Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@23:51:32 GMT

خانواده‌های دارای چند فرزند شادتر هستند

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۹۳۸۶

خانواده‌های دارای چند فرزند شادتر هستند

محمدرضا ایمانی، مدرس حوزه روانشناسی گفت: خانواده‌های دارای چند فرزند شادتر بوده و فضای روانی مطلوب‌تری را برای فرزندان ایجاد می‌کنند.

اخبار اجتماعی/ محمدرضا ایمانی گفت: تغییر رویکرد برخی از مادران عامل اصلی تک فرزندی در خانواده‌ها شده است. عواملی ازجمله تغییر تفکر مادران درخصوص بروز مشکلات جسمانی بارداری، مشغله کاری مادران و بحران اقتصادی خانواده‌ها باعث کوچک شدن خانواده‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایمانی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند با یک فرزند می توانند خانواده‌ای شاد و بهتر داشته باشند تصریح کرد: این تفکر کاملا غلط است، چراکه با یک فرزند نه امکانات و منابع مادی و معنوی کودک کاملا تامین خواهد شد و نه فرزندان شادتر خواهند بود.

این مدرس اضافه کرد: از سوی دیگر فرزندان در چنین خانواده‌ای با مهارت‌های اجتماعی نیز آشنا نخواهند شد.

ایمانی یکی از مزایای چند فرزندی را ارتباط و تعامل اعضای خانواده با یکدیگر خواند و خاطرنشان کرد: در خانواده‌های دارای چند فرزند تعامل اعضای خانواده و فرزندان با یکدیگر بیش‌تر بوده و فرزندان نکات تربیتی را بهتر کسب می‌کنند.

وی توضیح داد: در خانواده‌های دارای چند فرزند، فرزندان از رفتارهای مثبت یکدیگر الگو برداری کرده و درنتیجه موجب رشد و تربیت بهتر فرزندان می‌شود.

این مدرس با بیان اینکه فرزندان در خانواده‌های پرجمعیت مهارت‌های ارتباطی را بیش‌تر کسب می‌کنند، عنوان کرد: در این دسته از خانواده‌ها فرزندان قهر، آشتی، چگونگی حل نزاع‌ها، چگونگی شروع و پایان دادن به اختلافات و به‌طور کلی مهارت‌های ارتباطی را بهتر و کامل‌تر کسب می‌کنند.

مزایای خانواده های دارای چند فرزند

ایمانی تصریح کرد: به‌طور کلی خانواده‌های دارای چند فرزند شادتر بوده و فضای روانی مطلوب‌تری را برای فرزندان ایجاد می‌کنند. وی با بیان اینکه فرزندان در خانواده‌های گسترده‌تر از امتیازهایی همچون تعامل بیش‌تر، حمایت و الگوهای رفتاری برخورد دارند، اظهار کرد: فرزندان دارای خواهر و برادر در سنین بالاتر دارای وضعیت روحی بهتری نیز خواهند بود چراکه در این سن از حمایت و پشتیبانی خانواده خود بهره‌مند خواهند شد.

این مدرس ادامه داد: این دسته از فرزندان با عقده‌ها و حسرت‌هایی از جمله مهربانی و پشتیبانی افرادی به‌غیر از والدین بزرگ نخواهند شد.

ایمانی با بیان اینکه افراد دارای خواهر یا برادر در بزرگسالی نیز روحیه و امید به زندگی بیش‌تری خواهند داشت، اظهار کرد: دلیل این امر اطمینان خاطر افراد از وجود یک خواهر یا برادر حامی در بزرگسالی بوده این افراد در بزرگسالی می‌توانند در رفع نیازهای مادی و معنوی هم موثر باشند.

وی با بیان اینکه در خانواده‌های چند فرزندی خلاهای عاطفی و روحی کم‌تری برای فرزندان وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه بیش‌تر فرزندان به ویژه تک فرزندان در مهد بوده یا توسط پرستار نگهداری می‌شوند، این امر فضای رشد، حرکت، سازگاری با محیط و تجربه شکست و موفقیت را از کودک خواهد گرفت.

این مدرس با بیان اینکه افرادی که تک فرزند بوده‌اند در آینده زندگی فردی و اجتماعی خود به مشکل خواهند خورد تصریح کرد: این دسته از افراد در ارتباط با همسر خود و فرزند پروری نیز با مشکلاتی برای مدیریت زندگی خود مواجه خواهند شد./ مهر

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۹۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲

​​​​​​​رئیس کل دادگستری استان تهران از برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات انجام شده بین فرزندان طلاق با والدین در مراکز مهر خانواده استان تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به برگزاری ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات انجام شده بین فرزندان طلاق با والدین در مراکز مهر خانواده استان تهران، گفت: کودک یا نوجوانی که بخش عمده‌ای از تربیتش در بستر نهاد خانواده رخ می‌دهد پس از وقوع طلاق، از این نعمت بی‌بهره می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: در همین راستا، اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی» را از تکالیف دولت می‌داند.

وی با بیان اینکه کودکان طلاق به دلیل حق قانونی والدین برای ملاقات با فرزند، به جهت اختلاف‌ها و تعارض بین والدین در معرض آسیب قرار دارند، بیان داشت: این دسته از والدین مجبور به ملاقات و تبادل فرزند خود در مراکز انتظامی بوده‌اند که فضای کلانتری‌ها با توجه به حضور متهمان و مجرمان و وجود انواع آسیب‌های اجتماعی، محل مناسبی برای این ملاقات و نظم بخشی به روابط زوجین پس از طلاق نیست. 

وی در این رابطه گفت: در همین راستا تعداد ۱۸ مرکز مهر خانواده جهت ملاقات فرزندان در تهران راه‌اندازی و مشغول به فعالیت هستند که در مجموع در سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات بین فرزندان طلاق با والدین در این مراکز انجام شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • تسهیلات خاص برای خانواده‌های دارای فرزند چندقلو
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • اختصاص ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند