Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایشگاه «الحیل» موزه ملی علوم و فناوری ایران در بخش «شیشه‌های جادوییِ» مسابقات بین‌المللی طراحی و ساخت آثار علمی ۲۰۱۸ چین، با استقبال بسیار مخاطبان روبرو و پس از بررسی هیات داوران، بعنوان نمایشگاه برگزیده معرفی شد.

به گزارش ایسنا، مسابقات بین‌المللی ترویج آثار علمی در حاشیه کنفرانس جهانی «دانش علمی»، توسط موزه ملی علوم و فناوری چین از تاریخ ۱۵ لغایت ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۴ الی ۲۷ شهریور ۹۷) در حال برگزاری است که نمایشگاه موزه ملی علوم و فناوری ایران با نمایش آثار بازسازی شده احمد بن موسی شاکر خراسانی، دانشمند شهیر ایرانیِ قرن سوم و چهارم هجری توانست در بخش «شیشه‎های جادویی» بیش‎ترین مخاطب را جذب کند و پس از بررسی‎ها از سوی هیات داوران برنده بخش «شیشه‎های جادویی» این مسابقات شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رقابت‎ها، ۲۰ کشور از جمله ایران، امریکا، انگلستان، آلمان، چین، کنیا و… برای نمایش و توضیح حضوری آثار انتخاب شدند.

موزه ملی علوم و فناوری ایران نیز به نمایش الحیل ۱، ۱۲، ۲۷ و ۵۱ خواهد پرداخت.

علم الحیل را در دسته‎بندی‎های علوم امروزی می‎توان در دسته مهندسی مکانیک به شمار آورد و در آن از ابزارها و دستگاه‌های مکانیکی و هیدرولیکی بحث می‎شود.

در کتاب «الحیل» شرح صد دستگاه آمده است که خودکار و با استفاده از خواص مکانیکی سیالات کار می‎کنند. از دیگر ویژگی‎های این کتاب آن است که دستگاه‎ها به گونه‎ای تشریح شده‎اند که امکان ساخت آنان را امروزه امکان‎پذیر می‎کند. بی‎شک کتاب الحیل یکی از ممتازترین آثار مهندسی و کم‎نظیرترین کتاب مهندسی مکانیک تا قرن شانزدهم میلادی محسوب می‎شد و اروپاییان قریب به ۶۰۰ سال پس از تألیف این کتاب به این شاخه علمی و فنی پرداخته‎اند.

بر اساس اعلام موزه ملی علوم و فناوری، تعدادی از طرح‎های کتاب الحیل توسط موزه ملی علوم و فناوری بازسازی شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام موزه ملی علوم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۴۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها تقدیر کرد.

صمد نژادابرهیمی ۵ اردیبهشت در کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاهی جوان و مورد اعتماد است و با اشاره به برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی در سال گذشته، این دانشگاه را بسیار فعال دانست و گفت: با توجه به حامیان اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها، یعنی سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توان به اهمیت این کنفرانس و تاثیر امر موزه و موزه‌داری در فرهنگ و تاریخ پی برد.

وی با اشاره به اهمیت نقش موزه‌ها در انتقال تاریخ و جعرافیا به نسل آینده، گفت: هدف موزه‌ها صرفا بازدید از اشیاء نیست، بلکه هر عنصر حاضر در موزه دارای هویت و داستان است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف تحقیق، پژوهش و ترویج این هویت است، ادامه داد: موزه صرفا گردآوری اشیا نیست، بلکه هویت بخشی است و آموزش و ترویج و پژوهش را شامل می‌شود که در حال حاضر و در این کنفرانس هر سه این عناصر درگیر هستند.

وی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه حضور در کنار میراث فرهنگی برای نگهداری و نشر تاریخ و هویت را دارد که این هویت را به ثبت یونسکو برساند تا دیگران از هویت ما استفاده نکنند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اگر چنانچه به دنبال تمدن اسلامی و گسترش آن هستیم باید اول خودمان را بشناسیم؛ چراکه نسل جدید ما بعد از انقلاب تکنولوژی با اجزا و عناصر غریبه و ناآشنا شده است.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ و تاریخ و هویت خود را حفظ و ترویج نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

حسن محمدی‌ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ضمن ارائه توضیحاتی در مورد سهم تاریخی اردبیل در شکل‌گیری موزه‌های نوین و موزه‌داری گفت: موزه و موزه‌داری با تاریخی به قدمت تمدن بشری یکی از پدیده‌های اجتماعی در دنیای مدرن قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه موزه به طور اعم به مکان نمایش اشیایء نفیس و گران‌قیمت گفته می‌شود، افزود: در مفهوم اخص نیز موزه یک موسسه غیرانتفاعی پژوهشی و آموزشی است که یکی از معیارهای سنجش توسعه‌یافتگی فرهنگی در نظر محققین جوامع مدنظر قرار گرفته است.

محمدی‌ادیب با تاکید بر اینکه در تاریخ موزه و موزه‌داری اولین بار از دوره قاجار و بعداً پهلوی واژه موزه در کشور ما رایج و معمول شد، گفت: بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی برمی‌گرداند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره تاریخ موزه و موزه‌داری در ایران بدون نام بردن از قدیمی‌ترین فضای نمایش و نگهداری از اشیای هنری در اردبیل صحبت کنیم، حق مطلب به نحو احسن بیان نشده است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار امیدواری کرد: بتوانیم برای میراث عظیم مجموعه شیخ صفی که امانت نسل‌های آینده در دستان ما می‌باشد نگهبان شایسته‌ای باشیم و دِین خود را نسبت به تاریخ و فرهنگ و هویت ایران و ایرانی به نحو احسن ادا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد
  • نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد
  • رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود