Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-05@21:27:30 GMT

شادی مردم مشهد پس از سقوط رضاخان پهلوی

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۴۵۸۵۵

    به گزارش سرویس بسیج پیشکسوتانخبرگزاری بسیج، آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی می‌گوید: سقوط رضاخان سرور و خوشحالى مردم را به دنبال داشت.سقوط رضاخان سرور و خوشحالى مردم را به دنبال داشت.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از   پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛سقوط رضاخان در شهریور ۱۳۲۰، باعث خوشحالی و شادی مردم ایران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره شادی مردم مشهد پس از سقوط رضاخان می‌گوید: سقوط رضاخان سرور و خوشحالى مردم را به دنبال داشت.

خاطره‌اى از آن دوران دارم كه تا اندازه‌اى روحيه‌ اسلامى زنان مشهد را نشان مى‌دهد. زنى شجاع و با ايمان در ايامى كه رضاخان قلدر از ايران رفته بود، در حالى كه دو بار هندوانه را روى الاغى گذاشته بود پس از آمدن به شهر آن دو بار را روى زمين گذاشت در همين لحظه يك پليس جلويش قرار گرفت و از او خواست تا حجابش را بر دارد. زن يك سيلى محكم به پليس زد و به او گفت: حوضى كه آب ندارد ديگر قورباغه لازم ندارد. حالا كه رضاشاه رفته شما ديگر عرض اندام نكنيد اين جريان براى من چنان دلچسب بود كه هميشه شيرينى آن را در زندگى‌ام لمس مى‌كنم. مردم مشهد هميشه به تقدس معروف بوده‌اند، اگر چه برخى مواقع تحجر نيز در آن راه يافته است، البته پس از انقلاب روشن‌بينى جاى تحجر را گرفت.

پس از رفتن رضاشاه روحانيون فعاليت خود را از سر گرفتند و مدرسه‌هاى دينى كار خود را شروع كردند. برخى از آقايان روحانى كه در دوره‌ رضاخان ناچار از پوشيدن كت و شلوار شده بودند دوباره لباس روحانى به تن كردند. آزادى فكرى مناسبى براى مردم پيدا شد. 

نيروهاى متفقين با كلاه‌هاى آهنين و ماشين‌هاى بارى و كاميون‌هاى بزرگ رفت و آمد مى‌كردند مردم با ديده‌ خشم و نفرت به آن‌ها مى‌نگريستند اما از اين‌كه رضاخان كشور را ترك كرده بود بسيار خوشحال بودند. ناگفته نماند مردم از اين‌كه بخشى از كشورشان به اشغال ملحدين روسى در آمده بود سخت معذب بودند. البته اين نكته را لازم است متذكر شوم كه نيروهاى شوروى به اندازه‌ى انگليسى‌ها و آمريكايى‌ها پر سر و صدا نبودند و اگر به مردم تعرضى مى‌كردند چيزى در ذهن من از آن نمانده است. هر چند حزب توده در اين زمان در مشهد فعاليت‌هايى داشت، اما روحانيون و برخى از افراد پيرو روحانى و مذهبى كارهاى فرهنگى مهمى انجام مى‌دادند كه آثار تبليغات مادى و ضد مذهبى آن‌ها را از بين مى‌برد

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۵۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مشارکت ۷ درصدی مردم مشهد در انتخابات

فرماندار مشهد گفت: خراسان رضوی در مرحله اول انتخابات حوزه مشهد و کلات افزایش ۷ درصدی مشارکت داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محسن داوری امروز در نشست خبری استودیو انتخابات خراسان رضوی که در راستای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: از شهرستان مشهد و کلات پنج نماینده به مجلس راه پیدا می‌کنند که تکلیف چهار نفر از آنها در دوره اول مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در دوره دوم تکلیف نفر چهارم مشخص می‌شود، ادامه داد: مشهد جزو کلان شهرهایی  است که مشارکتش در انتخابات افزایشی بود و ما 7 درصد افزایش داشتیم که علت آن اضافه شدن تعداد افرادی بود که به سن رای رسیده بودند.

فرماندار مشهد افزود: در دوره اول انتخابات 17 درصد تعرفه بیشتر نسبت به سال 98 استفاده شد و مشهد و کلات اولین حوزه انتخابیه بود که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت، ضمن اینکه ما کم‌ترین شکایت و نارضایتی را داشتیم.

داوری بیان کرد: در دوره اول کم‌ترین مشکل و اعتراض را داشتیم و به جز سرمای هوا مشکل خاص دیگری در استان وجود نداشت، به طوری‌که  98 درصد حوزه‌های انتخاباتی راس ساعت 8 صبح کار خود را آغاز کردند.

وی افزود: تلاش کردیم نقایص مرحله اول را رفع کنیم و برای مرحله دوم هزار و 64 شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه مشهد و کلات پیش بینی شده که هزار و 20 شعبه در مشهد و 44 شعبه در کلات فعال خواهند بود.

فرماندار مشهد عنوان کرد: برای این مرحله 18 هزار نفر عوامل اجرایی، انتظامی و نظارتی آماده شده اند که انتخابیه مشهد و رضوی در 14 حوزه تقسیم می‌شوند که 13 حوزه در مشهد و 3 حوزه مرکزی فعال خواهد بود.

داوری خاطرنشان کرد: هر منطقه به فراخور شعب اخذ رای چند ناحیه دارد که صندوق رای را مدیریت می‌کنند که همه اینها در اتاق وضعیت به صورت صوتی و تصویری رصد می‌شوند.

وی بیان کرد: تبلیغات از ساعت 12 شب 13 اردیبهشت شروع شده و تا ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ادامه‌ خواهد داشت؛ اقلام انتخابات را در مخازن فرعی روز پنج شنبه در شعبه ها قرار خواهیم داد و تمام عوامل از ساعت پنج صبح در شعبه ها حضور دارند و انتخابات راس ساعت 8 صبح روز جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

فرماندار مشهد گفت: شماره تلفن فرمانداری برای پاسخگویی و حضور شعبه‌های سیار در حالت آماده باش است، البته اولویت ما با مکان‌های اجتماعی است.

 داوری بیان کرد: کسانی که دور اول در حوزه انتخابیه مشهد و کلات رای داده اند در این مرحله می توانند رای بدهند و افرادی که از 11 اسفند 1402 تا 21 اردیبهشت 1403 به سن رای‌دهی رسیدند و همچنین افرادی که در دوره اول رأی ندادند نیز می‌توانند در انتخابات دوره دوم مجلس شرکت کنند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • شادی مردم دیار هگمتانه از بارش باران بهاری
  • (ویدئو) رقص و شادی دامادها روی دوش آوارگان غزه
  • افزایش مشارکت ۷ درصدی مردم مشهد در انتخابات
  • حیات دوباره در «کوشه سفلی»/ قصه پر غصه‌ای که به شادی ختم شد
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • مرد سال آسیا: شادی مردم ایران برایم از همه چیز مهم‌تر بود
  • نمایشگاه کتاب کارناوال شادی است
  • گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان
  • ببینید | سخنان شاپور بختیار در مورد شخصیت و سبک زندگی امام خمینی در جلسه‌ی شورای امنیت حکومت پهلوی
  • زبانزد شدن تجمل‌گرایی اشرف خواهر شاه + عکس و سند