Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایشگاه «الحیل» موزه ملی علوم و فناوری ایران در بخش «شیشه‌های جادوییِ» مسابقات بین‌المللی طراحی و ساخت آثار علمی ۲۰۱۸ چین، با استقبال بسیار مخاطبان روبرو و پس از بررسی هیات داوران، بعنوان نمایشگاه برگزیده معرفی شد.

به گزارش ایسنا، مسابقات بین‌المللی ترویج آثار علمی در حاشیه کنفرانس جهانی «دانش علمی»، توسط موزه ملی علوم و فناوری چین از تاریخ ۱۵ لغایت ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۴ الی ۲۷ شهریور ۹۷) در حال برگزاری است که نمایشگاه موزه ملی علوم و فناوری ایران با نمایش آثار بازسازی شده احمد بن موسی شاکر خراسانی، دانشمند شهیر ایرانیِ قرن سوم و چهارم هجری توانست در بخش «شیشه‎های جادویی» بیش‎ترین مخاطب را جذب کند و پس از بررسی‎ها از سوی هیات داوران برنده بخش «شیشه‎های جادویی» این مسابقات شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رقابت‎ها، ۲۰ کشور از جمله ایران، امریکا، انگلستان، آلمان، چین، کنیا و… برای نمایش و توضیح حضوری آثار انتخاب شدند.

موزه ملی علوم و فناوری ایران نیز به نمایش الحیل ۱، ۱۲، ۲۷ و ۵۱ خواهد پرداخت.

علم الحیل را در دسته‎بندی‎های علوم امروزی می‎توان در دسته مهندسی مکانیک به شمار آورد و در آن از ابزارها و دستگاه‌های مکانیکی و هیدرولیکی بحث می‎شود.

در کتاب «الحیل» شرح صد دستگاه آمده است که خودکار و با استفاده از خواص مکانیکی سیالات کار می‎کنند. از دیگر ویژگی‎های این کتاب آن است که دستگاه‎ها به گونه‎ای تشریح شده‎اند که امکان ساخت آنان را امروزه امکان‎پذیر می‎کند. بی‎شک کتاب الحیل یکی از ممتازترین آثار مهندسی و کم‎نظیرترین کتاب مهندسی مکانیک تا قرن شانزدهم میلادی محسوب می‎شد و اروپاییان قریب به ۶۰۰ سال پس از تألیف این کتاب به این شاخه علمی و فنی پرداخته‎اند.

بر اساس اعلام موزه ملی علوم و فناوری، تعدادی از طرح‎های کتاب الحیل توسط موزه ملی علوم و فناوری بازسازی شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام موزه ملی علوم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۴۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«گیج گاه» برنده جایزه نتپک شد

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم سینمایی «گیج گاه» به کارگردانی عادل تبریزی و تهیه کنندگی حنیف سروری و میرولی اله مدنی برنده جایزه نتپک از بیست وپنجمین جشنواره جئونجو در کره جنوبی شد، نت پک (NETPAC) یک سازمان پیشرو برای کشف و ترویج سینمای آسیاپاسفیک است که در سال ۱۹۹۰ در دهلی نو تاسیس شده است.

بازیگران «گیج گاه» عبارتند از حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی پور، مریم همتیان، داود ونداده، وحید رحمتی و با هنرمندی جمشید آریا (هاشم پور) و فرهاد آئیش، حسن رضایی و شادروان رضا صفایی پور.

ماداکتو پیکچرز عرضه و توزیع بین المللی این اثر را برعهده دارد.

کد خبر 6100398 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • دانشمندان ایرانی با توفیقات علمی خود، امنیت و توسعه پایدار کشور را تضمین کردند
  • کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای 2024 آغازی برای جهانی شدن جامعه علمی کشور
  • یادداشت| اینوتکس؛ صحنه‌ای جهانی برای نوآوری ایرانی
  • برنامه‌های علمی و فرهنگی برای نمایشگاه کتاب
  • «گیج گاه» برنده جایزه نتپک شد
  • کتابخانه شخصی مرحوم کریم مجتهدی در اتاق کارش دایر شد
  • آغازهمایش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • خلاقیت هنرمند سملقانی در کار با شیشه
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات