر‌هایی را به آن‌ها اختصاص بدهیم.

اساساً این مدل که در سینه‌زنی موضوعات روز را با مضامین دائمی عاشورایی تلفیق بکنیم از آن‌جا شکل گرفت. مثلاً در یک قطعه دو بند برای حضرت علی اصغر؟ ع؟ و دو بند برای بچه‌های غزه شعر گفتیم.

این تجربه با استقبال مخاطب روبه‌رو شد و کم‌کم تبدیل به یک سنت در هیأت میثاق شد. آن نوحه‌ای که شما به آن اشاره کردید کار آقای عرفانپور است. ایشان خودشان می‌گویند که چند دقیقه مانده به شروع مداحی بند آخر شعر را تکمیل کردند که همان بند هم خیلی شنیده شد و مورد استقبال واقع شد. در ایام ما احساس وظیفه می‌کردیم که صدای واقعی مردم و جریان انقلابی را به گوش جامعه برسانیم و فضا را از آن تکصدایی که به‌خصوص در فضای مجازی شکل گرفته بود، خارج کنیم.

در آن فضای ملتهب که ما هنوز به ۹‌دی هم نرسیدیم از درون دانشگاه و بیرون آن کسی به شما فشاری نیاورد که چرا اینقدر صریح و سیاسی نوحه خواندید؟

در آن ایام آنقدر فضا به سمت یکطرفه شدن پیش رفته بود که این شکل از خواندن دلگرم‌کننده و امیدبخش بود من چیزی از ملامت یا فشار در خاطر ندارم. گفتنی است در تمام آن لحظات حساس تصمیم‌گیری‌های آقای مطیعی که خوب نبض مردم و مخاطب را در دست داشت بسیار مؤثر بود. ایشان تحصیلات‌شان در زمینه قرآن و حدیث است و برای انتخاب اشعار هر سال با گروه‌ها و اساتید به نام فرهنگی و سیاسی جلسه‌های متعدد برگزار می‌کنند.
امسال هم به واسطه درگیری کشور با جنگ اقتصادی جلسات زیادی با کارشناسان و تحلیلگران اقتصاد سیاسی برگزار کردند تا بتوانند به لحن مناسب برای اشعار و رویکرد هیأت دست پیدا کنند.

منبع:صبح نو

منبع: فردا

کلیدواژه: شاعر آئینی مانیفست هیأت میثم مطیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۵۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه

به گزارش همشهری آنلاین، طبیعتا همه ما دوست داریم موهای سالم و پرپشتی داشته باشیم. اگر از ریزش مو، مو خوره و شوره سر خسته شده‌اید و به فکر راهی طبیعی برای تقویت موهایتان هستید، این مقاله برای شماست!

ماسک جادویی تخم مرغ و روغن زیتون

همه می‌دانیم که تخم مرغ سرشار از پروتئین، بیوتین، مواد مغذی و معدنی است. ترکیب روغن زیتون و تخم مرغ یک ماسک احیا کننده برای ریشه مو و تقویت ساقه‌هاست. روغن زیتون حاوی ویتامین E است، که کمک شایانی به بهبود و تقویت مو می‌کند.

یک عدد تخم مرغ را در شیشه بشکنید و خوب هم بزنید. بعد دو قاشق روغن زیتون در آن بریزید و بگذارید چند ساعتی بماند. بعد روی کل موها بمالید و اجازه دهید تا ۸۰ درصد خشک شود. سپس با یک شوینده ملایم و مناسب موها را بشویید.

ترکیب تخم مرغ و تخم شنبلیله

شنبلیله برای موها بهترین تسکین است. به رشد سریع مو و سالم به نظر رسیدن آن کمک قابل توجه‌ای می‌کند. کافیست دو قاشق تخم شنبلیله را از شب قبل در آب خیس کنید. بعد از صافی رد کرده و آن را آسیاب کنید تا خمیری شود. سپس تخم مرغ را در آن شکسته و خوب هم بزنید. ترکیب را روی پوست سر و موها بمالید و به مدت یک ساعت اجازه دهید بماند. بعد از یک ساعت به خوبی بشویید و از طراوت و شادابی موهایتان لذت ببرید. می‌شود از این ماسک ۲ بار در هفته، برای نتیجه بهتر استفاده کرد.

ماسک مو ماست و تخم مرغ

ماست حاوی پروتئین، کلسیم، پتاسیم و ویتامین ب است. ماست مو را نرم و لطیف می‌کند و به رفع خشکی مو و ترمیم آسیب‌دیدگی‌ها کمک می‌کند. برای تهیه یک ماسک مو خانگی و راحت با ماست و تخم مرغ، کافیست تخم مرغ را در ظرف مورد نظر شکسته و آنقدر هم بزنید که کف کند. بعد به آن ۲ قاشق ماست اضافه کنید و هم بزنید. ماسک را روی موها و پوست سر بمالید. یک کلاه حمام روی آن گذاشته و بعد از گذشت ۳۰ تا ۵۰ دقیقه با آب و شامپو بشویید.

چربی‌زدایی با ماسک مو تخم مرغ و آبلیمو

آبلیمو قدرت بالایی در از بین بردن چربی دارد. کمی آبلیمو را با تخم مرغ مخلوط کنید. ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست سر و موها گذاشته و با کلاه پلاستیکی حمام بپوشانید. بعد از گذشت پانزده دقیقه، آبکشی نمایید. برای شستن موها از آب خیلی گرم استفاده نکنید. فراموش نکنید که استفاده از یک شامپوی مناسب مو، پس از استفاده از ماسک بسیار مهم است.

کد خبر 848454 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم تخم مرغ مجله پوست و مو ماسک - سلامت

دیگر خبرها

  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • تصویر شهریار شاعر نامدار ایرانی بر دستان هواداران تراکتورسازی
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • آئین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد
  • کودک از چه سنی می‌تواند ماست بخورد؟
  • معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • تجدید میثاق وزیر آموزش و پرورش و معلمان با آرمان‌های امام راحل
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست