Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@02:48:31 GMT

سوگواره «احلی من العسل» در غرب گیلان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۳۵۲۳

سوگواره «احلی من العسل» در غرب گیلان برگزار شد

تجمع دانش آموزان عاشورایی در سوگواره «احلی من العسل» در شهرستان‌های غرب گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از غرب گیلان، همزمان با روز ششم ماه محرم، تجمع بزرگ احلی من العسل نوجوانان عاشورایی در مسجد جعفری شهرستان صومعه‌سرا و مسجد جامع ماسال برگزار شد.

 

آیین احلی من العسل با حضور دانش آموزان پسر به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی و ترویج فرهنگ ولایت پذیری نوجوان 13 ساله دشت کربلا، حضرت قاسم ابن الحسن(ع) هر ساله برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دانش آموزان صومعه‌سرایی و ماسالی در این مراسم با نوحه سرایی و عزاداری به مقام حضرت قاسم (ع) ادای احترام کردند و با شهیدان خونین بال دشت کربلا و دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم میثاقی دوباره بستند تا از ارزش‌های اسلام پاسداری کنند و در راه مبارزه با ظلم و ستم از پای ننشینند.

 

در شب عاشورا زمانی که امام حسین (ع) اصحاب خویش را جمع کرد و به آن‌ها هشدار داد که فردا روز شهادت است و فرمود "هرکس می‌ماند بداند، فردا چیزی جز شهادت وجود ندارد" حضرت قاسم (ع) فرزند امام حسن (ع) نوجوانی بود که برخاست و گفت "عمو جان آیا فردا من هم در میان کشتگان خواهم بود؟" 

 

امام حسین (ع) از یادگار برادر پرسید: " قاسم جان اول تو برایم بگو که مرگ در نظرت چگونه است و حضرت قاسم (ع) فرمود: " احلی من العسل" از عسل شیرین‌تر است عموجان و سرانجام در ظهر عاشورا شربت شهادت نوشید.

 

 

برگزاری همایش احلی من السعل در مسجد جامع ماسال

حمید رحیمی، رئیس اوقاف و امور خیریه ماسال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ماسال اظهار کرد: همایش «احلی من العسل» با حضور نوجوانان و جوانان حسینی ماسالی در مسجد جامع این شهرستان برگزار شد.

 

وی با بیان اینکه این همایش با همکاری آموزش و پرورش و اوقاف و امورخیریه شهرستان و دیگر نهادهای مربوطه برگزار شد، افزود: نهادینه کردن فرهنگ ایثار، شهادت و از خودگذشتگی در بین نوجوانان از جمله اهداف برگزاری این همایش در بین دانش‌اموزان نوجوان و جوان بود.

 

رئیس اوقاف و امور خیریه ماسال با بیان اینکه سوگواره «احلی من العسل» در واقع پاسخی است که حضرت قاسم بن الحسن(علیه‌السلام) در شب عاشورا به عموی بزرگوارش، حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) که پرسیدند: مرگ در نزد تو چگونه است، در جواب گفت: مرگ در نزد من شیرین‌تر از عسل (احلی من العسل) است، گفت: عمق و پهنای دید این نوجوان 13 ساله، به نوعی نشان دهنده مکتب اهل بیت(علیه‌السلام) و نوع نگاهشان به مرگ و زندگی است و اینکه اگر مرگ در راه خدا در راستای رسیدن به مقام قرب الی الله باشد، پس این نوع مرگ، بسیار شیرین است و می‌تواند به تعبیری «شیرین تر از عسل» هم باشد.

 

 

شجاعت حضرت قاسم بن الحسن(ع) و حضرت علی اکبر(ع) برای ما جوانان و دانش آموزان باید مسیر راه قرار گیرد

علی، نوجوان 14 ساله صومعه‌سرایی با بیان اینکه از کودکی خادم امام حسین(ع) بوده‌ام و مادرم مرا نذر اهل بیت(ع) کرده است، اظهار کرد: این تجمع در راستای آشنایی ما نوجوانان با زندگینامه شهید نوجوان کربلا حضرت قاسم(ع) به عنوان الگوی نوجوانان و نهادینه کردن فرهنگ ایثار، ولایتمداری، آزادگی و مبارزه با ظلم است.

