Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@06:16:38 GMT

مشکلات تغذيه نوزاد با شيشه شير

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۵۴۸۵

مشکلات تغذيه نوزاد با شيشه شير

خبرگزاري آريا -
دلايل مختلفي براي امتناع کودک از خوردن شير با بطري وجود دارد
تغذيه کودک با شيشه شير در سال‌هاي ابتدايي زندگي، نقش مهمي در رشد جسمي و ذهني او دارد. کودکاني که از پستان مادر تغذيه مي‌کنند، معمولا ميلي به خوردن شير از بطري ندارند. نشانه‌هايي که کودک از خوردن شير با بطري امتناع مي‌کند، عبارتند از:
- زماني که شيشه شير را براي تغذيه به او نزديک مي‌کنيد يا او را در موقعيت شير خوردن با بطري قرار مي‌دهيد، شروع به گريه مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


- به طور مداوم سرش را براي رد کردن بطري مي‌چرخاند و تکان مي‌دهد
- به خواب رفتن هنگام تغذيه
- مقدار زيادي شير از دو طرف دهان او سرازير مي‌شود و از بلعيدن آن امتناع مي‌کند
- دهان خود را هنگام ورود بطري شير، باز نمي‌کند
- سرفه کردن و بيرون ريختن شير
- پرتاپ شير به بيرون
- مکيدن مقداري شير و امتناع از خوردن بيشتر آن
- سريع‌تر يا کندتر از حالت معمول، شير مي‌خورد
- تغذيه کودک کمتر ميزان معمول است
تغذيه کودک با شيشه شير و دلايل امتناع او:
دلايل مختلفي براي امتناع کودک از خوردن شير با بطري وجود دارد. خبر خوب اينکه دليل اين رفتار‌ها طبيعي است و با کمي دقت و مشاهده متوجه سرنخ‌هاي حياتي در رابطه با کودک خواهيم شد.
برداشت اشتباه درباره گرسنگي کودک:
يکي از مشکلات مادراني که به تازگي بچه‌دار شده‌اند، سوتعبير درباره گرسنگي نوزادان است. نوزادان، معمولا به دلايلي غير از گرسنگي تمايل بسياري به مکيدن انگشت يا اشيا دارند. کودکان به دلايلي مانند اضطراب، خستگي و کلافگي شروع به خوردن انگشت مي‌کنند و مادر‌ها به اشتباه فکر مي‌کنند که فرزند آنها گرسنه است. تنها کاري که بايد انجام دهيد اين است که در اين مواقع شتاب‌زده عمل نکنيد و کودک را مجبور به خوردن شير نکنيد. بگذاريد کودک نشانه‌هاي بيشتري از گرسنگي نشان دهد.
تفسير نادرست در محاسبه ميزان شير:
يکي ديگر از مشکلات، محاسبه اشتباه ميزان شير مادر يا شير خشک در مقايسه با نياز کودک به تغذيه است. گاهي اوقات مادران بر اساس نظر کارشناسان يا حدس و گمان ميزان نياز روزانه کودک را به شير را محاسبه مي‌کنند. همچنين متخصصان هم گاهي در محاسبه ميزان شير مورد نياز کودک بر اساس تغييرات رشدي او اشتباه مي‌کنند. اگر کودک به اندازه کافي شير دريافت کند و گرسنه نباشد از دريافت شير اضافي امتناع مي‌کند. پيشنهاد‌هاي تغذيه‌اي متخصصان از يک نوزاد تا نوزاد ديگر متفاوت است. بعضي از کودکان کمتر و بعضي بيشتر غذا مي‌خورند. سعي کنيد که کودک سرنخ‌هاي بيشتري از گرسنگي را به شما دهد.
کودک مضطرب:
انسان‌ها ذاتا موجودات کنجکاوي هستند. اين کنجکاوي چهار ماه پس از تولد خود را نشان مي‌دهد. کنجکاوي او باعث مي‌شود که او به تمام اشياي اطراف خود توجه کند. بازي کردن، حيوانات خانگي، موسيقي و فيلم‌هاي تلويزيوني حواس کودک را پرت مي‌کند و باعث بروز مشکل در تغذيه کودک با شيشه شير خشک مي‌شود.
الگوي تغذيه‌اي کودک:
همانند ساير پستانداران، انسان‌ها هم انواع عادت‌هاي غذايي، الگو‌هاي رفتاري و جنبه‌هاي شخصيت فردي خود را به مرور آشکار مي‌کنند. بعضي از کودکان تمايل دارند که در يک وعده، مقدار زيادي غذا بخورند و بعضي تمايل دارند که مقدار کمي غذا در يک وعده، اما به دفعات در طول روز ميل کنند. اگر کودک از خوردن شير با بطري امتناع مي‌کند، شايد شما به درستي الگو‌هاي غذايي کودک را درک نکرده‌ايد. در حالت ايده‌آل بايد به الگو‌هاي غذايي کودک احترام گذاشت. اما در صورت لزوم، به تدريج و با آرامش، مي‌توانيد اين عادات را تغيير دهيد. براي حل اين مشکل، کودک را تشويق کنيد که غذاي مورد نياز براي 40 دقيقه را مصرف کند، اما با توجه به الگو‌هاي فردي او را مجبور به اين کار نکنيد. راه حل ديگر اين است که فاصله بين مصرف وعده‌ها بيشتر کنيد. همچنين سعي کنيد با کودک وقت بيشتر بگذرانيد و با او بازي کنيد.
تغذيه کودک با شيشه شير؛ ناسازگاري رفتاري يا حساسيت:
