Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار - مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی  در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری برنا، در مورد اخلاق حسینی، گفت: «اعتقادات یک جامعه اسلامی نشأت گرفته از قرآن کریم، ، روایات، تاریخ، مطالعه سیره پیامبر و اهل بیت بدست می‌آید برهمین اساس باور داریم به عنوان انسان کامل و واجد همه فضیلت‌ها و اخلاقیات متعالی که انسانی و اسلامی هستند میان ائمه  تفاوتی وجود ندارد یعنی همه آن‌ها از یک حقیقت‌اند؛ امامان به عنوان انسان کامل  و معصوم الهی واجد هم فضائل  و  کمالات اخلاقی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی در ادامه افزود: «فضائل اخلاقی ائمه متناسب با شرایط فرهنگ سیاسی اجتماعی دوره‌ها به لحاظ ظهور و بروز متفاوت بوده است یعنی مشاهده می‌شود که فضیلت شجاعت یک فضیلت بزرگ اخلاقی است که در زندگی امام حسین (ع) ظهور بیشتری دارد البته نه به این منظور که امام حسین(ع) شجاع‌تر از امام حسن (ع) یا امام صادق (ع) بوده بلکه بستر مناسب برای تجلی این صفت در زمان امام حسین (ع) نسبت به دیگر ائمه فراهم‌تر بوده است.  تفاوتی در  زندگی اخلاقی ائمه نسبت به هم وجود ندارد بلکه همه دارای یک فضائل هستند.»

شریعت تبار در مورد صفات امام حسین (ع)، بیان کرد: «زمانی که به تاریخ نگاه انداخته می‌شود امام حسین (ع) بعد از امامت‌شان و قبل از آنهم به لحاظ تاریخی و اجتماعی از نظر  مردم واجد عالی‌ترین صفات اخلاقیات انسانی بودند برای مثال صفت سخاوت؛  زمانی که کسی به مشکل برمی‌خورده به مدینه می‌آمد و سوال می‌کرد که سخاوت‌مندترین فرد مدینه چه کسی است؟ در تاریخ و روایات آمده که افراد نیازمند به  سوی خانه امام حسین (ع) راهنمایی می‌شدند.»

وی  تأکید کرد: «امروزه جامعه نیازمند کرم، سخاوتمندی، انفاق، احسان، شجاعت، آزادگی، صبر و استقامت امام حسین (ع) است. انسان باید  در برابر مشکلات، هجمه گناهان و معصیت‌ها صبر داشته  و مقاوم باشد همچنین باید در طاعت و بندگی خدا صبور باشد.  شخصی گفت که روحم بیمار است و در برابر وسوسه‌های شیطان و نفس اماره زود تسلیم می‌شود؛ نسخه‌ای برای من بپیچید که در برابر این موضوع صبر داشته باشم. پاسخ این فرد آن بود که باید 5 عمل را انجام دهی؛ اول مکانی را پیدا کن که خداوند تو را نبیند، دوم از رزق و روزی خداوند نخور، سوم از قلمرو و حکومت خدا خارج شو و چهارم اگر می‌توانی مرگ را چاره کنی و پنجم  از عذاب الهی خود را نجات بدهی، هر گناهی می‌توانی انجام بدهی. فرد پس از لحظه‌ای مکث گفت که نمی‌شود.»

این کارشناس مذهبی  با بیان اینکه امام حسین (ع) در فضائل و ارزش‌های اخلاقی مثل همه ائمه الگوی کامل و تمام عیار است، خاطرنشان کرد: «جامعه حسینی دلداده امام حسین (ع) است و عشق به امام حسین (ع) اختصاص به شیعه و مسلمان ندارد و هر کسی که آن عزت آزادی امام حسین (ع) را می‌شنود یا مطالعه می‌کند عاشق او خواهد شد امام الگوی کامل زیبایی‌هاست.»

وی متذکر شد: «متأسفانه جامعه امروزی در الگو قرار دادن امام حسین (ع) براساس اخلاق انسانی و اسلامی ضعف دارد. شایسته است که از محافل و مجالس عزای امام حسین (ع) درس اخلاق و زندگی گرفته شود. لازم است برای رسیدن به الگوی امام حسین (ع) در عصر امروزی تلاش بیشتری به لحاظ فرهنگی، نظری و عملی صورت گیرد.»

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اخلاق امام حسین جامعه مسلمان برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۶۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکر سلامی: سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران به مناسبت هفته کار و کارگر و روز بسیج کارگران و کارخانجات  پیامی صادر کرد.

 متن این پیام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

ملت بزرگ ایران در دهه‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ آفرینش گر حماسه‌هایی جاودان در صحنه دفاع از استقلال و هویت اسلامی و اعتبار و منزلت تمدنی خود بوده‌اند.

آنها در مقابل جنگ، تحریم، فتنه، تکفیر و ترور، شرافتمندانه ایستاده‌اند. پاکترین و شریفترین بخشی از جامعه که در تمام این حوادث و رویداد‌های عظیم درخشید و در مسیر ساختن ایران قوی و عبور از تحریم‌ها نقش قاطعی آفرید، قشر نجیب و پر تلاش کارگر بود.

تقدیم ۱۴ هزار شهید یک صفحه نورانی و پرافتخار از این قشر الهی است که محبوب پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و اله) است بازوی کارگر بوسه گاه نبی مکرم اسلام است.

در نگاه امام بزرگوار (ره) و در منطق رهبر عزیزمان، کارگران جایگاهی رفیع و منزلتی عظیم دارند.

 حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) همواره حامی و پشتیبانی کارگران عزیزمان بوده‌اند و رضایت ایشان از این جامعه پاک و بی ادعا؛ بیانگر تأثیر آنان در اعتلاء حال خوب جامعه است که در بیانات نورانی اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) جلوه‌ای درخشان داشت.

 ۹ اردیبهشت سالروز تشییع نمادین «شهید عزیز عبدالحسین برونسی»  است که نشانگر و مظهر فضائل جامعه کارگری است، به عنوان روز بسیج کارگری نامگذاری شده و ۱۲ اردیبهشت روز جهانی کارگر است تا همگان بتوانند بخش کوچکی از دین خود را با تقدیر از این عزیزان ادا نمایند.

 سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان همواره در کنار شما و مدافع حقوق و مطالبات به حق شما خواهند بود.

 اینجانب، این ایام را به همۀ کارگران شریف و خانواده‌های صبور و شکیبای آنان صمیمانه تبریک عرض نموده و دست بوس شما عزیزان هستم.

 همه ما اراده‌ها و قلب‌های خود را به یکدیگر پیوند میزنیم و اوامر رهبر عظیم الشأنمان را که در مراسم ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در جمع کارگران ابلاغ فرمودند را به صورت جدی اجرا می‌نمائیم.

عزت و سربلندی همه شما عزیزان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • ارتقا دانشی و عملیاتی در حوزه اخلاق نیاز جامعه امروز است
  • غزه امروز دایره المعارف پرآوازه بی‌اخلاقی‌های غرب است
  • فرمانده کل سپاه پاسداران یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • سرلشکر سلامی: سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود
  • سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود
  • معلمان سکانداران تربیت علمی و اخلاقی جامعه‌اند
  • عفاف و حجاب ریشه در فطرت زن دارد/ دلایل عقلی ضرورت حجاب را تائید می کند
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است