 

وی با اشاره به زیبایی‌های کربلا و عاشورا افزود: یکی از جلوه‌های زیبایی که برای تمامی نسل‌ها ماندگار است، شجاعت امام حسین(ع) و یاران باوفایش است.

 

این نوجوان 14 ساله صومعه سرایی گفت: قطعا شجاعت حضرت قاسم بن الحسن(ع) و حضرت علی اکبر(ع) برای ما جوانان و دانش آموزان باید مسیر راه قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: یاران امام حسین (ع) اطاعت و فرمانبری از رهبر خود را پیشه خود قرار دادند و آنچه در متون اسلامی به آن تاکید شده است، شناخت دشمن و یزیدیان زمان است و امروز برای ما پیروی از مقام معظم رهبری در عرصه های مختلف تکلیف واجب است.

 

گفتنی است؛ همایش «احلی من العسل» در نقاط مختلف شهرستان فومن هم با همکاری آموزش و پرورش و اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان برگزار شده است.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم شیرخوارگان حسینی محرم عاشورا شیرخوارگان عزاداری محرم تعزیه خوانی دفاع مقدس شهید گمنام خبرگزاری شبستان دانش اموزان صومعه سرایی همایش احلی من العسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۳۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره آموزشی مدیریت مصرف آب ویژه دانش‌آموزان در سنندج برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر؛ مدیر امور آبفا سنندج ظهر دوشنبه در حاشیه برگزاری دوره آموزشی روش‌های مصرف بهینه آب اظهار کرد: این دوره برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مدرسه پسرانه عدالت سنندج دهم اردیبهشت ماه با حضور دانش آموزان، مدیر و معاونین مدرسه، مسؤولان و کارشناسان حوزه آموزش همگانی شرکت آبفا استان و امور آب و فاضلاب شهرستان سنندج برگزار شد.

مازیار سهراب نژاد بیان کرد: در این دوره آموزشی راهکارهای مدیریت مصرف آب به دانش آموزان ارائه شد.

وی گفت: فرهنگ سازی برای نهادینه سازی مصرف بهینه از برنامه‌های اولویت دار شرکت آبفا استان در شهرستان سنندج و سایر شهرستان‌ها به شمار می‌رود.

مدیر امور آبفا سنندج خاطرنشان کرد: در همین راستا دوره‌های آموزشی متعددی در مداس شهر سنندج در دستور کار است.

سهراب نژاد اظهار کرد: در این دوره‌ها دانش‌آموزان علاوه بر فراگیری مصرف بهینه آب، می‌آموزند که به عنوان سفیر آب در خانواده نیز مقوله صرفه جویی را نهادینه کنند.

وی گفت: یکی از نکات بارز دوره‌های آموزشی حوزه آب، استقبال دانش‌آموزان است که این ظرفیت می‌تواند در حوزه‌های مدیریت مصرف آب در خانواده‌ها بیش از پیش استفاده شود.

گفتنی است؛ این دوره آموزشی برای بیش از ۶۰ دانش‌آموز در دو کلاس مدرسه ابتدایی عدالت برگزار شد و در آینده نیز در سایر مدارس سطح شهرستان سنندج ادامه خواهد یافت.

کد خبر 6092149

دیگر خبرها

  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال وبختیاری
  • سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود
  • برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزی در کازرون
  • برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • دوازدهمین دوره المپیاد دادرس دختران در شهرستان لنگرود
  • مدال آوران شانزدهمین لیگ علمی بین المللی پایا گیلان در مراسمی تجلیل شدند
  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • دوره آموزشی مدیریت مصرف آب ویژه دانش‌آموزان در سنندج برگزار شد