بعضي از کودکان ممکن است نسبت به پروتئين موجود در شير يا به طور کلي نسبت به تمام شير خشک‌ها حساسيت داشته باشند. عوامل متعددي باعث ناسازگاري‌هاي غذايي يا مشکلات جسمي، دهاني يا رفلاکس مي‌شود. خوشبختانه اکثر اين ناسازگاري‌ها بيشتر از اينکه دلايل پزشکي يا جسمي داشته باشد به مشکلات رفتاري مربوط مي‌شود.
شيشه شير بايد به گونه‌اي باشد که مايع با فشار طبيعي و به آرامي از آن جاري شود
تغذيه شبانه:
اکثر نوزادان نياز به تغذيه در طول شب دارند. در صورتي که کودک شما به سن 6 ماهگي رسيده است، از تغذيه او با شير در شب‌ها اجتناب کنيد. تغذيه با شير مادر در شب‌ها بيشتر از شش ماه ممکن است يکي از دلايلي باشد که کودک از خوردن شير با بطري اجتناب مي‌کند. تغذيه با شير در طول شب به کودک، آسيبي نمي‌رساند؛ اما با توجه به اينکه در بيست و چهار ساعت کودک بايد مقدار معيني شير دريافت کند، شير خوردن اضافي کودک در طول شب باعث مي‌شود که او در طول روز ميلي به خوردن شير از بطري نداشته باشد. سعي کنيد بعد از شش ماهگي در طول شب به کودک شير ندهيد.
غذا‌هاي جامد:
معمولا کودکان بعد از شش ماهگي به دليل خوردن غذا‌هاي جامد، تمايلي به تغذيه با شير ندارند. سعي کنيد به کودکان کمتر از شش ماه غذاي جامد ندهيد، چون در اين صورت اشتهايشان را به خوردن شير از دست مي‌دهند.
مشکل در تغيير عادت کودک:
اگر کودک شما بيشتر از سه ماه با شير مادر تغذيه کرده باشد، به احتمال زياد روي خوش به تغذيه با بطري نشان نمي‌دهد. علت اين مسئله مي‌تواند در روش مختلف تغذيه از پستان مادر و بطري شير يا طعم متفاوت شير مادر و شير خشک باشد. ساده‌ترين راه حل اين است که مادر از شير خود در بطري بريزد. اگر کودک قبول نکرد، سر شيشه شير‌هاي مختلف را امتحان کنيد.
بطري شير نامناسب:
شيشه شير بايد به گونه‌اي باشد که مايع با فشار طبيعي و به آرامي از آن جاري شود. زماني که به کودک از طريق بطري، شير مي‌دهيم در ازاي هر بار خروج شير، يک فضاي خالي در شيشه ايجاد خواهد شد که مجددا بايد با هوا پر شود. اگر به دليل نامناسب بودن شيشه شير، ميزان هواي ورودي به داخل بيش از اندازه باشد، شير دادن به کودک سخت خواهد شد. همين باعث مي‌شود که کودک از مک زدن‌هاي مکرر خسته شود و بخوابد يا دست از تلاش بر دارد. در بعضي بطري‌ها هوا فقط از سر شيشه شير يا سر‌پيچ بطري مي‌رود. اگر سر شيشه شير، محکم بسته باشد، تخليه هوا به درستي انجام نمي‌شود.
تغذيه کودک با شيشه شير و راه‌هاي تشويق او:
اگر تمام راه‌ها را براي تشويق خوردن شير از بطري امتحان کرده‌ايد و نتيجه نگرفته‌ايد، اين راه‌ها را حتما امتحان کنيد.
ايجاد فضاي آرام:
گاهي اوقات ممکن است کودکان به دلايل نامعلومي ناآرام شود. کودکان معمولا بسيار حساس هستند و مي‌توانند استرس‌ها را در والدين تشخيص دهند. براي تغذيه کودک با شيشه شير سعي کنيد آرامش خود را حفظ کنيد.
اجازه دهيد کودک کمي بيشتر گرسنه باشد:
اگر کودکان گرسنه نباشد، تمايلي به خوردن غذا نشان نمي‌دهند. البته گرسنگي بيش از حد به کودک آسيب مي‌رساند. براي تغذيه کودک با شيشه شير سعي کنيد فاصله بين وعده‌هاي غذايي را افزايش دهيد و اجازه دهيد که کودک کمي بيشتر گرسنه باشد.
فرد ديگري غير از مادر، به کودک شير دهد:
کودکاني که در مرحله انتقال از تغذيه با شير مادر به بطري هستند، معمولا دوست ندارند که مادرشان از بطري به آنها شير دهد، بهتر است اين کار را به شخص ديگري بسپاريد.
موقعيت مناسب براي تغذيه کودک با شيشه شير:
براي تغذيه کودک با شيشه شير اگر او را در وضعيت مناسبي قرار ندهيد، ممکن است از تغذيه با بطري امتناع کند. کودک را طوري قرار دهيد که سر او در راستاي بدنش قرار بگيرد.
منبع: koodaket.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۵۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • مرمت بندهای تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • مهارت بی‌نظیر یک مرد در صید مار کبرا با بطری پر بازدید شد (فیلم)
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • (ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری ۲۰ میلیون بار دیده شد
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی